عاشورای حسینی در سیستان و بلوچستان، جلوه شور و دلدادگی

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان در روز عاشورای حسینی یکپارچه سیاهپوش شد و مردم ولایت مدار و عاشق این استان در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان اشک ماتم ریختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزاداری عاشورای حسینی با حضور گسترده پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر سیستان و بلوچستان برگزار شد تا بار دیگر مردم این استان ارادت خود را به ساحت مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) ثابت کنند.
امروز ماتم به اوج خود رسید نه فقط آدمیان که ملائک نیز امروز بر مظلومیت حسین (ع) و اهل بیت و یارانش ناله سر می دهند.
امروز آسمانِ دل همه عاشقان ابریست زیرا زمین و عرش خدا سوگوار جنایتی است که شقی ترین انسان های تاریخ بر خاندان رسول خدا(ص) روا داشتند و حدیث پیامبر اکرم (ص) گویای ماندگاری این واقعه در قلب و ذهن مومنان عالم است وقتی که فرمودند«از شهادت حسین (ع) داغی در دل اهل ایمان است که هرگز سردی نگیرد».
امروز این حدیث در کوچه ها و خیابان های زاهدان تجلی یافت و سند آن گرمی اشکی بود که روی گونه های عاشقان جاری شد.
عزادران حسینی (ع) داغی همیشگی در دل دارند که امروز مقتل را برای باریدن بهانه می کنند؛ داغ حسین (ع) آتشی است که هیچگاه سرد نمی شود اما دل عاشقانش را گلستان می کند چرا که امام صادق (ع) برای دیدگانی که اشک هایش در راه ترحم و محبت اهل بیت (ع) جاری شود و دل هایی به خاطر این خاندان نالان گشته و سوخته است، دعا کردند.
مردم سیستان و بلوچستان همچون سراسر ایران اسلامی امروز کربلایی شدند و بار دیگر عشق و ارادت خود نسبت به خاندان پیامبر(ص) را به نمایش گذاشتند.
در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان خیل عظیم دسته ها و هیئات مذهبی از خیابان های مختلف این شهر به سوی میدان امام حسین (ع) روانه شدند تا یکبار دیگر در جوار گلزار شهدا به احترام مظلومیت سیدالشهدا با امام زمان خود تجدید بیعت کنند.
پس از عزاداری باشکوه، میدان امام حسین (ع) زاهدان امروز به صف های تنگاتنگ وحدت در نماز ظهر عاشورا مزین شد نمازی که روزی به امامت حسین بن علی (ع) و جماعت یاران معدودش در دشت کربلا اقامه شد و امروز پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال در ظهر عاشورا در نقاط مختلف ایران اسلامی با خیل عظیم عاشقان آن حضرت برپا می شود.
علاوه بر زاهدان در تمامی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش پس از ۱۰ روز به اوج خود رسیده و هر کس با هر چه در توان دارد، زمینه عزاداری را فراهم کرده است.

عاشورای حسینی در سیستان و بلوچستان، جلوه شور و دلدادگی

دسته روی بیش‌از ۱۸۰ هیات مذهبی در روز عاشورای حسینی در زاهدان 

رییس اداره تبلیغات اسلامی زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۱۸۰ هیات مذهبی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی که ۱۰۰ هیات از آنها در هسته مرکزی شهر به دسته روی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)پرداختند.

حجت الاسلام علی خیور اظهارداشت: علاوه بر اینها ۱۳۰ هیات مذهبی دیگر در زاهدان وجود دارد که تا کنون هیچ اقدامی برای ثبت در سامانه "طوبا" نکرده اند اما با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی هیات‌های خانگی و محله ای نیز در سطح شهر زاهدان در ایام محرم مشغول به عزاداری بودند که اطلاعات این هیات ها هم در سامانه "طوبا" ثبت نشده است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی زاهدان گفت: ستاد مردمی محرم در زاهدان با همکاری جبهه مردمی نیروهای انقلاب و بنیاد خاتم الانبیا(ص) قبل از فرا رسیدن محرم تشکیل جلسه داد تا ویژه برنامه‌های این ماه به خوبی در زاهدان با محوریت مردم برگزار شود.

وی بیان کرد: عزاداری های ماه محرم در سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های کشور به صورت کاملا مردمی برگزار شد و سازمان و ادارات دولتی نقشی در این زمینه نداشتند و تنها کمک کننده برای برگزاری هر چه بهتر این آیین ها بودند.

حجت الاسلام خیور افزود: از روز اول محرم تا کنون تمامی مراسم‌ عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفایش در سطح شهر زاهدان به خوبی برگزار شده و امسال شاهد کمترین حاشیه و مشکلی در برگزاری این مراسم‌ بودیم.

وی اظهارداشت: در تاسوعای حسینی مراسم محوری عزاداری‌ها در بلوار خرمشهر زاهدان برگزار شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی زاهدان گفت: برای اینکه حجم سنگینی از هیات‌های عزاداری را در روز تاسوعای حسینی در خیابان خرمشهر شاهد نباشیم چند نقطه از این شهر برای هیات‌های مذهبی از جمله مهرشهر، غدیرشهر، شهرک جهاد و شهرک برق، محله سیستان (باباییان) و بلوار سردار شهید سلیمانی در محل گلزار شهدا و کهف الشهدا در نظر گرفته شده بود.

وی بیان کرد: نماز ظهر تاسوعای حسینی در جوار شهدای گمنام واقع در تپه نورالشهدای زاهدان خیابان خرمشهر با حضور هیات‌های مذهبی اقامه شد.

حجت الاسلام خیور تصریح کرد: مراسم محوری روز عاشورای حسینی در میدان امام حسین(ع) واقع در گلزار شهدای زاهدان برگزار شد و برای تسهیل در تردد هیات‌های مذهبی خیابان‌های سیستان، سعدی، آزادی، طالقانی، شریعتی، امیرالمومنین، بهشتی و مولوی در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: مراسم محوری شام غریبان در جوار آستان مقدس شهدای گمنام زاهدان واقع در خیابان خرمشهر این شهر برگزار می‌شود . همچنین این مراسم در محل آستان مقدس کهف الشهدا، مهرشهر و شهرک جهاد برگزار خواهد شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی زاهدان گفت: ۷۲ دیگ غذا به یاد ۷۲ شهید دشت کربلا در شهرک جهاد در روز عاشورای حسینی طبخ و در میان عزاداران توزیع شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha