۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84847958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۷۰ میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان بهزیستی خراسان‌شمالی اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- سرپرست معاونت اشتغال، مسکن و مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: این سازمان حمایتی ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال یکهزار و ۶۹۵ مددجوی استان اختصاص داد.

احسان ناوی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع این میزان اعتبار ۱۵۲ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ برای طرح های اشتغالزایی مددجویان بهزیستی هزینه می شود.

وی افزود: سهم اشتغال از محل تبصره ۱۶ برای مددجویان زیر پوشش این نهاد حمایتی یکهزار و ۵۱۴ نفر است که برای اختصاص این میزان اعتبار ۱۸ بانک با این سازمان همکاری دارند.

 سرپرست معاونت اشتغال اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: اعتبار اشتغال از این محل در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان بود که به نوعی در سال جاری بیش از چهار برابر رشد یافت.

وی خاطرنشان کرد: این تسهیلات با نرخ چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله برای ایجاد اشتغال به مددجویان پرداخت می شود که به ازای هر یک نفر تا سقف ۱۰۰ میلون تومان است اما اگر کارفرمایان برای این قشر شغل ایجاد کند تا سهم پنج نفر نیز از تسهیلات بانکی بهره مند می شوند.

ناوی پور در خصوص اعتبار تبصره ۱۸ نیز اظهار داشت: مددجویان برای دریافت این تسهیلات تنها باید به صندوق کارآفرینی امید مراجعه کنند که با پایین ترین سود با بازپرداخت ۶ ماه تنفس و دوره پنج ساله به آنان اختصاص داده می شود.

حمایت بهزیستی از کارفرمایان 

ناوی پور در ادامه بیان کرد: این سازمان حمایتی با بسته های تشویقی از سرمایه گذاران بخش خصوصی که برای مددجویان شغل ایجاد می کنند، حمایت می کند.

وی گفت: سازمان بهزیستی حق بیمه مددجویان را خود پرداخت می کند و همچنین مبالغی به عنوان ارتقای کارایی معلولان نیز بابت اشتغال افراد معلول به کارفرمایان پرداخت می کند.

 سرپرست معاونت اشتغال، مسکن و مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مجموع این سازمان حمایتی به نوعی ۶۰ درصد حقوقی که طبق قانون کارفرما باید به نیروی کار خود پرداخت کند را متقبل می شود که این امر انگیزه کارفرمایان را برای بکارگیری مددجویان بالا ببرد.

وی بر ایجاد شغل های پایدار برای مددجویان نیز تاکید کرد و افزود: مددجویان باید با توجه به توانمندی، دانش و تجربه برای خود کار ایجاد کنند تا بعد از  دریافت وام از بانک ها مشکلی دیگر به مشکلات آنان افزوده نشود.

وی اظهار داشت: شغلی که مددجویان ایجاد خواهند کرد باید با توجه به معلولیت آنان باشد ٰو همچنین مشاغل آسیب پذیر باید بیمه نیز شوند.

 ۴۲ هزار و ۲۶۸ خانوار مشتمل بر ۱۱۷ هزار و ۸۶۹ مددجو زیر پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند که از این تعداد؛ ۲۲ هزار و ۹۱۵ خانوار مستمری بگیرند و مابقی از خدمات غیر مستمر در بخش های مختلف بهره‌مند می شوند.

حدود ۲.۵ درصد جمعیت خراسان شمالی را معلولان تشکیل می‌دهند که رفع مشکلات اساسی آنها نیازمند همت خیران و مسوولان است.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها ساکن هستند.

 براساس آمار، مردم این استان پایین ترین سرانه درآمد خانوار را در کشور دارند به نوعی تعداد زیادی از ساکنان شهری و روستایی این استان از نبود مسکن مناسب و شغل در رنج هستند که اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله مددجویان نهادهای حمایتی بیشتر با این مشکلات گریبانگیر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha