قرارگاه رسیدگی به مشکلات حاشیه نشینی در کرمانشاه تشکیل می شود

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه بحث حاشیه نشینی یکی از اصلی ترین معضلات و آسیب های اجتماعی شهر کرمانشاه است، از تشکیل یک قرارگاه در راستای رسیدگی به مسائل و مشکلات حاشیه نشینی در شهر کرمانشاه و دیگر شهرستان های استان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، " محمد پور هاشمی" روز شنبه در کارگروه اجتماعی که در سرسرای شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه تشکیل شد، معضل حاشیه نشینی در شهر کرمانشاه را حاد، اورژانسی و خیلی نگران کننده دانست.

وی در ادامه، از همه دستگاه های اجرایی و نهادها که در بحث آسیب های اجتماعی بودجه استانی و ملی دارند، خواست، اعتبارات خود را به کارگروه اجتماعی اعلام کنند تا در راستای رسیدگی بهتر و با برنامه تر به موضوعات پیرامون حاشیه پرداخته شود.

پورهاشمی هدف از ایجاد قرارگاه حاشیه نشینی در سطح استان را از سازمان محور خارج شدن و جزیره ای عمل کردن عنوان کرد و گفت: باید با سیاست واحده و تمرکز بیشتر روی نقاط با هم افزایی همه گروه ها، نهادها، دستگاه ها اجرایی، سمن ها، دفاتر تسهیل گیری کار شود و موازی کاری و جزیره ای عمل کردن پرهیز کنیم. 

معاون، سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه از اعضای کارگروه اجتماعی خواست برنامه های کاربردی و عملی ویژه هر محل حاشیه نشین با میزان اعتبار مورد نیاز را اعلام کنند تا در راستای حل آنها از مرکز سازمان در تهران اعتبار بگیریم.

پورهاشمی در ادامه آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی در شهر کرمانشاه را یک بحران دانست و خواستار اختصاص بودجه استانی ویژه مدیریت یک بحران برای مسائل حاشیه نشینی شد.

وی در ادامه بر انجام کارهای پژوهشی با ارایه راهکار تاکید کرد و گفت: صرف بیان مسئله و آسیب شناسی آسیب های حاشیه نشینی ما را به حل مشکل راهنمایی نمی کند باید در دل تحقیقات راهکار هم بیرون بیاد و براساس آن برنامه ریزی کنیم و عمل کنیم.

این مقام مسئول در ادامه کارگروه اجتماعی و یا فرهنگی را یکی کارگروه با اهمیت و ویژه در مدیریت استان عنوان کرد و گفت: باید این کار را به طور منظم منسجم، با برنامه طبق ضوابط تشکیل و تعطیل بردار هم نیست.

کرمانشاه از جمعیت دومین شهر حاشیه نشین کشور است

پژوهشگر مسائل حاشیه نشینی شهر کرمانشاه نیز در ادامه ، گفت: شهر کرمانشاه از نظر وسعت سومین و از نظر جمعیت دومین شهر حاشیه نشین کشور است که ۳۵ در جمعیت آن در محلات حاشیه نشینی زندگی می کنند.

دکتر " بیتا حامد" در ادامه افزود: معمولا تعریف حاشیه نشینی، به عدم وجود زیرساخت های شهری مانند، نداشتن مراکز بهداشتی، آموزشی، فضای سبز ، زیرساخت های خدماتی مانند آب، برق و گاز ، آسفالت کوچه  و در کل محرومیت فیزیکی اشاره می شود و در این سالها از پرداختن به مسائل اجتماعی حاشیه نشینی غفلت شده است.

وی بیان داشت: در پژوهش های میدانی که از ۳۶ نقطه حاشیه نشین شهر کرمانشاه در این پژوهش انجام شده، موضوع و محورهای حاشیه نشینی هر محل با آن یکی  متفاوت است مثلا حاشیه نشینی در شهرک باهنر( معمولا مهاجران جنگ زده قصر شیرین و سرپل ذهاب هستند با شهرک جعفرآباد که ( قوم لک زبان به خاطر زبانشان در  آن نقطه جمع شده اند، از نظر نوع محرومیت متفاوت است، یا   وضعیت حاشیه نشینی دره دراز با شاطر آباد بسیار فرق دارد و صرفا برحسب بیکاری، دار و نداری، خط فقر و بیکاری غیره نیست بلکه بیشتر مسائل اجتماعی دخیل هستند.

حامد اظهار کرد: روش حل مشکلات حاشیه نشینی هر محله نیز باید متفاوت باشد و باید سه گروه، مدیران، خود مردم محله و مراکز علمی باهم همکاری کنند تا حل شود و یک طرف و دستوری نمی شود مسائل آنها حل کرد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.

کلانشهر کرمانشاه نیز یک میلیون نفر ساکن در هشت منطقه شهری دارد و حدود ۳۵۰ هزار نفر از این جمعیت نیز در حاشیه شهر سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha