۲۳۰ دستگاه اتوبوس در مرز خسروی و منذریه برای جایجایی زوار مستقر می شود

قصرشیرین- ایرنا- نماینده تام الاختیار وزیر کشور در کمیته حمل و نقل ستاد اربعین گفت: ۲۳۰ دستگاه اتوبوس در قصرشیرین کار جابجایی زوار از قصرشیرین تا پایانه خسروی و همچنین از مرز منذریه تا حسینیه بغداد را انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «رسول محمدی راستین» روز شنبه در کمیته حمل و نقل ستاد اربعین قصرشیرین، افزود: از این تعداد اتوبوس ۱۵۰ دستگاه از ابتدای میدان امام حسین (ع) تا مرز خسروی و ۸۰ دستگاه هم در مرز منذریه کار جابجایی و انتقال زوار را در این مرز انجام می دهند.

وی اظهار داشت: این اتوبوس ها توسط سه استان کرمانشاه، زنجان و همدان تامین خواهند شد که کرمانشاه مسوول آن خواهد بود.

نماینده تام الاختیار وزیر کشور در کمیته حمل و نقل ستاد اربعین در ادامه گفت: اوج تردد زوار در سال ۹۸ در این مرز یک روز قبل از اربعین بود که تعداد ۲۰ هزار زائر از مرز تردد کردند و اگر این شرایط حاکم باشد این تعداد اتوبوس جوابگوی تردد زوار خواهد بود.

محمدی راستین ادامه داد: اگر شرایط تغییر کند و زائر بیشتری به قصرشیرین مراجعه کنند تدابیر لازم برای خدمات رسانی و جابجایی آن ها  لحاظ خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما بر این است با توجه به زیرساخت های مناسب در مرز خسروی و شهر قصرشیرین مشکل حمل و نقل در این مرز نداشته باشیم.

 اولویت ما اسکان زائران است 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین هم در این جلسه گفت: اولویت ما در ستاد اربعین اسکان زوار است و اربعین یک مساله جهانی است و همه ما موظف به خدمات رسانی به زوار هستیم از این رو تمام امکانات و زیرساخت ها را برا ی آنها فراهم می کنیم.

«محمد حیدری» افزود: زائری که به قصرشیرین مراجعه می کند باید اسکان داده شود و اولویت اول ما در این رابطه استفاده زوار از خدمات شهرستان است.

وی اظهار داشت: برای نیروها و نهادهایی که برای خدمات رسانی به شهرستان اعزام می شوند شرایط را به نحو مطلوب برای آنها فراهم می کنیم.

رئیس ستاد مدیریت و ساماندهی زائران حسینی در قصرشیرین در ادامه گفت: تلاش گستره ای در حال انجام است و با تلاش ها و رایزنی های انجام شده با طرف عراقی زوار می توانند با اطمینان خاطر در ساعت هایی که تردد مجاز است از مرز خسروی به سمت کربلا و همچنین در مسیر برگشت به سمت خسروی تردد کنند.

حیدری اظهار داشت: ما برای همه شرایط آماده هستیم و برنامه ریزی های لازم برای تمام مواقع پیش بینی شده است.

                                                                                    ۲۳۰ دستگاه اتوبوس در مرز خسروی و منذریه برای جایجایی زوار مستقر می شود
 حمل نقل زوار مهم ترین مساله در اربعین است
حیدری در ادامه گفت: ناوگان حمل و نقل زوار از مسیر شهرهای خود تا مرز خسروی و از خسروی تا منذریه و از منذریه تا کربلا نیازمند یک الگوریتم برنامه ریزی شده است.

 وی با بیان اینکه استاندار کرمانشاه شبانه روز وقت خود را صرف خدمت به استان و به خصوص برنامه اربعین می کند، افزود: مسیرهای دسترسی زوار به استان کرمانشاه از سه طریق ممکن یعنی هوایی، ریلی و اوتوبوس های بین شهری است همچنین اینکه ۲۰۰ کیلومتر از حوزه استان ایلام در مسیر استان کرمانشاه قرار دارد و ما باید به آنها هم خدمت رسانی کنیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: زواری که وارد قصرشیرین شوند مسیر تردد آن ها را پایش کرده ایم و ۷۰ درصد آن ها به پارکینگ ها و ۳۰ درصد هم در داخل شهر ترد می کنند که شرایط اسکان آنها هم فراهم شده است.

حیدری با بیان اینکه شرایط امسال با سال ۹۸ متفاوت است اضافه کرد: پیش بینی می شود با توجه به وقفه ای که در اثر بیماری کرونا برای اربعین پیش آمد زوار بیشتری امسال به کربلا بروند از این رو  زائر بیشتری هم به مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین مراجعه کنند.

وی گفت: ۱۵۰ دستگاه اتوبوس که کمیته حمل و نقل ستاد اربعین برای این مرز لحاظ کرده در مسیر میدان امام حسین تا مرز خسروی مستقر می شوند و اگر جمعیت بیشتری به مرز مراجعه کنند باید تعداد بیشتری اتوبوس در این شهرستان مستقر شوند از این رو ما باید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در شهرستان داشته باشیم تا کار جابجایی زائران دچار وقفه نشود.

او ادامه داد: با توجه به گرمای هوای شهرستان نیازمند اتوبوس های کولر دار و مناسب هستیم.

فرماندار قصرشیرین اضافه کرد:  در مجموع اقدامات خوبی با همکاری دستگاهای مختلف نظامی، امنیتی و اداری در شهرستان برای استقبال از زوار انجام شده است.

۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس کار بجایی زائران اربعین را در مرزهای کشور انجام می دهند
 معاون اتحادیه اتوبوس رانی کشور نیز گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس کار انتقال زوار در ایام اربعین در مرزهای کشور را انجام می دهند.

«محمدحسن ایرانخواه» افزود: کار بسیار بزرگی در شهرستان و مرز خسروی برای تامین زیرساخت های اربعین انجام شده است و شرایط این مرز بسیار بهتر است.

وی اظهار داشت: ما در کمیته حمل و نقل مسوولیت انتقال زائران از شهرها به مرزهای تردد اربعین و همچنین در بازگشت از مرزها به شهرهای کشور را عهده دار هستیم.

معاون اتحادیه اتوبوس رانی کشور ادامه داد: در این رابطه جلسات خوبی با پلیس راهور، مرزبانی و یگان ویژه برای هماهنگی و مدیریت ناوگان برگزار کردیم تا شاهد کمترین وقفه و ترافیک در مرزها باشیم.

وی اظهار داشت: تردد روزانه ۱۰۰ هزار نفر از مرز خسروی یک آمار قابل توجهی است که باید برنامه ریزی لازم برای آن انجام شود.
ایرانخواه گفت: قرارگاه ما با مرزهای دیگر همواره در ارتباط است و همچنین جلسه ای با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در عراق برگزار کردیم که در مجموع امیدواریم بتوانیم با کمک و تلاش های دیگر عوامل برگزاری این مراسم بزرگ از جمله نیروهای نظامی و امنیتی خدمات خوبی به زوار بدهیم.

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha