رئیس کل دادگستری استان اردبیل: باید نسبت به معرفی خبرگزاری ایرنا اهتمام بیشتری شود

اردبیل - ایرنا - رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی هم صبغه مذهبی دارد و هم سابقه و آرشیوهایی از قبل و بعد از انقلاب اسلامی دارد و باید نسبت به شناساندن بیشتر این رسانه و ارتقای اعتبار آن اقدام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام حسین کثیرلو روز یکشنبه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل اظهار کرد: سابقه قابل توجه ایرنا از سال ۱۳۱۳ به عنوان اولین خبرگزاری قابل تامل است و این رسانه تحولات دفاع مقدس را نیز بیشتر و بهتر پوشش می‌داد اما امروز نوعی غفلت از این رسانه مشهود است و مردم و بخصوص مسئولان با خدمات ایرنا زیاد آشنا نیستند و از این جهت باید خبرنگاران این خبرگزاری بیشتر آن را معرفی کنند.

وی ادامه داد: خبرگزاری جمهوری اسلامی نخستین رسانه‌ای بوده که خبر دستگیری صدام را مخابره کرده است. علاوه بر این شهید صارمی خبرنگار این خبرگزاری بوده است و ۱۲ شهید از ایرنا در دوران جنگ تحمیلی به نظام و اسلام تقدیم شدند و هیچ خبرگزاری دیگری تا این حد قدمت و شهید شاخص ندارد.

کثیرلو گفت: لحظه‌ها گذرا و ناپایدارند و به تعبیر مقام معظم رهبری " بدون خبرنگار لحظه‌ها ماندگار نمی‌شود" و اگر اصحاب خبر، رویدادها را ثبت و ضبط نکنند، گنجینه عظیم اطلاعات و اخبار از بین می‌رود.

وی در ادامه با ارائه توصیه هایی برای ارتقای جایگاه ایرنا اظهار کرد: سردبیران و دبیران آن باید بینش اجتماعی، سیاسی و حتی حقوقی عمیق داشته باشند زیرا موضوعی که برای شما در حد لازم هضم نشده باشد، با انتشار گزارش‌های عادی تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت و باید خبرنگاران از هر نظر دانش کافی داشته باشند.

رئیس کل دادگستری اردبیل در توضیح نکته دوم اظهار کرد: ضعفی که در خبرگزاری‌ها مشهود است و البته در ایرنا کمتر است، توجه به عنصر صداقت و راستگویی است و صرف توجه به سرعت انتشار خبر، در طولانی مدت نتیجه نمی‌دهد و باید عنصر صحت نیز در کنار آن مدنظر باشد.

وی افزود: رسانه‌ها باید از ورود مستقیم و جانبدارانه به جناح‌های سیاسی خودداری کنند تا در جلب اعتماد مردم، بیش از همیشه موفق باشد و همچنین باید به فناوری روز مجهز باشند تا با ابزار روز برای اذهان عمومی روشنگری کنند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل: اعتبار ایرنا به لحاظ سابقه آن ارتقا یابد

دشمن در قضیه سلمان رشدی فضا را مسموم می‌کند

رئیس کل دادگستری استان اردبیل به قضیه ترور نافرجام سلمان رشدی نیز اشاره کرد و گفت: در قضیه سلمان رشدی با اینکه خود دشمن اقدام کرده است اما فضا را علیه ما مسموم می‌کنند که چنین شد و چنان شد؛ یعنی در این موضوع از ابزار رسانه و فناوری به نفع خود بهره می‌برند.

کثیرلو با بیان اینکه رسانه ها باید متناسب با تهدید، اقدام کرده و در واقع در حوزه خبر تک و پاتک را در نظر بگیرند، اظهار کرد: تا جایی که امکانات اجازه می‌دهد، باید در خبرگزاری‌ها این رویه حاکم شود و ایرنا باید به مسائل کلان ایران و جهان توجه کند و برای این موضوعات به تولید فکر و اندیشه بپردازد.

او پژوهش در خبر را ضروری دانست و افزود: باید از آرشیوهای خبری استفاده شود و نیروهای زیادی در ایرنا پرورش یافته‌اند و باید این پرورش و تربیت نیرو، با کیفیت لازم صورت گیرد تا بتوانند همانند کسانی که به تحصیل در یک دانشگاه مشهور افتخار می‌کنند، از ایرنا اعتبار به دست آورند.

وی وظیفه‌شناسی را امری مهم دانست و گفت: دعا کنیم همه در حیطه کار خود وظیفه‌شناس باشیم و در حوزه خبر باید توجه داشته باشیم که افکار عمومی نباید مشوش شود و لازم است در راستای منویات مقام معظم رهبری در باب اهمیت خبر، حرکت و تلاش کنیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: معاونت پیشگیری از جرایم در دادگستری استان بسیار فعال است و انتشار خبرهای آن می‌تواند حجم فعالیت آن را روشن کند و این معاونت به اندازه‌ای فعال است که برای هر روز خبر خوب و مثبت دارد.

۱۷ مرداد ۱۳۷۷ با حمله گروه طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان، محمود صارمی خبرنگار جمهوری اسلامی ایران به همراه هشت تن از فعالان کنسولگری به شهادت رسید و این روز به نام روز خبرنگار نام گرفت.

استان مرزی اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل: باید نسبت به معرفی خبرگزاری ایرنا اهتمام بیشتری شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha