تزانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران با رفع چالشها میسر است

مشهد-ایرنا- نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت:برای تحقق برنامه دولت و عبور ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از مسیر ایران که بخش عمده آن مربوط به کشور روسیه است، باید چالشهای پیش روی رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود امتی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در مشهد افزود: بدین منظور علاوه بر رفع ناهماهنگی و تحریم های داخلی، زیرساختهای حمل و نقلی در بخش ناوگان ریلی و جاده‌ای نیز باید ارتقا یابد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ناهماهنگی های مرزی، قوانین دست و پاگیر و متناقض و عدم اجرای مدیریت واحد در گذرگاه‌های مرزی به نوعی صنعت ترانزیت کشور را با تحریم داخلی مواجه کرده است.

امتی دامه داد: بخش دیگر مشکلات ما به دلیل عدم وجود تعاملات مناسب دیپلماتیک با سایر کشورها و تحریم های ظالمانه علیه صنعت حمل و نقل و ترانزیت ، بنادر و کشتیرانی کشورمان است، تحریم‌ها موجب شده هزینه حمل بار از بنادر و ناوگان کشتیرانی و حمل و نقلی ایران برای صاحبان کالا گران و زمان بر شود.

 نایب رییس هیات مدیره شرکت انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: یکی از موثرترین عوامل در توسعه ترانزیت وجود دیپلماسی فعال خارجی است، علت نیز مشخص است، در بحث ترانزیت، کالا از کشور فرستنده به یک کشور خارجی دیگر به عنوان گیرنده ارسال می شود، لذا وجود تعاملات دیپلماتیک در عرصه ترانزیت حرف اول را می زند.

 امتی افزود: البته در دو دهه گذشته مدیران دولتی دیدگاه درستی در خصوص ترانزیت نداشتند و حتی با این مقوله به مخالفت می پرداختند، اما اکنون مسوولان عالی رتبه کشور به اهمیت بحث ترانزیت از ایران پی برده و در دولت سیزدهم نیز  تعاملات دیپلماتیک خوبی با همسایگان آغاز شده است که بسیار امید بخش است.

وی گفت: در حال حاضر دیگر مشکل مهم ما ساختار مدیریت مرزهاست، با گذشت ۲۰ سال از فعالیت ترانزیتی در استان، همچنان موفق به ایجاد یک مدیریت واحد در گذرگاه های مرزی نشده ایم.

این فعال حوزه حمل و نقل بین الملل  بیان کرد: صنعت ترانزیت با ۲۵ سازمان دولتی ارتباط مستقیم دارد و متاسفانه این نهادهای دولتی در قالب شورای هماهنگی مرزی با یکدیگر همراهی و همخوانی ندارند.

امتی همچنین گفت: پارسال ۹ میلیون تن کالا از طریق ایران به کشورهای مختلف ترانزیت شد و امسال دولت برای ۲۰ میلیون تن ترانزیت برنامه ریزی کرده است که ۱۶ میلیون تن از این میزان از طریق جاده و چهار میلیون تن بوسیله شبکه ریلی انجام خواهد شد.

ازدحام در مرز و زمانبر بودن عبور ناوگان حمل ونقل

دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت : یکی از مشکلات ما در مرزها شلوغی و زمان‌بر بودن عبور ناوگان حمل و نقل از گذرگاه‌های مرزی است، هنوز نتوانستیم پس از ۲۰ سال در مرزهای خراسان رضوی این مشکل را برطرف کنیم که علت آن منافعی است که شلوغی مرز برای برخی ذی نفعان دارد.

ابراهیم عطایی افزود: در حالی که انجمن صنفی پیشنهادهای خوبی برای تسهیل و تردد و نوبت دهی در مرزها داشته است و در این خصوص مشکلات را شناسایی کرده و راهکارهای خود را به مسوولان اعلام کرده ایم، اما تاکنون نسبت به اجرای این پیشنهادات برای تسهیل در تردد مرزها به ویژه در مرز پر تردد دوغارون کاری صورت نگرفته است.

یکی دیگر از اعصای هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: ایران در گلوگاه ژئوپلتیک جهانی در غرب آسیا قرار دارد و می توان گفت برجسته ترین موقعیت جغرافیایی را میان کشورهای جهان دارد.

حمیدرضا دشتی افزود: به واسطه شرایطی که اکنون در اروپا پیش آمده روسیه مجبور است عمده کالاهای خود را از مسیر ایران عبور دهد و فعالیت‌های تجاری خود را با دالان های شمال- جنوب  و غرب - شرق ایران منتقل کند.

وی چشم انداز دولت برای حمل ۲۰ میلیون‌ تن کالای ترانزیتی را ارزنده و مغتنم دانست و گفت: هنوز زیرساخت‌های مناسب در این خصوص تامین نشده چنانچه ناوگان دریایی ما به دلیل برخی مشکلات زیرساختی دارای ضعف است ،بنادر شمالی و جنوبی ما به خصوص بندر چابهار با مشکلات جدی مواجه هستند.

دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حوزه ترانزیت با قوانین متناقض غیر کاربردی و غیرکارشناسی مواجه هستیم ، متاسفانه ارتباط خوبی بین فعالان بخش خصوصی با قوه مقننه شکل نگرفته است.

سید قاسم حسینی افزود: در سال‌های گذشته قانون بهبود فضای کسب و کار به تصویب رسید، مطابق این قانون تصویب قانون جدید باید با اعلام نظر بخش خصوصی صورت می گیرد اما متاسفانه شاهدیم به دلیل اعمال سلیقه مدیران دولتی این قانون خوب و دیگر قوانین به درستی در حوزه ترانزیت اجرا نمی شود.

وی گفت: متاسفانه قوانین گمرکی در خراسان رضوی به نوعی و در سیستان و بلوچستان به شیوه های دیگر و مطابق سلیقه و نظر مسوولان اعمال می شود.

انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با داشتن ۲۲۰ عضو فعال ، مهمترین مجموعه در حوزه ترانزیت و کریدور حمل و نقلی غرب به شرق کشور است، بر این اساس ۹۰ درصد از ترانزیت به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان توسط شرکت‌های عضو این انجمن صورت می گیرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha