کارنامه سال اول دولت مردمی - ۴۹

ماجرای پتروشیمی میانکاله و آثار زیانبار آن بر منطقه

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۳۶
کد خبر: 84856499
مسعود باقرزاده کریمی - مشاور شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
ماجرای پتروشیمی میانکاله و آثار زیانبار آن بر منطقه

تهران - ایرنا - بنا به دلایل زیر اگر دولت از احداث پتروشیمی میانکاله جلوگیری نمی کرد، در بازه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت، اثرات زیانباری بر منطقه حاکم می شد.

مجموعه تالابی خلیج گرگان، شبه جزیره میانکاله و لپوزاغ مرز که تحت همین عنوان بلند بالا در کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها (کنوانسیون رامسر-۱۹۷۱) و در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، به همراه حریم قانونی ۱۵۰ متری و حریم اکولوژیک آن که در مجموع مساحتی بیش از ۱۲۰ هزار هکتار را شامل می‌شود در محدوده مستقیم تاثیرپذیر پتروشیمی میانکاله واقع شده و اثرات آلودگی آب زیرزمینی، آلودگی هوا، مصارف آب شیرین و آب دریا، ایجاد محیط ناامن برای پرندگان مهاجر و سایر حیات وحش منطقه و ... موجب تضعیف کارکردهای اکولوژیک این مجموعه تالابی می گردد. لازم به توضیح است که مجموعه فوق الذکر علاوه بر کارکردهای منحصربفرد اکولوژیکی، محل تامین معیشت و ارتزاق هزاران صیاد، کشاورز و دامدار بوده و دهها هزار نفر این منطقه را به عنوان مقصد طبیعت گردی انتخاب می‌کنند.
مجموع تالابی خلیج گرگان در محدوده مستقیم تاثیرپذیر پتروشیمی میانکاله واقع شده و اثرات آلودگی آب زیرزمینی، آلودگی هوا، مصارف آب شیرین و آب دریا، ایجاد محیط ناامن برای پرندگان مهاجر و سایر حیات وحش منطقه و ... موجب تضعیف کارکردهای اکولوژیک این مجموعه تالابی می گردد

ماجرای پتروشیمی میانکاله و آثار زیانبار آن بر منطقه


شاید به نظر برسد معضل پتروشیمی صرفا بخش کوچکی از تالاب را متاثر می‌سازد، ولی باید در نظر گرفت که ما با یک تالاب سرحال و شکوفا طرف نیستیم که بتواند در برابر فشارهای بیرونی مقاومت کند، بلکه این تالاب با معضلات متعدد دیگری نیز روبروست از جمله، ورود آلاینده ها، کاهش رودی آب شیرین و آب دریا، آتش سوزی های فراوان در شبه جزیره میانکاله و ... که کالبد تالاب را بسیار نحیف و آسیب پذیر کرده است.
 

محل مورد نظر پتروشیمی از نظر جنس خاک جزو خاک‌های درجه یک بشمار می‌آید که تغییر کاربری آن با امور غیرکشاورزی و منابع طبیعی ممنوع است و در حال حاضر استفاده مرتعی دارد، لازم به ذکر است که خاک حاصلخیز یکی از سرمایه‌های ملی کشورها بحساب می آید چون به عنوان منبع تولید غذا و ثروت بحساب می‌آِید و ایجاد شدن آن صدها و بلکه هزاران سال زمان لازم دارد.

متاسفانه کشور ما بجز نوار ساحلی شمال و بخش‌های بسیار محدود نیمه مرطوب در مناطق کوهستانی دارای آب و هواهی خشک و نیمه خشک بوده و فرایند خاک‌زایی در آن به کندی صورت می‌گیرد و اغلب خاک‌های کشور نارس و غیرحاصلخیز هستند، بنابراین حفظ خاک‌های حاصلخیز یه وظیفه ملی به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha