به گزراش خبرنگار ایرنا محمدصادق افراسیابی روز چهارشنبه در نشست کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی که با حضور جمعی از فعالان حوزه بازیهای رایانهای در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اگر برای بازیهای رایانهای استراتژی داشته باشیم و دستگاههای دیگر از جمله آموزش و پرورش در کنار بنیاد قرار داشته باشند میتوان از ظرفیت بازیهای آموزشی و تمدنساز به عنوان یک فرصت استفاده کرد.
وی گفت: اگر سیاستهای آموزشی به سمت تولید بازی برود، این نوع بازیها روند آموزش را عمیقتر میکند و بازیهای تمدنساز نیز باعث آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با مسائل تاریخی کشور همچون تاریخ ایران و انقلاب اسلامی میشود.
عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای بیان کرد: اگر مسائل تاریخی را با بازی معرفی کنیم، همذاتپنداری صورت میگیرد و کودکان، نوجوانان و جوانان بهتر تاریخ را درک میکنند زیرا یکی از ضعفها این است که جوان امروز تاریخ کشور را بهخوبی نمیشناسد و ظرفیت بازی در حوزه تمدنسازی میتواند به فرهنگ ایرانی اسلامی کمک کند.
وی به بازیهای پرورشدهنده خلاقیت اشاره کرد و گفت: از ظرفیت بازی در حوزه حل مساله و آموزش مهارتهای زندگی میتوان استفاده کرد زیرا یکی از ضعفهایی که در کشور وجود دارد ضعف در مهارتهای زندگی است و از این ظرفیت برای استحکام بنیان خانواده میتوان استفاده کرد.
افراسیابی تاکید کرد: باید به دنبال کار و تحول عمیق در حوزه بازی باشیم و بازی که الان سرگرمی صرف یا تهدید است به فرصت تبدیل شود، این تحول نیز از تمرکز در حوزه افزایش "سواد بازی" بین معلمان و مادران آغاز شود.
وی گفت: باید بر افزایش سواد بازی در جامعه تمرکز کنیم تا با ارایه بازیهای مفید و آموزشی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه مردم ایران سالانه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازی هزینه میکنند افزود: در دوران کرونا به دلیل آموزش غیرحضوری و اینکه امکانات و فناوری بیشتری برای کودکان و نوجوانان فراهم شد، آمار استفاده از بازیها نیز افزایش یافت.
وی با اشاره به موضوع ردهبندی سنی برای انتخاب بازی گفت: نگاه ما علاوه بر ردهبندی سنی بازی، توصیه بازی مفید برای کودکان و نوجوانان است که این موضوع در سامانه «چه بازی» دنبال میشود.
افراسیابی گفت: در حال حاضر فقط ۲۵ درصد مردم به ردهبندی سنی توجه دارند و ما به دنبال افزایش توجه به این مقوله هستیم که بسیار حساس است.
وی از سیاستهای جدید این بنیاد درخصوص سرویسهای استریم (پخش زنده بازی گیمرها) خبر داد و افزود: با توجه به آسیبهای رصد شده، در حال تدوین آییننامهای برای سرویس های داخلی هستیم تا با استفاده از هوش مصنوعی از پخش موارد نامناسب برای کودکان و نوجوانان جلوگیری کنند.
عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای بار دیگر بر حمایت همهجانبه از بازیسازان داخلی تاکید و عنوان کرد: از ظرفیت این افراد میتوان برای صادرات بازی به کشورهای اسلامی بهره گرفت و به درآمدزایی رسید.
وی گفت: شرکتهایی در ایران فعالیت میکنند که نمایندگی شرکتهای خارجی را دارند و بازی را تا حدودی بومیسازی میکنند یا شرکت هایی که برای کشورهای خارجی بازی تولید میکنند ما باید تلاش کنیم بازیسازان بومی در استان بمانند و شرکتهای بزرگ پایتخت نیز به استانها وصل شوند.
افراسیابی در همین زمینه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درخواست کرد در اسرع وقت نسبت به شناسایی بازیسازان این استان و معرفی آنها به بنیاد ملی بازیهای رایانهای اقدام کند.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای سلامت بازی را در راستای جهاد تبیین بسیار مهم دانست و گفت: اگر مردم بدانند یک بازی مخرب چقدر میتواند مساله ایجاد کند خواسته مردم از حاکمیت حذف این بازیها خواهد بود.
وی گفت: برای تحقق این امر، نیاز است با جهاد تبیین پیش برویم و آگاهسازی مردم به گونهای باشد که خودشان، خواهان حذف بازیهای آسیبزا از فروشگاهها شوند.
افراسیابی تصریح کرد: برخی بازیها فرد را به سمت اپلیکیشنهای مضر سوق میدهد و تبلیغات بین بازیها باید ساماندهی شود.
وی افزود: امروز خانوادهها باید بدانند تبلیغات درون بازیها فضای سالمی نیست و سازمان سراج نیز با راهاندازی سایت «توپ مارکت» فضایی را برای ارائه بازیهای بدون آسیب و بدون تبلیغات نامناسب ویژه کودکان راهاندازی کرده است که دغدغه والدین را در این خصوص برطرف میکند.
عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای از تولیدکنندگان بازی خواست برای ردهبندی بازیهایی که از طریق فروشگاههای مجازی ارائه میشود، اقدام کنند.
وی گفت: از محل تعامل بین بنیاد ملی بازیهای رایانهای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی، در تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها یک پست برای کارشناس بازیهای دیجیتال تعریف شده است و با فعال شدن کارشناس این حوزه، به دنبال رشد بازیهای بومی در استانها و فراهم شدن فضایی برای رفع دغدغه خانوادهها هستیم.
افراسیابی درباره سامانه همگرا اظهار داشت: هر فردی که بخواهد بازی ارائه دهد، نیاز است در سامانه همگرا ثبتنام کند تا پس از بررسیهای لازم از حمایتهای بنیاد بهرهمند شود.
وی به انعقاد تفاهمنامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رشد ۳۰ درصدی تولید بازیهای بومی نیز اشاره کرد و افزود: اختصاص سرورها، اعطای وام قرضالحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به بازیسازها، کاهش پینگ تایم (کاهش زمان تاخیر اینترنت) و ارایه اینترنت با کیفیت به گیمرها بخصوص برای بازیهای بومی در دستور کار قرار گرفته است.
افراسیابی با اشاره به سامانه «چه بازی» در حوزه ردهبندی و سامانه «فهم بازی» در حوزه سواد بازی بیان کرد: پروژه ایستگاه سواد بازی برای آموزش خانوادهها و مربیان با حضور شرکتهای بازیساز از دیگر برنامههای بنیاد ملی بازیهای رایانهای است.
عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، رئیس ستاد ساماندهی بازیهای رایانهای و معاون پژوهش این بنیاد علاوه بر شرکت در این کارگروه، از چند بازیگاه و مرکز فرهنگی در بیرجند نیز بازدید کردند.
نظر شما