آموزش چهره به چهره و کیفی، اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش است

اردبیل- ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، آموزش چهره به چهره و کیفی را اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: خود را برای تحقق این هدف آماده کرده‌ایم.

به گزارش ایرنا، احمد محمودزاده روز چهارشنبه در گردهمایی مسئولان و کارشناسان آموزش از راه دور ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور در اردبیل افزود: ما در دوره جدید فعالیت وزارت آموزش و پرورش، قرار است دانش‍آموزانی با برجستگی علمی و فرهنگی و در تراز انقلاب آموزش داده و تربیت کنیم.

وی آموزش برای تمدن‌سازی در تراز انقلاب اسلامی ایران را وظیفه سنگینی برای وزارت آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: دنبال ماموریت خود در این عرصه هستیم و همه قابلیت‌های آموزشی کشور را در این عرصه فعال کرده‌ایم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که بخشی از آموزش و تربیت دانش‌آموزان از طریق آموزش حضوری انجام می‌شود، اضافه کرد: ارتباطات میانفردی و تربیت غیرمستقیم اجتماعی دانش‌آموزان از طریق آموزش حضوری اتفاق می‌افتد و برای این امر آمادگی لازم را داریم.

وی با تاکید بر پوشش همه بازماندگان از تحصیل در کشور اظهار کرد: آموزش از راه دور در کشور همگانی شده و همه بازماندگان می‌توانند در امر آموزش مشارکت کنند و برای آموزش‌دهندگان هم مجوزهای لازم به شرط فراهم بودن شرایط استاندارد اعطا می‌شود.

محمودزاده بیان کرد: در آموزش از راه دور، بخشی از آموزش در مدرسه و بخشی از آن هم در خانه اتفاق می‌افتد و در این عرصه از تجربه گرانبهای دوره شیوع کرونا استفاده خواهیم کرد و برای این هدف از بستر آموزش از راه دور و الکترونیک و آموزش حضوری به صورت تلفیقی و ترکیبی استفاده خواهیم کرد.

وی آموزش از راه دور را در راستای مردمی‌سازی آموزش و تحقق عدالت آموزشی دانست و گفت: در حال طراحی مدلی برای ایجاد مدارس با آموزش از راه دور هستیم و در این عرصه پوشش تحصیلی کامل به خصوص در دوره ابتدایی هدف اصلی وزارت آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین توسعه مشارکت‌های مردمی را گام دوم این وزارتخانه برای تحقق عدالت آموزشی ذکر کرد و ادامه داد: در این کار از ظرفیت خیرین مدرسه‌دار، خیرین مدرسه‌یار و خیرین مدرسه‌ساز استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر ضرورت مردمی‌سازی نظام حکمرانی در آموزش و پرورش اضافه کرد: باید برای تربیت دانش‌آموزان در تراز انقلاب برنامه‌ریزی کرده و سهم عده‌ای داشته باشیم چرا که از اگر برای همه دانش‌آموزان مدرسه‌داری نکنیم، دیگران برای ما مدرسه‌داری خواهند کرد

محمودزاده همچنین تحقق عدالت آموزشی را دغدغه وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: هر چند که مدارس غیرانتفاعی با هدف تحقق عدالت آموزشی در کشور ایجاد شده، ولی امروزه مخالفانی هم دارد.

وی بیان کرد: موافقان مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی معتقدند که به علت کمبود نیروی انسانی و تراکم بالا در کلاس‌های درس و کمبود فضاهای آموزشی، وجود مدارس غیرانتقاعی و غیردولتی به تحقق عدالت آموزشی در کشور کمک می‌کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برخلاف این عده، تعدادی از صاحب‌نظران هم معتقدند که وجود مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی به معنای تداوم تبعیض اقتصادی در جامعه و طبقاتی شدن آموزش و پرورش بوده و با عدالت آموزشی در کشور مغایرت دارد.

وی همچنین گفت: نگاه ما این است که به هر دو طرف این مساله توجه کنیم و ضمن مراقبت از سوق نیافتن آموزش به سمت آموزش طبقاتی و توجه به نقدهای موجود در این عرصه، بستر تحقق عدالت آموزسی را در همه عرصه‌ها فراهم کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بر این اساس، در حوزه مدارس غیردولتی کارهای خوبی برای تحقق عدالت آموزشی آغاز شده است و مجوز مدارس غیردولتی را به افراد حققیی هم واگذار می کنیم و با برنامه‌ریزی انجام شده و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نتایج مطلوبی از آموزش در این حوزه خواهیم گرفت.

رئیس اداره توسعه و دفتر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۲۷ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و بزرگسال در حال تحصیل در کشور وجود دارند که آموزش آنها از طریق راه دور ادامه می‌یابد.

ایرج شاه ملکی بیان کرد: از این تعداد چهار هزار دانش‌آموز لازم‌التعلیم و در سن مدرسه هستند که تحت پوشش آموزش‌های از راه دور قرار گرفته‌اند.

وی آموزش حضوری، آموزش نیمه‌حضوری، آموزش غیرحضوری و آموزش الکترونیکی را شیوه‌های آموزش از راه دور عنوان کرد و افزود: آموزش از راه دور بستر مناسبی برای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی در کشور است.

رئیس اداره توسعه و دفتر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش توسعه آموزش از راه دور و کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش از راه دور را از جمله اهداف و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید عنوان کرد و افزود: بعد از شیوع کرونا، ظرفیت خوبی برای آموزش از راه دور در کشور ایجاد شده و موانع جرئی آن هم به تدریج رفع می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این گردهمایی با اشاره به تحصیل ۲۶۰ هزار دانش‌آموز در حدود ۱۰ هزار واحد آموزشی و با تلاش ۱۹ هزار معلم و مربی گفت: پس از ۲.۵ سال شیوع کرونا، آموزش حضوری از مهر ماه امسال با شعار مهر و مهربانی آغاز می‌شود.

محمود مشکی تجربه آموزش از راه دور در دوره شیوع کرونا را بسیار مهم و ارزشمند خواند و افزود: شیوه نوینی در آموزش بر بستر الکترونیک شکل گرفته و موجب خوداتکایی در فرایند یادگیری و یاددهی شده است.

وی با اشاره به سابقه بیش از ۵۰ ساله آموزش از راه دور در ایران بیان کرد: با توجه به فناوری‌های جدید، آموزش از راه دور در دوره جدید خیلی متفاوت و کارآمدتر از گذشته شده و به تدریج آموزش از راه دور جایگزین آموزش سنتی می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گسترش سطح فراگیری و شعاع پوشش آموزش غیرحضوری و از راه دور را امیدوار کننده دانست و اظهار کرد: آموزش از راه دور فراتر از خواندن و نوشتن بوده و باید در سبک زندگی جدید نیز توسعه یابد و خانواده‌ها نیز در این فرایند مشارکت کرده و بستر آموزش کیفی را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، در این گردهمایی مسئولان، کارشناسان و کارشناسان مسئول آموزش از راه دور ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور به همراه مدیران و کارشناسان مربوطه ستاد وزارتخانه، مسائل و مشکلات آموزش از راه دور را بررسی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha