۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84858240
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهلت ارسال ایده‌های کاربردی به همایش بیماری سالک در اصفهان  تا ۲۵ شهریور تمدید شد

اصفهان - ایرنا - دبیر علمی همایش ملی "فراخوان ایده‌های کاربردی در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سالک" از تمدید مهلت ارسال ایده‌ها به این رویداد علمی تا ۲۵ شهریور در اصفهان امسال خبر داد.

حسین خان احمد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهلت اولیه ای که برای دریافت ایده های کاربردی پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سالک اعلام شده بود ۲۵ مرداد بود اما با توجه به استقبال علاقه مندان و محققان و اهمیت این موضوع، این فرصت تا ۲۵ شهریور امسال تمدید شد.

وی با بیان اینکه همایش ملی فراخوان ایده های کاربردی در زمینه های پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سالک ۲۰ و ۲۱ مهر امسال در اصفهان برگزار می شود، اظهار داشت: در این رویداد علاوه بر ارائه ایده های منتخب، میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسان و پژوهشگران برگزار خواهد شد.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این همایش با هدف انسجام بخشی به ایده ها و تحقیقات در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سالک و حمایت مادی و معنوی از طرح های برگزیده از ایده تا تولید محصول برگزار می شود.

وی با بیان اینکه ما با چند مساله و واقعیت درباره بیماری سالک مواجه هستیم که همایش مذکور با توجه به آنها، شکل گرفت، خاطرنشان کرد: سالک یک بیماری اندمیک (بومی) در کشورمان است، چند استان بطور دائم درگیر آن هستند و برخی استان ها مانند اصفهان درگیری بالایی با این بیماری دارند.

خان احمد یکی از واقعیت های موجود درباره سالک را اهمیت قطع زنجیره انتقال این بیماری و از بین بردن پشه ها و جوندگان ناقل آن دانست و اضافه کرد: در زمان حاضر اقداماتی در این زمینه در کشور انجام می شود اما بررسی و اتخاذ روش های بهینه تر ضروری است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ما هنوز واکسن موثری برای پیشگیری از بیماری سالک نداریم، تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه ای مانند آموزش و استفاده از اقلام محافظتی مانند پشه‌بند ۲۰ تا ۳۰ درصد موثر هستند و استفاده از روش های دیگر مانند تولید واکسن نیز لازم است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در زمان حاضر پژوهشگران زیادی در کشور در حال تحقیق و فعالیت برای تولید واکسن سالک هستند، افزود: لازم است که در یک طرح کلان برای تولید یک واکسن موثر اقدام کارآمد شود تا به نتیجه نهایی و محصول برسد و ما در همایش ملی سالک می کوشیم تا با هم اندیشی با استادان و متخصصان در این زمینه تبادل نظر شود و به یک جمع بندی برسد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر چند نوع دارو از جمله "گلوکانتیم "برای درمان بیماری سالک وجود دارد، اظهار داشت: این داروها، قیمت بالایی و عوارض زیادی دارند و با توجه به اینکه روند درمان بیماران مبتلا به سالک در شبکه بهداشت رایگان است، تامین این دارو بار زیادی روی اقتصاد سلامت کشور دارد به‌همین دلیل ضروری است که برای تولید داروی داخلی در این زمینه اقدامات جدی انجام شود.

خان احمد همچنین به ادعاهای درمان سالک که در مناطق مختلف کشور توسط افراد متخصص و غیر متخصص مطرح می شود اشاره کرد و افزود: لازم است این ادعاها توسط پژوهشگران در رشته های داروسازی و انگل شناسی مطرح شود و اگر برخی از آنها بطور واقعی موثر هستند، بمنظور تولید آنها حمایت های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در همایش ملی سالک با فراخوان ایده های موجود درباره پیشگیری، درمان و تشخیص سالک تلاش می شود تا حمایت های لازم از طرح های منتخب و موثر انجام شود، خاطرنشان کرد: کمیته پژوهشی سالک نیز در یک کار مشترک بین دانشکده های پزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز بهداشت استان تشکیل شده و فعالیت های پژوهشی در این زمینه را به طور دائمی رصد و بررسی می کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله مواردی که برای پژوهش در زمینه سالک بیشتر جای کار دارد را قطع زنجیره انتقال و استفاده از روش های بهینه تر، مقرون به صرفه تر و کاربردی تر و تولید دارو و واکسن عنوان کرد.

سالَک یا لیشمانیوز یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار این بیماری است؛ ۱۸ استان در کشور درگیر این بیماری هستند که اصفهان، فارس، خوزستان، ‌ سمنان، ‌خراسان رضوی و گلستان بیشترین درگیری با این بیماری را دارند.

اصفهان یکی از استان‌های سالک خیز کشور به ویژه از نوع روستایی است که مناطقی مانند اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر با این پدیده مواجه هستند.

سال گذشته نزدیک به سه هزار مورد ابتلا به سالک در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل) ثبت شد که حدود ۲ هزار مورد آن مربوط به شرق شهرستان اصفهان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha