رییس سازمان اورژانس از جانمایی امداد هوایی در کشور انتقاد کرد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس سازمان اورژانس کشور ضمن انتقاد از نحوه انتخاب و جانمایی پایگاه‌های اورژانس هوایی در کشور گفت: در حال حاضر اورژانس هوایی در برخی از مناطق کشور که ضرورت داشته، راه‌اندازی نشده است اما در برخی مناطق که نیازی نبوده، شاهد فعالیت امداد هوایی هستیم.

به گزارش خبرنگار  ایرنا، دکتر جعفر میعادفر روز پنجشنبه در جلسه بررسی ضرورت ایجاد اورژانس هوایی در تربت‌حیدریه که با حضور مسوولان این خطه برگزار شد، افزود: واقعیت آن است که هزینه ایجاد و نگهداری اورژانس هوایی و خلبان همچون تسهیلات بانکی است که گرفتن آن آسان و بازپرداخت آن بسیار دشوار است.  

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری هر پایگاه اورژانس هوایی در سال ۱۵۰ میلیارد ریال است، بیان کرد: اکنون حدود چهار ماه است که هزینه هزار میلیارد ریالی اورژانس هوایی کشور را نتوانسته‌ایم بپردازیم.

رییس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: اهمیت این موضوع زمانی برای مسوولان کشور بیشتر مشخص می‌شود که بدانند پارسال برای سه هزار ماموریت اورژانس هوایی، سه هزار میلیارد ریال پرداخت  شده است.

میعادفر در ادامه گفت: انجام هر عمل پیوند اعضا با سه پرواز انجام می‌شود و برای انتقال هر عضو بدن، پنج میلیارد ریال می‌پردازیم و این در حالی است که اورژانس تنها نهاد خدماتی در کشور است که کلیه خدماتش را به صورت رایگان به مردم ارایه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: پارسال از کمیسیون بهداشت و تلفیق مجلس درخواست کردیم یک درصد از فروش خودرو را برای خرید آمبولانس اختصاص دهند که پاسخ دادند " این کار به منزله دست کردن در جیب مردم است"، در حالیکه معتقدیم پراید با قیمت بالایی به مردم فروخته می شود و این کار نیز درست نیست.

میعادفر تصریح کرد: استدلال ما آن است که با احتساب مبلغ یک درصد می‌توانیم سالی ۵۰۰ دستگاه آمبولانس خرید و حتی اورژانس هوایی را نیز ساماندهی کنیم.

وی اظهار کرد: بر این اساس معتقدیم چرخش مالی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه آنقدر زیاد نیست که بتواند از پس هزینه‌های سالانه اورژانس هوایی برآید.

رییس سازمان اورژانس کشور افزود: اینکه امروز نیروی انتظامی بالگردهایش را به ما اجاره می‌دهد، بدین دلیل است که اجاره گرفتن برایش بهتر از هزینه کردن است.

میعادفر در بخش دیگری به تشریح وضعیت پایگاه‌های اورژانس کشور پرداخت و گفت: اکنون در سطح کشور سه هزار و ۱۰۰ پایگاه اورژانس داریم که از این تعداد ۵۰ پایگاه هوایی و بقیه زمینی و از مجموع پایگاه‌های زمینی هزار و ۷۰۰ باب جاده‌ای و بقیه شهری هستند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه پوشش فراگیر اورژانس کشور، اکنون هزار و ۴۰۰ پایگاه اورژانس از برنامه ششم توسعه عقب هستیم.

رییس سازمان اورژانس کشور خاطر نشان کرد: این بدان معناست که هم از حیث تعداد آمبولانس، هم از لحاظ تعداد پایگاه و هم تعداد نیروی انسانی با کمبود مواجه هستیم، لذا تلاش می شود بر حسب ضرورت این کمبودها را تامین کنیم.

میعادفر افزود: طبق برنامه پوشش فراگیر اورژانس کشور، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نیز باید اکنون دارای ۲۶ پایگاه اورژانس باشد که در حال حاضر فقط ۲۰ پایگاه فعال دارد، سه پایگاه در دست ساخت و سه پایگاه دیگر نیز در مرحله برنامه‌ریزی است تا به استانداردهای مورد نظر دست یابد.

وی در خصوص نحوه مساعدت اورژانس ۱۱۵ برای تامین زیرساخت‌های عمرانی اظهار داشت: ما تنها یک سوم هزینه پروژه‌های عمرانی را می‌پردازیم و بقیه باید از محل اعتبارات شهر و استان و نیز بیمارستان‌ها تامین شود.

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: البته هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۳ داریم که اگر نماینده مردم منطقه تربت‌حیدریه در نقد کردن آن ما را یاری کند، در مقابل سهم خاصی برای تقویت پروژه‌های عمرانی و ناوگان آمبولانسی این خطه قائل خواهیم شد.

اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال برای خرید آمبولانس توسط مجلس

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: امسال مجلس شورای اسلامی با مساعدت سازمان برنامه و بودجه از محل ارزش افزوده و مصوبه سران، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال برای خرید آمبولانس در اختیار اورژانس قرار داده که با توجه به اینکه حقوق گمرکی آن توسط دولت صفر شده، امیدواریم هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید وارد ناوگان اورژانس کشور شود.

محسن زنگنه، افزود: با توجه به اینکه تقریبا ۷۰ درصد عمر ناوگان آمبولانس منطقه تربت حیدریه، قدمت بالای ۱۵ سال دارد و با توجه به اینکه در کریدور شمال به جنوب کشور قرار گرفته و به زائران امام رضا(ع) در فصول مختلف سال خدمات ارایه می‌کنیم، لذا بین ۱۲ تا ۱۵ دستگاه از این میزان آمبولانس جدید، حق این منطقه است.

وی گفت: اصراری به ایجاد پایگاه هوایی اورژانس نداریم و بررسی لزوم راه‌اندازی آن با کارشناسان این حوزه است، اما وزیر بهداشت پیش تر قول راه‌اندازی آن را به ما داده‌ بود.

نایب رییس کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مرکز مدیریت بحران و خدمات درمانی در حوزه اورژانس برای این منطقه نیاز است تا راه‌اندازی شود و چنانچه مصوب شود، خیران این خطه پای کار خواهند آمد.

رییس سازمان اورژانس از جانمایی امداد هوایی در کشور انتقاد کرد

امروز همچنین نخستین اعزام هوایی بیمار از بیمارستان امام حسین(ع) به بیمارستان طالقانی مشهد انجام شد.

دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با تحت پوشش قرار دادن سه شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات به ۳۶۰ هزار نفر در جنوب خراسان رضوی خدمات آموزشی بهداشتی و درمانی ارایه می‌کند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha