۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84859527
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حدود نیمی از محصول برنج گیلان برداشت شد

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۱۳
کد خبر: 84859527
حدود نیمی از محصول برنج گیلان برداشت شد

رشت - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برداشت محصول برنج در بیش از ۱۰۷ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان خبر داد.

صالح محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از این وسعت نزدیک به ۸۶ هزار هکتار به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی برداشت شده‌ است.

برداشت برنج در استان گیلان هر سال تقریبا از اوایل مرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه می‌یابد.

وی به شالیکاران تاکید کرد : با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی این ایام، هرچه سریع‌تر نسبت به برداشت محصول برنج خود اقدام کنند.

وی گفت : امسال با توجه به مدیریت صحیح تغذیه گیاهی شامل مصرف متوازن کودهای ازته به ویژه پتاسه و مدیریت بهینه مصرف آب با وجود کاهش منابع آبی و نیز توصیه‌های فنی جهادکشاورزی و کارشناسان این حوزه در شهرستان‌ها برآورد می شود بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک از شالیزارها برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در ادامه توصیه کرد : با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، شالیکاران فعال در حوزه دام از عرصه‌ها برای کشت علوفه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشت دوم برنج در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: برای این امر حمایت‌های لازم از شالیکاران برای تامین نهاده‌ها انجام می شود.

نرخ تبدیل هر کیلو شلتوک برنج در کارخانجات معمولی هزار و ۶۰۰ تومان یا به ازای تبدیل هر ۱۰۰کیلوگرم شلتوک به برنج سفید ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم برنج سالم از کشاورز دریافت می شود و در کارخانجات رتبه ۲ این رقم هزار و ۷۵۰ تومان یا ۲ کیلو و ۶۰۰ گرم برنج سالم می باشد.

قیمت تبدیل هرکیلو شلتوک برنج در کارخانجات درجه یک نیز هزار و ۹۰۰ تومان یا تحویل ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم برنج سالم به ازای تبدیل ۱۰۰ کیلوگرم شلتوک به برنج سفید تعیین شده‌است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است، سالانه ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان به زیرکشت برنج می‌رود، برنج مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلان است.

 این خطه رتبه نخست کشور از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را داراست.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده در این استان، ارقام کیفی هاشمی و علی کاظمی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha