ثبت احوال به سمت هوشمند سازی حرکت می‌کند

همدان - ایرنا - معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال گفت: تحول در ماموریت ها و تکالیف سازمانی، تحول در نحوه ارایه خدمات و حرکت به سمت سازمان هوشمند و تمام الکترونیک از اولویت های محوری این سازمان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا هاشم کارگر روز شنبه در آیین معارفه مدیرکل ثبت احوال استان همدان افزود: ثبت احوال به عنوان سازمان حاکمیتی و زیربنایی، هویت بخشی به افراد از زمان تولد تا مرگ را عهده دار است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال نقش مهمی در تنظیم امور زندگی یک فرد و جامعه دارد همچنین در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، انتظامی و امنیتی ثبت احوال حرف نخست را می زند.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال ادامه داد: این مجموعه با عملکرد خود از جمله اتقان مدارک، ارایه خدمات آسان و در دسترس، می تواند تسهیل کننده امور برای مردم باشد.

کارگر تاکید کرد: جایگاه این سازمان ابتدا باید از سوی فعالان در ثبت احوال و سپس حاکمیت ارتقا یابد که در این راستا باید با عملکرد مطلوب و موثر، تحول در سازمان و ماموریت ها نگاه حاکمیت را به این سازمان جلب کرد.

وی گفت: عملکرد سازمان ثبت احوال از بدو تاسیس یعنی از حدود یکصد سال پیش تاکنون درخشان بوده است اما با گذر زمان ماموریت های آن متنوع و افزایش یافت.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال یادآوری کرد: مسئولیت این مجموعه در مقطعی ثبت چهار واقعه حیاتی شامل تولد، ازدواج، طلاق و مرگ بود اما با توجه به گستره مخاطبان در بخش حقیقی و حقوقی، پیشرفت تکنولوژی، دانش افراد و تغییر در نیازمندی های افراد در همه امور، تغییر و تنوع در ماموریت های این سازمان ضروری شد.

کارگر با بیان اینکه باید همه اطلاعات مرتبط با هویت افراد در ثبت احوال گردآوری شود اظهار داشت: برای انجام هر اقدامی توسط افراد، استعلام های گوناگونی از جمله استعلام هویتی، مدرک تحصیلی و اموال از متقاضی می شود.

وی تاکید کرد: از نظر فرایندی تعدد استعلام ها جایز نیست چراکه موجب حاکم شدن فرهنگ بدی در کشور شده بدان معنا که نبود صحت گفتار در افراد جامعه القا می شود.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال افزود: استعلام از نهادهای مختلف، نبود اطمینان به مردم را القا می کند در حالیکه یکی از مهمترین مسئولیت های اجتماعی کارگزاران نظام اسلامی تمدن سازی است که این هدف نیز در گرو زمینه سازی برای ارتقای فرهنگ جامعه است.

کارگر علت تهیه پایگاه سببی و نسبی و ایجاد درخت واره(شجرنامه) هر فرد را اعلام وضعیت هویتی، سبب و نسب فرد به جای تعدد استعلام دانست.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال از رییس جدید این اداره کل خواست برنامه تحولی این دستگاه را ظرف ۲ هفته ارائه دهد و گفت: ارزیابی سه ماهه ادارات کل استان ها توسط سازمان ثبت احوال به منظور بررسی وضعیت پیشبرد برنامه ها بر اساس اسناد بالادستی صورت می گیرد.

کارگر، برنامه محوری، ارتقای بهره وری، تحول در استان در سطوح مختلف، خدمتگزاری به مردم و همکاران را از اولویت های اصلی سازمان ثبت احوال کشور دانست.

وی با بیان اینکه الکترونیکی کردن خدمات سازمان و برون سپاری فعالیت ها مهم است اظهار داشت: همزمان با هفته دولت سالجاری چند طرح سازمان ثبت احوال بهره برداری می شود که یک نمونه از آن راه اندازی خدمات و درگاه مبتنی بر تلفن همراه است.

به گزارش ایرنا در این آیین از خدمات ۳۹ ماهه اسد حسن زاده زورمند قدردانی و بابک بختیاری به عنوان مدیرکل جدید ثبت احوال استان همدان منصوب و معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha