۲۲ درصد روستاهای کشور دارای سکنه است

قم - ایرنا - جانشین قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه  روستا، با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۲۲ درصد روستاهای کشور دارای سکنه می‌باشند گفت: واردات مواد غذایی در کشور نشان دهنده این است که یک عقب ماندگی عظیمی را در پیشرفت همه جانبه روستاها شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار مجید بکایی روز شنبه در آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم افزود:  این عقب ماندگی که بسیار زیاد است به یک تحول و مدیریت تحولی نیاز دارد.

وی گفت: ما با بیان اینکه تحول ایجاد شده در روستاها و وضعیت زندگی در این مناطق باعث شده تا بسیاری از روستاهای ما که تولید کننده بودند به مصرف کننده تبدیل شوند گفت: تحول روستایی باید مدیریت و کنترل شود، و اگر تصور می‌کنیم با یک سلسله مراتب اداری می‌توانیم، تحول را مدیریت کنیم، اشتباه است.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا، با تاکید بر نقش مهم و حساس شوراهای اسلامی در تحول روستا بیان داشت: شوراهای روستایی وظیفه انتخاب دهیار را بر عهده دارند که این باید با رویکرد تحولی صورت گیرد، طبیعتا ساز و کارهای خودش را می‌خواهد.

بکایی با بیان اینکه اداره روستا باید بر مبنای اساس نامه قانونی دهیاری‌ها باشد اما این امر صورت نمی‌گیرد یادآور شد: بسیاری از روستاها حتی دهیار هم ندارد، و آنهایی که دهیار دارند نیز دهیار فقط در ساعت‌های خاصی در روستا حضور دارد.

وی ادامه داد: طبق اساس‌نامه دهیاری‌ها، ۴۷ وظیفه بر عهده دهیار گذاشته شده، که بسیاری از آنها مغفول مانده‌است.

وی همچنین افزود: مطابق برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باید یکهزار سند توسعه روستایی داشته باشیم، تمام ظرفیت‌های روستا نیز قرار بوده شناسایی و معرفی شود و سازمان‌های اجرایی هم در جهت این سند حرکت کنند.

بکایی تاکید کرد: نقش استاندار، فرماندار و بخشدار به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان این است که در جهت تهیه این سند و هدایت و نظارت در روستا بر اساس نیازهای اساسی آن اقدام کنند.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا همچنین بیان کرد: در حالی که روستا با استعدادهای طبیعی خود پیوند خورده است، اما با اجرای طرح هادی روستایی و محدود کردن خدمات به حوزه مسکن، به موضوع کشاورزی، دامداری، باغ‌ها، آبزیان و همچنین سنت‌ها و آیین‌های روستایی توجهی نمی‌شود.

نخستین دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری ویژه فرمانداران، مدیران‌کل امور روستایی استانداری‌ها، بخشداران، روحانیان و دهیاران تا اول شهریورماه ادامه پیدا می‌یابد.

 ۲۲ درصد روستاهای کشور دارای سکنه است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha