دستگاه تشخیص تست اچ‌آی‌وی در انتقال خون گلستان نصب شد

گرگان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: دستگاه تشخیص اچ‌آی‌وی (ایدز) و بیماری‌های مشابه دیگر برای اولین بار در این استان و محل آزمایشگاه پایگاه انتقال خون گرگان نصب شد.

فاطمه محمدی روز دوشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این دستگاه اواخر هفته گذشته وارد استان شد که از محل مصوبات سفر مدیرعامل انتقال خون به گلستان تهیه و خریداری شده است.

وی بیان کرد: این دستگاه که Cobas ۶۰۰۰ (کاباس ۶ هزار) نام دارد، در هفته دولت امسال به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این دستگاه می‌توان آنالیز لیست جامعی از آزمایش‌های هپاتیت (B) و (C)، HIV، HCV، HTLV، HBSV و RPR/VDRL (syphlis) را در مرکز انتقال خون انجام داد.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: انجام  آزمایشات پنل عفونی و هورمونی در مراکز بانک خون نیز توسط این دستگاه انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به مجهز بودن این دستگاه به تکنولوژی الکتروکمی لومینسانس یا ElectroChemiLuminescence (ECL)، افزود: جواب‌دهی فوری با حساسیت و تکرارپذیری بالا، برداشت هوشمند نمونه سرم بدون تداخل و آلودگی بین نمونه‌های بیماران (Carry Over) و همچنین انجام ۱۸۰ تست در ساعت از ویژگی‌های شاخص و بارز این دستگاه است.

وی با بیان اینکه پیش از نصب و استفاده از این دستگاه، نمونه‌های گرفته شده از بیماران برای تشخیص بیماری‌های مورد نظر به استان همجوار ارسال می‌شد، ادامه داد: با دستگاه «کاباس» ۶ هزار دیگر نیازی به ارسال نمونه‌ها به سایر استان‌ها نخواهد بود و نمونه‌های گرفته شده در همین استان مورد آزمایش و تشخیص قرار خواهد گرفت.

دستگاه تشخیص تست اچ‌آی‌وی در انتقال خون گلستان نصب شد

وی یادآور شد: دستگاه کاباس ۶ هزار ساخت کمپانی Roche/Hitachi کشور آلمان از پیشرفته‌ترین، بروزترین و دقیق‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در تمام کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون گلستان افزود: این دستگاه با توجه به استفاده از تکنولوژی جدید الکتروکمی لومینسانس (ECL) در آن، سطح بالایی از صحت و دقت را در سنجش آنالیت‌ها امکان‌پذیر کرده است.

محمدی تاکید کرد: حساسیت این روش بسیار بالا است که به معنای شناسایی حداقل میزان آنالیت و نیز تشخیص کمترین تغییرات در غلظت است که با افزایش طیف سنجش موجب صرفه‌جویی در زمان، برای رقیق کردن نمونه‌ها و تکرار سنجش‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: این دستگاه تمام اتوماتیک به صورت روزانه در آزمایشگاه انتقال خون استان گلستان فعال یا آماده به کار بوده و لیست گسترده‌ای از آزمایش‌های تخصصی را با استفاده از تکنولوژی الکتروکمی لومینسانس یا ElectroChemiLuminescence (ECL) انجام می‌دهد.

وی در خصوص آخرین وضعیت ذخیره خونی در استان، تصریح کرد: ذخیره بانک خونی استان اکنون به ۱۰ روز رسیده و بطور متوسط هزار و ۷۰۰ واحد خون به صورت ذخیره موجود است.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: ذخیره پلاکت و پلاسمای خون در استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha