۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۸:۵۸
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85306207
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کنترل ایدز با درمان سریع‌تر باعث طول عمر طولانی و انتقال کمتر می‌شود

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان با تاکید بر اینکه تمام خدمات درمانی برای بیماران مبتلا به ایدز رایگان است، گفت: کنترل این بیماری با درمان سریع‌تر باعث طول عمر بیشتر و انتقال کمتر می‌شود.

دکتر علی باقری روز شنبه به مناسبت ماه اطلاع رسانی اچ‌آی‌وی و روز جهانی ایدز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت کنترل و کاهش این بیماری در جامعه، اظهار کرد: سه هدف کلی برای همه کشورها از جمله ایران این است که در مرحله نخست ۹۰ درصد افراد مبتلا شناسایی شوند و ۹۰ درصد آنان تحت درمان ضد رتروویرسی قرار گیرند و در ۹۰ درصد افراد تحت درمان بار ویروسی آنقدر کاهش یابد که غیر قابل اندازه گیری شود.

وی افزود: با پیشرفت‌های علمی در خصوص بیماری و روش‌های درمانی کنونی، اچ‌آی‌وی دیگر بیماری کشنده‌ای نیست اگر به موقع تشخیص داده شود و فرد مبتلا تحت مراقبت و درمان قرار گیرد، نه تنها فرد می‌تواند زندگی سالمی داشته باشد بلکه با کاهش تعداد ویروس در خون بیماری را خیلی کمتر به دیگران منتقل می‌کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان افزود: این مهم تنها در صورتی میسر می‌شود که این افراد از بیماری خود مطلع بوده و برای دریافت خدمات مراقبت و درمان تمایل داشته و این خدمات قابل دسترسی را به صورت مستمر دریافت کنند.

باقری با اشاره به اینکه عامل بیماری‌زایی عفونت اچ‌آی‌وی از طریق خون و ترشحات جنسی منتقل می‌شود، گفت: این ویروس از سه راه اصلی شامل خون مانند (تاتو و تزریق مشترک )، تماس جنسی محافظت نشده و مادر مبتلا به کودک (در زمان بارداری، حین زایمان و زمان شیردهی) می‌تواند وارد بدن شود که نشان می‌دهد این ویروس نسبت به سایر عفونت‌ها به راحتی قابل انتقال نیست و در روابط معمول بین انسان‌ها انتقال نمی‌یابد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های عفونی، راه‌هایی است که مانع ورود میکروب به بدن می‌شود به این معنی که استفاده از سرنگ‌های یکبار مصرف جهت تزریق و کاندوم در روابط جنسی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از انتقال بیماری داشته باشد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های مهم پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی درمان افراد مبتلا است چرا که مصرف دارو تعداد ویروس در خون و ترشحات را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود حتی در صورت تماس با خون و ترشحات این افراد، ویروسی برای انتقال وجود نداشته باشد.

به گفته وی، آزمایش تشخیصی عفونت اچ آی وی پس از مشاوره و تنها با رضایت فرد به صورت محرمانه و رایگان از طریق پایگاه و مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تحت نظر مراکز بهداشت شهرستان‌ها برای داوطلبان دریافت خدمات مشاوره و تشخیص اچ آی وی انجام می‌شود و افراد داوطلب می‌توانند نشانی نزدیکترین مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری را از طریق مراجعه به سایت https://icdc.behdasht.gov.ir دریافت کنند.

اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر امسال) روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha