تعهد با تحقق اشتغال در برخی ادارات خراسان جنوبی فاصله دارد

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تعهد اشتغال و تحقق فرصت‌های شغلی در برخی دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌های استان شکاف زیادی دارد که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید موضوع را رصد و دستگاه‌ها را مجاب به ثبت اشتغال کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان خراسان جنوبی افزود: وضعیت تعهد اشتغال توسط شهرداری‌های استان خوب نیست و دفتر امور شهری و شوراهای استانداری این موضوع را باید از شهرداری‌ها پیگیری کند.

وی اظهار داشت: استانداری با مجموعه بنیاد برکت تفاهم‌نامه ۴۰۰ میلیارد تومانی منعقد می‌کند در حالی که تحقق اشتغال آن صفر است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اعلام اینکه امسال ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره اشتغالزایی به استان اختصاص یافت گفت: این اعتبار شامل هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ در راستای اشتغالزایی با نرخ بانکی پایین پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌نویس تفاهم‌نامه استانداری با بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال شده است ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

اشرفی گفت: تفاهم‌نامه با بنیاد علوی نیز توسط استاندار پیگیری و به میزان ۱۳۰ میلیارد تومان روز گذشته امضا شد همچنین تفاهم‌نامه با نیروهای مسلح، بنیاد مستضعفان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دست اقدام است.

وی افزود: یکی از تبصره‌های کلی تفاهم‌نامه‌ها این است که دستگاه‌های اجرایی چهار درصد اعتبار را برای مناطق محروم و حاشیه شهرها اختصاص دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه به معنای عقد اخوت نیست بلکه دستگاهی که نتواند اعتبار را جذب کند از سهم آن کسر و به دستگاه دیگری که قابلیت جذب اعتبار داشته باشد، اختصاص داده می‌شود.

وی گفت: اکنون نزدیک به نیمه سال هستیم در حالی که برخی دستگاه‌های اجرایی میانگین ثبت اشتغال کمی دارند.

اشرفی اضافه کرد: کمیته نظارت با محوریت دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری در حال تشکیل است تا تسهیلات پرداختی انحراف پیدا نکند.

وی گفت: درخصوص دغدغه تامین تسهیلات برای پروژه‌هایی مانند احداث نیروگاه‌های خورشیدی که توسط کمیته امداد باید اجرا شود نیز موضوع را با بانک‌ مرکزی مکاتبه و پیگیری می‌کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: خط قرمز ما در استان ایجاد فرصت‌های شغلی و حمایت از اشتغال‌زایی به‌ویژه در مناطق محروم و آسیب‌پذیر است لذا باید مسئولان در این زمینه توجه و حمایت جدی داشته باشند.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع اشتغال، مدیران دستگاه‌های اجرایی که در جلسات کارگروه اشتغال حضور پیدا نمی‌کنند به دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد استانداری معرفی می‌شوند.

اشرفی افزود: کم اهمیت دادن مدیران به موضوع اشتغال به هیچ عنوان برای ما پذیرفتنی نیست، رسانه‌ها نیز باید مدیران کم توجه به اشتغال را رصد و معرفی کنند.

وی تصریح کرد: برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری موضوعات و مطالبات استان شاید سفر کاری باشند اما نماینده برخی ادارات هم در جلسه حضور ندارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: اهمیت کار در حوزه اشتغال برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و مجموع کارکرد همه مسئولان نیز برای توسعه اشتغال است لذا باید مدیران به این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال از منابع متعدد در استان افزود: بانک کشاورزی استان رتبه اول در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه و رتبه اول کشور در پرداخت دامدار کارت را به خود اختصاص داده است.

اشرفی گفت: همچنین این بانک تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری را کامل پرداخت کرده که قابل قدردانی است و باید سه بانک عامل دیگر از جمله صندوق کارآفرینی امید، توسعه تعاون و پست بانک نیز در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند.

در این نشست اعلام شد مجموع تعهد اشتغال استان خراسان جنوبی در سال جاری ۱۳ هزار و ۶۹۳ نفر بوده که تا امروز ۲ هزار و ۳۶۲ مورد در سامانه ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha