۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 897
کد خبر: 84861863
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 84861863
تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

شهرکرد-ایرنا- خشکسالی‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری و سیلاب مردادماه امسال، باعث شد بخشی از آب شرب مردم در شهرکرد و روستاها و شهرهای در مسیر چشمه کوهرنگ با مشکل روبرو شود، اما این تهدید در اصل به یک فرصت جهادی مهندسی برای اجرای طرحهای آبرسانی تبدیل شد.

در مدت ۱۰ روزی که تامین پایدار آب شرب در شهرکرد با مشکل روبرو شد، طرح‌های پدافندی آبرسانی برای جبران این کمبودهای آب شرب در نظر گرفته شد تا بتوان این مشکل در کمترین زمان ممکن رفع شود.

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

ابتدای تنش آبی در شهرکرد با فوریت بالا، با فراخوان تانکرهایی از سراسر کشور حدود ۷۰ تانکر به این استان ارسال شد و آبرسانی سیار در محلات شهر انجام گرفت.

اضافه کردن ۱۷ حلقه چاه با اجرای ۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری، توزیع آب معدنی در محلات شهرکرد، نصب پکیج کاهش گل‌آلودگی، تعبیه علمک برداشت آب از چاه‌های کشاورزی، اتصال خطوط آبرسانی موقت، کنترل کیفیت آب، آبرسانی شبانه، ایجاد حوضچه ته‌نشینی، فعال‌سازی ایستگاه تعادلی و افزایش ظرفیت برداشت آب از تصفیه‌خانه سامان بخشی از فعالیت‌ها و اقداماتی است که طی روزهای اخیر برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد انجام شد. 

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

مهندسان، طراحان و تکنسین‌ها به خصوص جوشکاران حرفه‌ای، در این مدت در یک اقدام و تلاش شبانه‌روزی توانستند خطوط پدافندی کنند که به گفته برخی از مهندسانی که از تهران برای نظارت آمده بودند، این طرح‌ها در حالت عادی بیش هفت تا هشت ماه اجرایی می‌شد، اما در بحران شهرکرد این روند در کمتر از ۱۰ روز به سرانجام رسید.

اما چگونه این اتفاق افتاد؟ از همان ساعت اولیه اعلام بحران گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ تمام امکانات و تجهیزات استان برای رفع این مشکل بسیج شد، جلسات مدیریت بحران به ریاست استاندار در ساعت پایانی شب برگزار شد و همه پای کار آمدند تا بتوانند اساسی‌ترین مشکل مردم رفع شود.

ابتدا مردم همکاری خوبی داشتند و با وجود گلایه‌ها و دلخوری‌هایی که در خصوص کمبود یا قطعی آب شرب داشتند، صبوری پیشه کردند و صرفه‌جویی تا آنجا که مقدور بود انجام دادند و منتظر فعالیت دستگاه‌های ذیربط برای رفع مشکل شدند.

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

بعد از آن کشاورزان پای کار آمدند، با آنکه در فصل گرم سال نیازمند آبیاری کشت و زرع و باغ خود بودند، حاضر شدند آب استحصالی از چشمه‌های کشاورزی را برای تامین آب شرب شهرکرد اختصاص دهند. 

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

در کنار مردم و کشاورزان، مهندسان و طراحان و تکنسین‌ها، تلاش شبانه‌روزی خود را انجام دادند تا بتوانند این مشکل را رفع کنند ،حتی برای از جوشکاران اعلام کردند برای اجرای خطوط آبرسانی ۷۲  ساعت نخوابیدند.

با وجود این تلاش‌ها، وزارت نیرو نیز خود را ملزم به رفع مشکل کم‌آبی و بی‌آبی در روزهای پایانی مردادماه داغ شهرکرد دانست چرا که شخص وزیر نیرو خود راهی شهرکرد شد و دستورات لازم را صادر کرد.

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

استاندار چهارمحال و بختیاری و مجموعه مدیریتی نیز هر روز به صورت میدانی از اجرای طرحها بازدید کردند و در طول شب نیاز ساعت ها بر روند تسریع در اجرای این طرح نظارت داشت.

مدلی که می‌تواند یک الگو باشد

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

روند اجرایی طرح‌های پدافندی آبرسانی در کمتر از ۱۰ روز نشان داد این مدل اجرایی و مهندسی می تواند الگویی برای طرحهای دیگر در نقاط کشور و استان باشد.

یک کارشناس ارشد عمران می‌گوید: ارائه کارهای انجام شده در خصوص آبرسانی شهرکرد می‌تواند به عنوان یک رکورد برای بخش مهندسی ثبت شود.

مرضیه پورعلی در گفت و گو با ایرنا افزود: برای اجرای طرح‌های آبرسانی در این حجم به خصوص با توجه به توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن استان، به طور حتم کارهای اثرگذاری شده است که می تواند به عنوان مدل و الگوی طرحهای جهادی باشد.

آبرسانی جهادی به شهرکرد بی هیچ اما و اگری 

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

یکی از جوشکاران می‌گفت؛"کار نشد ندارد، کار را که کرد آنکه تمام کرد" و همه تلاش در یک ۱۰ روز تنش آبی چهارمحال و بختیاری به گونه‌ای بود که اگر به سرانجام نمی‌رسید برای تامین آب شرب مردم همچنان نگران باقی می‌ماند.

حالا پس از آنها استرس و اضطرابی که در خصوص آب شرب در شهرکرد وجود داشت، با یک مدیریت و اقدامی مهندسی و جهادی آب شرب در جریان است و آب پایدار در اختیار مردم قرار گرفته است.

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در ساعات اولیه وقوع تنش آبی شهرکرد، سامانه ایستگاه پمپاژ سامان واقع در تصفیه‌خانه سامان تقویت شد و خروجی آن به طور تقریبی به ۲ برابر رسید و از ۱۰۰ لیتر در ثانیه به ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسید تا بتوانیم فشار آب شهرهای سامان و شهرکرد را تقویت کنیم.

فردوس کریمی در گفت وگو با ایرنا ادامه داد: بهمن سال گذشته یک خط انتقال آب از تصفیه‌خانه سامان به شهرکرد با طول ۱۲ کیلومتر راه‌اندازی شد که توانستیم از آن خط در زمان کدورت آب چشمه کوهرنگ با انتقال ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب، برای انتقال به شهرکرد استفاده کنیم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در روزهای گذشته آب انتقالی از سامان وارد منطقه منظریه می‌شد ولی به علت نبود ایستگاه تقویت فشار (پمپاژ) مخازن پر نمی‌شدند که با احداث این ایستگاه و پست برق مربوطه توانستیم ظرفیت پمپاژ ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه را در این منطقه فعال و مخازن منظریه و میرآباد را پر و مشکل قطعی و کم فشاری آب در این ۲ منطقه را حل کنیم و فشار آب را به اندازه استاندارد برسانیم.

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

کریمی افزود: در این مدت با نصب ایستگاه پمپاژ اضطراری در منطقه فدک به‌طور متوسط ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب کشاورزی را با رعایت موازین بهداشتی از شمال استان به جنوب استان منتقل و وارد شبکه آبرسانی شهرکرد کردیم و برای این منظور یک سامانه تصفیه موقتی در تصفیه‌خانه مرکزی احداث شد و از ۶ روز پیش این آب در مدار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: از پنجشنبه هفته پیش با کاهش کدورت آب چشمه کوهرنگ در تصفیه‌خانه گردنه خُلک، فیلترهای سرامیکی و سامانه ویژه رفع کدورت آب نصب و در حدود ۵۰ لیتر بر ثانیه، آب چشمه تصفیه و به مدار آبرسانی شهرکرد و روستاهای مسیر اضافه شد.

کریمی تاکید کرد: مردم به هیچ عنوان نگران سلامت آب نباشند و در همه سامانه‌هایی که آب آن‌ها وارد شبکه انتقال آب می‌شود بررسی کیفیت آب و آزمایشات مربوط توسط شرکت آب و مرکز بهداشت انجام می‌شود.

وی یادآور شد: کار انجام شده یک کار تیمی و جهادی بود و ضمن همراهی مردم شهرکرد، کشاورزان  طرحهای عمان و فدک، سازمان‌ها و نهادهای دولتی در مواجه با تنش آبی به شرکت آب منطقه‌ای کمک کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری بیان داشت: علاوه‌بر اجرای این طرح‌های اضطراری، تعدادی چاه از بخش کشاورزی، فرودگاه و شهرداری نیز اجاره و وارد مدار شد و توانست بخش دیگری از کمبود آب شرب را جبران کند.

کریمی با اشاره به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ، اظهار داشت: با نصب فیلترهای سرامیکی و تاسیسات رفع کدورت در تصفیه‌خانه گردنه خُلک، بخشی از آب انتقالی از چشمه کوهرنگ تصفیه و وارد مدار شهرکرد شده است که در مجموع با اقدامات انجام گرفته طی روزهای اخیر در حال حاضر ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب وارد مدار شهر شهرکرد شده که جوابگوی نیاز شهروندان است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب در شبکه آبرسانی شهرکرد جریان دارد و با نصب ایستگاه تقویت فشار در منظریه، مشکل کمی اُفت فشار در مناطق منظریه و میرآباد از بین رفت.

وی افزود:مصرف آب شهرکرد به‌ طور متوسط ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است و با ورود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شبکه آبرسانی، مشکل اُفت فشار که در روزهای قبل شاهد آن بودیم، مرتفع خواهد شد. 

خطوط آبرسانی پدافندی که باید سالها پیش اجرا می‌شد

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

آب چشمه کوهرنگ بارها دچار کدورت یا یخ‌زدگی شده بود و با این وجود در طول دهه‌ها و سال‌های گذشته به عقیده کارشناسان باید طرح‌های آبرسانی پدافندی اجرایی می‌شد که نشده است اما در این طول با اهتمام ویژه مسوولان اجرایی شد.

به عقیده کارشناسان و صاحب نظران تک منبع بودن آب شهرکرد در گذشته نمی‌توانست جوابگو باشد و باید در این زمینه چاره‌اندیشی صورت می‌گرفته است.

اما این طرح‌ها اکنون در مدت کمتر از ۱۰ روز اجرایی شده است تا کاری که در هفت تا هشت ماه انجام می‌شد به یک رکورد آبرسانی تبدیل شود. 

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به رفع مشکل تامین آب شرب شهرکرد گفت: چهار خط پدافندی با تلاش جهادی متخصصان در حداقل زمان برای تامین آب شرب این شهر اجرا شد.

غلامعلی حیدری با بیان اینکه اجرای این تعداد طرح در حالت عادی ماه‌ها طول می‌کشید اما در مدت ۱۰ روز با تلاش جهادی انجام شد، افزود: در حال حاضر آب شرب در شهرکرد و دیگر شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد در وضعیت پایدار قرار دارد و در تمامی نقاط شهر آب وصل شده است.

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

وی ادامه داد: احتمال دارد که در برخی مجتمع‌های مسکونی مرتفع، فشار آب با افت همراه باشد که این موضوع نیز طی روزهای آینده برطرف می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با قدردانی از صبوری و همراهی مردم شهرکرد، تصریح کرد: مردم در مدت ۱۰ روز گذشته با سختی بسیاری روبرو شدند اما صبوری کردند و از سوی دیگر قدردان همراهی کشاورزان به واسطه در اختیار گذاشتن چاه‌های کشاورزی خود هستیم.

حیدری با بیان اینکه برای اجرای چهار خط پدافندی انتقال آب به شهرکرد ۱۰ روز تلاش شبانه‌روزی در سه شیفت کاری از سوی متخصصان بومی و سایر استان‌های کشور انجام شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که  در حالت عادی باید ماهها زمان برای اجرای این خطوط اختصاص داده می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب از تصفیه‌خانه سامان، اجرای طرح‌های عمان سامانی و فدک و انتقال آب از چاه‌های کشاورزی و لوله‌گذاری به متراژ قابل توجه از جمله خطوط پدافندی انتقال آب به شهرکرد است.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین از کاهش کدورت چشمه کوهرنگ خبر داد و گفت: میزان کدورت آب چشمه به ۲۰ NTU رسیده که با توجه به نصب تجهیزات رفع کدورت و فیلترهای سرامیکی ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب چشمه تصفیه و به شهرکرد انتقال داده می‌شود.

آب انتقالی سالم است، خیالتان راحت.

تبدیل تهدید آبی شهرکرد به فرصت مهندسی جهادی

برخی مدعی بودند که آب شربی که آبرسانی شده از طریق خطوط پدافندی کیفیت لازم را ندارد و آن را بارها در شبکه‌های مجازی خود اعلام کرده بودند.

اما مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به عنوان متولی و مسوول اصلی اعلام سلامت مواد غذایی و آب اعلام کرد که آب شرب در اختیار مردم سالم است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با تایید سلامت آب انتقالی به شهرکرد گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماری گوارشی و اسهالی در استان و به ویژه شهر شهرکرد گزارش نشده است.

علی احمدی افزود: به طور مستمر نظارت بر سلامت آب شرب از سوی کارشناسان بهداشت محیط انجام می‌گیرد و تاکنون موردی مغایر با سلامت آب گزارش نشده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۹۰۰ مورد آزمایش از مسیرهای خط انتقال آب در شهرکرد از جمله آب انتقالی از سامان، چاه‌ها و گردنه خُلک انجام شده و نتیجه آزمایش‌ها حاکی از سلامت آب بوده است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: آب تانکرهای آبرسانی نیز با دستگاه کلرسنج تا زمان رسیدن به محل توزیع از سوی مهندسان بهداشت محیط اندازه‌گیری می‌شود.

احمدی تصریح کرد: با این وجود اگر مردم همچنان نگران آب توزیع شده هستند می‌توانند آب مصرفی خود را به مدت ۲ تا پنج دقیقه جوشانده و پس از خنک شدن در معرض هوا نگرانی خود را برطرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم به شایعات مبنی بر آلودگی آب توجهی نکنند، اظهار داشت: مردم مطمئن باشند هرگونه آب دارای آلودگی رصد شده و  به مدار توزیع وارد نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود از روز یکشنبه ۱۶ مرداد گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha