نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

شهرکرد-ایرنا- بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری به دلایل متعددی از جمله خشکسالی‌های یک دهه اخیر، محدودیت در برداشت آب‌های سطحی، اشباع شدن بازار از محصولات استان‌های دیگر، سرمای طولانی منطقه، کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی، نیازمند حمایت است که این حمایت را دولت سیزدهم در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش حوزه استان ها ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به مهمترین اقدامات دولت در استان چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی خواهیم پرداخت.

دو دهه پیش که تعدادی از کارشناسان کشاورزی اهل هلند از چهارمحال و بختیاری دیدن کردند، این استان را یکی از مناطق مستعد در تولید و کشت برخی از محصولات کشاورزی از جمله گل‌های زینتی اعلام کردند.

این استعداد را، آنها در میزان تایش نور خورشید در این استان در طول ماه‌های سال، میزان درجه و حرارت دمای هوا در طول شبانه روز و کمی وزش باد و وجود آبهای سطحی و روان اعلام کردند.

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

با این حال کشاورزان عقیده دارند برای رسیدن به نقطه مطلوب در برخی از زمینه‌ها نیازمند حمایت‌های دولت و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تشویقی هستند و چشم امید آنها به دولت سیزدهم است تا بتوانند برخی از کمبودهای بخش کشاورزی را جبران کنند.

رییس جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت خردادماه امسال در سفر به چهارمحال و بختیاری برای توسعه بخش کشاورزی تصمیمات خوبی را اتخاذ کردند تا این بخش در استان رونق یابد.

به گزارش حوزه استانها، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از 1400 بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک‌سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به بخش از اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.

کشاورزی استان نیازمند حمایت کلان دولت است

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

برخی از کشاورزان عقیده دارند حمایت‌های دولت به ویژه در سطح کلان می‌تواند به رونق بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های تامین و تولید محصولات غذایی کم کند.

رضایی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی عقیده دارد: یکی از رکن‌های اصلی امنیت غذایی بخش تولید است و نقش مهمی که دولت برعهده دارد سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری برای حمایت از تولید به ویژه بخش کشاورزی است.

به گفته وی، با آزاد شدن صادرات مرغ بخش مهمی از تولیدکنندگان می‌توانند به سمت و سوی ارزآوری بروند و این نیازمند حمایت بخش اقتصادی به ویژه بانک مرکزی است.

محمدی یکی از تولیدکنندگان ماهیان سردآبی می‌گوید: بیمه محصولات کشاورزی سیاست مهمی است که دولت بر روی آن تاکید دارد و این مصوبه دولت می‌تواند کشاورزان را به آینده امیدوار کند.

حیدری از دامداران چهارمحال و بختیاری نیز بر این عقیده است: خرید تضمینی دام از عشایر در ماه‌های افزایش عرصه گوشت قرمز یکی از مهمترین راهکارهای حمایتی است که دولت در پیش گرفته است.

سامانی از باغداران استان با اشاره به خشکسالی و کمبود آب برای باغات می‌گوید: اختصاص کشاورز کارت باعث شده است بخشی از نقدینگی‌های مورد نیاز کشاورزان در سال کاهش یابد و این یک طرحی قابل قبول از سوی دولت است.

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

اسدی کشاورز و گندمکار چهارمحال و بختیاری بر این نکته تاکید دارد که یکی از نیازها و خواست‌‍های کشاورزان از دولت کاهش بهره بانکی از سوی بانک‌های مختلف است و امید است در این دولت به این مساله توجه جدی شود تا کشاورزان در اقتصاد کشاورزی موفقیت بیشتری داشته باشند.

اختصاص تسهیلات بانکی برای کشاورزان   

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت 

مدیر شعب بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در سالجاری یک هزار و ۲۱۴ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان پرداخت شده است.

هوشنگ طاهری میرقائد افزود: با اعطای این تسهیلات ۴۵ طرح با مساحت بیش از ۱۷ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این میزان تسهیلات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۲۴۹ درصد رشد داشته است.

مدیر شعب بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: کشت گلخانه‌ای نه تنها به آب کمتری نیاز دارد بلکه بازدهی بیشتری دارد از همین رو مورد تاکید قرار دارد.

دولت پای حمایت از کشاورزی است

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز تاکید بر این نکته دارد که کشاورزی همواره مورد توجه دولت سیزدهم است و در سفرهای استانی اعتبار مطلوبی به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است.

حسین برزگر در خصوص فعالیت‌های عمرانی بخش کشاورزی در طول یک سال از استقرار دولت سیزدهم می‌گوید: از هفته دولت پارسال تاکنون ۱۳۳طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی در استان افتتاح و هفت طرح کلنگ‌زنی شد که ۵۰۰میلیارد تومان برای طرح‌های افتتاحی هزینه شده است.

به گفته وی، در یکسال اخیر ۴۰۹میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸به ۳۰۱ طرح اشتغالزایی  پرداخت شد، که بیشتر این طرح‌ها در حوزه احداث دامداری، گلخانه، مرکز پرورش آبزیان است که پیشرفت فیزیکی بالا داشتند.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون احداث ۳۷ سردخانه با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در دست اجراست که بالای ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل این طرح‌ها، نیاز استان در حوزه انبار و سردخانه به سایر استان‌های دیگر مرتفع می‌شود.

وی از پرداخت ۲۱۳میلیارد تومان تسهیلات به چهار هزار و ۳۳ دامدار و تولیدکننده طیور در راستای طرح کارآمدسازی یارانه‌ها خبر داد و گفت: این تسهیلات برای تامین نقدینگی تولیدکنندگان پرداخت شد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت:در سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در زیر بخش کشاورزی در قالب  اعتبار بلاعوض و تملکی مصوب شد.

برزگر از تصویب سه هزار و ۱۸۰میلیارد تومان تسهیلات در سفر رییس جمهور به استان برای بخش کشاورزی خبر داد و افزود: تاکنون۲۲میلیارد تومان از اعتبارات و تسهیلات سفر به استان ابلاغ شده است که امید است، تخصیص اعتبارت سفر شدت بگیرد که زیرساختهای بخش کشاورزی تقویت شود.

عملکرد یک ساله بخش کشاورزی در دولت سیزدهم 

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

سرپرست جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این مدت عقد تفاهمنامه ۲ جانبه بین سازمان جهادکشاورزی استان و بنیاد برکت برای گسترش همکاری در سال ۱۴۰۰ به امضا رسید و در سال ۱۳۹۹ نیز ۱۰۶ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره با همکاری بنیاد مذکور در رسته‌های مختلف در زمینه خود اشتغالی پرداخت شد.

برزگر ادامه داد: در راستای اجرای برنامه جهش تولید استان سه تفاهمنامه بین سازمان جهادکشاورزی و سه بانک کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک با مجموع سه هزار میلیارد ریال و با یارانه ۲۷۰ میلیارد ریال منعقد شد که به تازگی یارانه مورد نیاز نیز تامین و ابلاغ شده است.

این مسوول چهارمحال و بختیاری به تخصیص ۷۶ میلیارد ریال اعتبار جهت بهسازی و بازسازی پروژه‌های زیرساختی بخش آب و خاک آسیب‌دیده از خسارت خشکسالی در سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت:در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴ هزار و ۷۸ طرح و به مبلغ ۵ هزار و ۷۸ میلیارد ریال پرداخت شد و یک هزار و ۶۵۰ نفر اشتغال در سامانه رصد ثبت شد.

به گفته وی، سال ۱۴۰۱(چهار ماهه اول سال) تعداد سه هزار و ۸۱۲ طرح و به مبلغ ۴ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریال پرداخت شده است و ۷۹۵ نفر اشتغال در سامانه رصد ثبت شده است.

برزگر دیگر اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی را شامل معرفی تعداد از ۷۵۳ طرح با مبلغ ۱۵ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ که منجر تصویب و تعداد ۲۲۲ طرح به مبلغ بیش از ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال که تاکنون عملکرد این استان از محل اعتبارات یاد شده است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون جهت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکنندگان بخش کشاورزی تعداد ۹ هزار و ۵۸۲ متقاضی با مبلغ ۲ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات سرمایه در گردش حمایتی نهاده‌های دام و طیور و آبزیان به بانک کشاررزی معرفی صورت گرفته که تاکنون تعداد ۲ هزار و ۹۱۴ طرح با مبلغ یک هزار و  ۶۴۶میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

برزگر در ادامه یادآور شد: در راستای پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سازمان جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۰ نیز پنج پروژه پیشنهادی اقتصاد مقاومتی با موضوع توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس، تامین و انتقال آب اراضی کشاورزی، کشت گیاهان دارویی، گل‌محمدی و زعفران، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه باغات در اراضی شیبدار شامل ۲۲ ریزپروژه در سطح استان با میزان اشتغال سه هزار و ۱۸۴ نفر با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد شد.

به گفته وی، در راستای پیشبرد سیاست‌های جهش تولید در سازمان جهادکشاورزی از سال ۱۴۰۰ نیز ۱۵ پروژه پیشنهادی جهش تولید با موضوعات امور دام، تولیدات گیاهی، تامین و انتقال آب از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸، با اعتبار مصوب به مبلغ ۲۱۸ میلیارد و پنج هزار و ۹۷۶میلیون ریال و مبلغ ۶۹۰ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال تخصیص به پروژه‌های مذکور با میزان اشتغال سه هزار و ۶۵۰ نفر و پیشرفت فیزیکی ۹۰درصد از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تاکنون اختصاص یافته است.

برزگر ادامه داد: در برنامه افزایش تولیدات زراعی و باغی به منظور ارتقا تولیدات در استان و افزایش امنیت غذایی مجموعه اقداماتی صورت گرفت از جمله مهمترین این اقدامات آن شامل توسعه باغات در اراضی شیبدار طی سال گذشته، ۲۸ طرح توسعه باغات به مساحت هشت هزار هکتار در حال تامین زیر ساخت بود که پیشرفت ۳۰ درصدی داشته و حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ جدید در استان احداث شد.

حمایت از توسعه گلخانه‌های استان

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

با توجه به کاهش منابع آبی در بخش کشاورزی سنتی، احداث و توسعه گلخانه ها در دستورکار دولت سیزدهم قرار دارد و برای این استان نیز توسعه گلخانه‌ها در دستورکار است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان می‌گوید: در توسعه کشت گلخانه‌ها نیز سطح زیر کشت گلخانه‌ها تا ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ هکتار در استان بود که تا پایان ۱۴۰۰ مساحت واحدهای بهره‌برداری به ۴۱هکتار افزایش یافت و حدود ۳۰ هکتار نیز در حال احداث در استان است.

به گفته وی، در بخش توسعه دیمزارها و مدیریت آب سبز بیش از ۵۰ پایلوت کشت علوفه (ماشک علوفه ای، نخود علوفه ای، قر یونجه، خله) و حبوبات دیم همچون نخود و غلات دیم در استان به مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار اجرا شد تا روند توسعه دیمزارها با ارقام جدید اصلاح شد بررسی و ترویج شود.

رویکرد حمایتی در حوزه های مختلف کشاورزی 

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان یادآور شد: تولید، عرضه و توزیع نهاده‌های پر محصول و اقتصادی از دیگر اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی استان بوده است.

به گفته وی، تعداد نهالستان‌های استان در سال ۱۴۰۰ از ۱۰ واحد به ۱۴ واحد افزایش و بیش از ۸۰۰ هزار اصله نهال گواهی شد در استان تولید شد و بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی در سال ۱۴۰۰ تامین، تدارک و توزیع شد و به منظور تامین بذر مورد نیاز کشاورزان اقدامات خوبی شکل گرفت از جمله فعال کرددن مهمترین شرکت بذری تولید غلات دیم در استان، پیگیری مجوز سه مرکز تولید بذور حبوبات، علوفه، سیب زمینی و غلات و در شرف صدور پروانه می باشند. همچنین هسته‌های بذری غلات و حبوبات در کلاسهای مختلف نسبت به سنوات قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گفته وی، همچنین نخستین مرکز تولید مینی‌تیوبر سیب زمینی در استان جهت تولید سیب زمینی بذری در استان مجوز دریافت کرده است و نخستین کارخانه تولید سموم دفع آفات نباتی با پیگیری های انجام شد آماده بهره‌برداری است.

برزگر گفت: برنامه ارتقای بهره‌وری آب و عوامل تولید کاهش هزینه‌های تولید، ارتقای راندمان آب آبیاری و بهره‌وری فیزیکی آب با توجه به تغییر رژیم بارش و تغییرات اقلیمی یکی از ضرورت‌های در برنامه ریزی و رویکردها در این راستا بود و اقدامات شاخص انجام شد که شامل اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب بر و جایگزینی کشت به مساحت ۵۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۰، تامین بیش از پنج هزار تن بذور اصلاح شده متحمل به خشکی و یا زودرس به جای ارقام دیررس و حساس به کم آبی (بذور ذرت علوفه ای، غلات، حبوبات، علوفه دیم، گیاهان علوفه ای یکساله) و انعقاد قرارداد با مرکز تحقیقات جهت تهیه نقشه تناسب اراضی برای ۴ محصول باغی و ۱۰ گیاه دارویی به منظور تعیین مناسیب ترین نقاط استان جهت کشت و بازدهی بیشتر بوده است.

توسعه کشاورزی حفاظتی در یک سال گذشته

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

کشاورزی حفاظتی شامل کم خاک‌ورزی و بدون خاک‌ورزی برای حفاظت از آب و خاک چند سالی است در کشور رونق گرفته است که در طول یک سال اخیر این روش در استان رشد مطلوبی داشته است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان گفت: توسعه کشاورزی حفاظتی (کم خاک‌ورزها و بدون خاک‌ورزها) به بیش از ۲۷ هزار هکتار در استان در سال ۱۴۰۰ ( هفت هزار هکتار توسعه نسبت به سال قبل) به منظور افزایش ماد آلی خاک و افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک اجرایی شد. 

به گفته وی، در طول یک سال اخیر ارتقای ضریب مکانیزاسیون استان با تقویت نیرو محرکه در استان به حدود ۲/۲ اسب بخار در هکتار رسیده  است.

چه طرح‌های شاخص در بخش کشاورزی انجام شده است؟

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

سرپرست جهادکشاورزی استان در این باره یادآور می‌شود: طرح‌های شاخص انجام شده استان از جمله توسعه باغات دیم در۶۵۰ هکتار، توسعه کشت گیاهان دارویی ۵۰۰ هکتار، توسعه باغات آبی بیش از ۲ هزار هکتار، تولید و توزیع بیش از ۸۰۰ هزار اصله نهال توسط نهالستان‌های استان بوده است.

به گفته وی، تولید بیش از یک هزار و ۲۰۰ هزار تن محصول زراعی و باغی، توسعه گلخانه‌ها در سال جاری معادل کل توسعه سنوات قبل ۴۰ هکتار است و توسعه دیمزارها و علوفه دیم در استان شامل افزایش و اصلاح هسته‌های بذری استان به صورت ۱۰۰ درصدی در غلات، تامین کامل و ۱۰۰ درصدی سهمیه کود شیمیایی استان، جذب ۱۰۰ درصد خط اعتباری مکانیزاسیون و جذب کامل سهمیه و نیرو محرکه استان و پلاک‌گذاری۹۹ ماشین آلات استان رقم خورده است.

کارهای ابتکاری و نوین بخش کشاورزی 

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

برزگر می‌گوید: کارهای ابتکاری و نوین شامل تعدادی قرارداد با شرکت‌های دانش پایه در راستای اهداف بخش کشاورزی منعقد شد از جمله سنجش از دور سطوح اراضی کشاورزی استان به خصوص اراضی زراعی و باغی برای محصولات مهم به منظور اصلاح آمار و اطلاعات پایه بخش کشاورزی است.

به گفته وی، تنظیم تفاهمنامه با شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تولید و تکثیر غده بُن سرخ به عنوان یک گیاه دارویی دیم پیازی در استان، این گیاه برند استان است، شکل گرفت و در سال ۱۴۰۰ کشت تلفیقی باغات و گیاهان دارویی شامل بادام، موسیر، اسطوخودوس برای نخستین بار در استان جهت بهره‌وری از آب در باغات شهرستان سامان انجام شد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان گفت: به منظور توسعه دیمزارها و مدیریت آب سبز با توجه به بارندگی مناسب استان بیش از ۵۰ پایلوت زراعت دیم به خصوص تولید علوفه دیم با توجه به نیاز بالای استان به علوفه و توسعه صنعت دامپروری انجام شد که نتایج موفقت‌آمیزی نیز داشته است.

برزگر ادامه داد: مطالعه مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای و مکان‌یابی آنها در استان به مساحت ۳۰۰ هکتار توسط دولت در قالب ۱۱ مجتمع برای نخستین بار در استان(به استثنای مجتمع‌های خصوصی) و در قالب یک تفاهمنامه با شرکت شهرک‌های صنعتی و مشاور، زیر ساخت‌های شهرک تخصصی بادام در حال انجام و ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به نقش بادام در اقتصاد و اشتغال استان به‌ عنوان پنج درصد تولید ناخالص استان برای فرآوری و ایجاد ارزش افزود باغات بادام در حال انجام است. 

به گفته وی، مطالعات طرح‌های کلیدی همچون شهرک نهاده‌های کشاورزی در بخش تولید بذر، نهال، کود، سم، ادوات و ماشین‌آلات در حال انجام است.

حمایت از آبیاری نوین بخش کشاورزی از سوی دولت

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

یکی از بخش‌های کشاورزی که همواره مورد توجه دولت است، توسعه آبیاری نوین و اجرای سیستم‌های نوین و فناورانه است که از سوی دولت سیزدهم نیز مورد تاکید قرار دارد.

سرپرست جهادکشاورزی استان می‌گوید: افزایش سطح مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری به میزان ۶۸ هزار و ۵۰۰ هکتار تکمیل بیش از ۱۰ پروژه تامین و انتقال آب در سطح یک هزار  هکتار تجهیز بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی به کمک ظرفیت سرمایه‌گذار به سامانه‌های نوین آبیاری پیگیری جهت تکمیل ۲۸ پروژه تامین و انتقال آب در سطح حدود هشت هزار هکتار اراضی انجام شده است.

اجرای عمرانی و زیرساختی برای بخش آبزی‌پروری  

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

به گفته وی، پروژه‌های عمرانی در بخش شیلات و آبزیان استان شامل تکمیل پروژ برق‌رسانی به مجتمع پرورش ماهی افسرآباد به ظرفیت حدود ۴۰۰ تن، تکمیل پروژه برق‌رسانی به مزارع پرورش ماهی بهمن‌آباد ، پیشرفت افزون بر ۹۵ درصدی پروژه برق‌رسانی به مجتمع پرورش ماهی چم سور بازفت به ظرفیت ۲۷۰ تن تاکنون انجام شده است.

برزگر گفت: پیشرفت حدود ۳۰ درصدی مجتمع پرورش ماهی هلن به ظرفیت ۳۵۰ تن و پیشرفت حدود ۶۰ درصدی پروژ تکمیل شبکه برق مجتمع شمس آباد به ظرفیت افزون بر ۳۰۰ تن همچنین در دست اجرا بودن پروژه‌های مطالعات پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد کارون ۴ بر پایه پرورش ماهیان گرمابی، برق رسیانی بیه مزارع گزستان شهرستان کیار از اقدامات دیگر برای حمایت از بخش کشاورزی است.

وی درباره میزان تولیدات بخش آبزی‌پروری آماری ارائه کرد مبنی بر اینکه تولید افزون بر ۴۷ هزار تن ماهی قزل‌آلای رنگین کمان طی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ثبت شد و بیش از ۶۰ میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلای در مراکز تولید بچه ماهی استان طی سال ۱۴۰۰ تولید شد و تولید حدود یک میلیون قطعه ماهیان زینتی، تولید ۵۰ هزار قطعه زالوی طبی برای نخستین بار در استان، تولید افزون بر سه هزار و ۶۰۰ تن ماهی در قفس های سد کارون ۴ به نام استان به ثبت رسید. 

 از صنایع تبدیلی و غذایی در سال ۱۴۰۰ چه خبر؟

نهالی که دولت سیزدهم برای حمایت از کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند در سالهای گذشته به دلیل کمبود صنایع غذایی و تبدیلی بخشی از محصولات کشاورزی به ویژه در باغات و تولید میوه های تک دانه از بین می‌رفت اکنون یکی از سیاست دولت سیزدهم حمایت جدی از سرمایه‌گذاران این بخش است.

سرپرست جهادکشاورزی استان یادآور شد: صدور ۳۲ فقر جواز تاسیس صنایع تبدیلی و غذایی با سرمایه‌ای بیش از ۵ هزار و ۶۵ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۳۹۳ نفر و ظرفیت اسمی ۱۵۵ هزار تن، صدور ۱۰ فقر پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی و غذایی با سرمایه‌گذاری افزون بر۹۱۶میلیارد ریال و اشتغال ۱۱۶ نفر و ظرفیت اسمی ۴۵ هزار تن و جذب مواد خام ۴۹ هزار تن در این مدت انجام شد.

به گفته وی،صدور مجوزهای آبزی پروری، صدور هشت فقر پروانه تاسیس و همچنین ۲۴ فقر پروانه بهره‌برداری انواع آبزیان به ظرفیت حدود ۷۰۰ تن ماهی قزل‌آلای و سه میلیون قطعه انواع بچه ماهی، صدور پنج فقر طرح توسعه منتج به صدور اصلاحیه بهره‌برداری شد با سرمایه‌گذاری افزون بر یک هزار و ۱۸۹‌میلیارد ریال و اشتغال ۱۰۹ نفر و ظرفیت اسمی ۵۳ هزار تن و جذب مواد خام ۵۶ هزار تن از دیگر اقدامات انجام شده در بخش آبزی پروری و شیلات استان بوده است.

به گفته وی، تعداد ۲ واحد بهسازی و نوسازی شد با تامین تسهیلات بانکی ۶۰ میلیارد ریال و ظرفیت اسمی ۳۵ هزار تن و صدور  پنج فقر جواز تاسیس صنایع تبدیلی و غذایی با سرمایه‌ای افزون بر ۸۴۷ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۱ نفر و ظرفیت اسمی ۳۵ هزار تن، صدور پنج فقر پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری افزون بر یک هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۷۳ نفر با ظرفیت اسمی  ۳۷ هزار تن و جذب مواد خام ۴۲ هزار تن عملیاتی شد. 

برزگر گفت: صدور یک فقر جواز تاسیس بهسازی و نوسازی واحد صنایع تبدیلی و غذایی به ظرفیت اسمی ۵۰۰۰ تن صدور ۲ فقر پروانه بهره برداری انتقالی از سازمان صمت استان با سرمایه‌گذاری یک  هزار و  ۵۰ میلیارد ریال و با ظرفیت اسمی ۲۸ هزار تن و جذب مواد خام ۲۹ هزار تن نیز در این سال اجرا شد.

به گزارش ایرنا، ۲ تا هفتم شهریورماه به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha