استاد دانشگاه بجنورد: دیپلماسی فعال منطقه‌ای از نقاط قوت دولت سیزدهم است

بجنورد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بجنورد گفت: تعامل با کشورهای همسایه و منطقه، جدای از ارتباط با قدرت های بزرگ از نقاط قوت دولت سیزدهم برای تامین منافع ملت ایران است که نشان از نگاه هوشمندانه در دستگاه دیپلماسی کشور دارد.

حوزه استان‌ها ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در گفت و گو با رئوف رحیمی عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد به نقش و اثرگذاری سیاست خارجی دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.

استاد دانشگاه بجنورد: دیپلماسی فعال منطقه‌ای از نقاط قوت دولت سیزدهم است

این استاد دانشگاه در این‌باره اظهار داشت: گرچه صحبت از عملکرد دولت ها در بازه زمانی یک سال امر صحیحی نیست اما با این وجود دولت سیزدهم آغازی خوب در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی داشته است تا جایی که با دیپلماسی هوشمندانه خود اثبات کرد که سیاست خارجی ما انزوا گرایانه نیست.

وی افزود: رویکرد رییس جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور برای عضویت در شانگهای، بهبود روابط و تعاملات با همسایگان، گسترش روابط با کشورهای بزرگ دنیا، دولت‌های غربی و کشورهای چین، روسیه و ترکیه نشان می دهد که دولت روش‌های معقولانه ای در سیاست خارجی پیش گرفته است.

رحیمی با بیان اینکه سیاست خارجی کشور در مسیری صحیح، مواضع دقیق را انتخاب و پیش می‌برد، گفت: ماه گذشته شخصیت های عالی رتبه از کشورهای مختلف به ایران آمدند و یا مقام های عالی رتبه ما به کشورهای دیگر سفر کردند که این امر نشان از منحصر نبودن روابط سیاسی کشور به برجام و دولت های غربی و فعال شدن دیپلماسی به نفع ملت ایران است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بجنورد، با اشاره به واکنش بورل به پاسخ ایران در پیشنهاد اتحادیه اروپا، گفت: وقتی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پاسخ دستگاه دیپلماسی کشور را معقول می داند، نشانگر این است که در روابط خارجی هوشمندانه عمل شده و ما خواهان احیای برجام با تضمین اقتصادی هستیم.

دولت مشکلات کشور را به برجام گره نزد

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم اقتصاد کشور را به برجام گرده نزده است، بیان کرد: گرچه تحریم ها آثاری بر اقتصاد کشور داشته است ولی این دولت هیچگاه در نشست ها و یا سخنرانی های خود مشکلات را به برجام گره نزد و خود را مشتاق مذاکرات نشان نداد به گونه ای که طرف های مذاکره بیشتر احساس نیاز کردند و به دنبال احیای توافق بودند.

رحیمی افزود: در این میان دولت سیزدهم در شرایط اضطراری فعلی تحریم‌ها، سعی در فعال‌سازی و استفاده مضاعف از ظرفیت‌های ارتباط و مبادلات اقتصادی با همسایگان افتاد و اقتصاد کشور را به برجام گره نزد زیرا که این کشور ها تاثیر مستقیمی در تبادلات تجاری، صادرات و رشد اقتصاد غیر نفتی کشور و همکاری‌های امنیتی دارند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بجنورد اضافه کرد: دولت از ظرفیت های ویژه استان های مرزی نیز غافل نشد به گونه ای که در صدد است با گشایش فصل جدیدی از روابط با کشورهای منطقه به ویژه ترکمنستان با یک نگاه کارشناسی از ظرفیت استان های مرزی در راستای تامین منافع و سفره مردم بهره ببرد.

وی به دیگر اقدامات ارزشمند دولت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های اقتصادی دولت پیشین اعمال سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود که دولت سیزدهم سرانجام هزینه‌های اجتماعی ناشی از این تغییر را پذیرفت و به حذف آن اقدام کرد.

رحیمی گفت: این اقدام در ابتدا موجب جهش موقت نرخ تورم در برخی کالاهای اساسی شد اما دولت برای اینکه فشاری بر دهک های پایین تحمیل نشود افزایش میزان یارانه نقدی را در دستور کار قرار داد و مردم نیز با درک شرایط با کمترین تنش با این اصلاحات، دولت را همراهی کردند.

وی افزود: در حقیقت دولت سیزدهم با آگاهی از اهمیت اصلاح ارز، برای تقویت اقتصاد جامعه این رانت را حذف کرد و حتی تبعات کار را پذیرفت.

رحیمی یادآور شد: اکنون ما در آغاز این حرکت بزرگ قرار داریم و این طبیعی است که با ضعف ها و آسیب هایی همراه باشد اما با حرکت مستمر دولت این ضعف ها و آسیب ها به تدریج شناسایی و برطرف می شود.  

این عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد، مهار همه‌گیری کرونا در کشور را از دیگر دستاورد های دولت دانست و تصریح کرد: عبور از شوک کرونا بی تردید متاثر از جهش در واردات واکسن مورد نیاز و زمینه‌سازی جهادی برای تحقق پویش سراسری واکسیناسیون در دولت سیزدهم بود.

وی افزود: براساس آمارهای وزارت بهداشت در یکسال اخیر میزان واکسیناسیون عمومی جهش بزرگی داشته است و بسیاری از شهروندان حتی در محروم ترین نقاط کشور از واکسن برخوردار شده اند.

رحیمی یادآور شد: این در حالی بود که پارسال میزان واردات واکسن به کندی انجام می شد و مردم برای کاهش واکسیناسیون لحظه شماری می کردند و شاهد فوتی های گسترده کرونا در کشور بودیم.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، رازوجرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

خراسان شمالی در سال ۸۳، پس از تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، در جغرافیای سیاسی کشور پدیدار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha