۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۴۲
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 84864260
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین بند لاستیکی خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید

بجنورد- ایرنا- نخستین بند لاستیکی خراسان شمالی برای تامین آب یکهزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان مانه و سملقان امروز چهارشنبه با حضور استاندار همزمان با آغاز هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در آیین افتتاح این بند لاستیکی در شهرستان مانه و سملقان اظهارداشت: این طرح با اعتبار ١٨۵ میلیارد ریال افتتاح و ۳۰ میلیارد ریال از این اعتبار با مشارکت بنیاد علوی هزینه شد.

سیدعقیل مرتضوی افزود: این بند با طول ٣٩ متر و ارتفاع سه متر در نزدیکی ۲ روستای کوشکی راجی و کوشکی ترکمن در شهرستان مانه و سملقان احداث شد و  یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را پوشش می دهد.

وی هدف از ساخت این بند لاستیکی را تجمیع برداشت های آب منطقه در قالب یک ایستگاه متمرکز و تامین آب برای بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: پمپاژ آب با هوا از مزیت های این بند لاستیکی است که آب با این روش ارتفاع بیشتری برای پمپاژ می گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی ادامه داد: این بند همچنین قابلیت عبور سیلاب را از طریق تخلیه هوا و کاهش ارتفاع بند را دارد.

وی یادآور شد: خراسان شمالی بی سابقه ترین خشکسالی را در طی ۵۰ سال اخیر تجربه می کند و ضرورت دارد تا از منابع آبی نهایت استفاده را کرد.

۷۴۳ طرح با اعتبار یکهزار و ۹۴۸ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت در استان خراسان شمالی بهره‌برداری و کلنگ‌زنی می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

آشخانه مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha