۵ شهریور ۱۴۰۱، ۷:۳۳
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 84864610
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

صدور ۸۱۵ مجوز طرح صنعتی در قزوین، دستاورد یکساله دولت سیزدهم

قزوین – ایرنا – سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در یکسال عمر دولت سیزدهم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، ۸۱۵ مجوز طرح صنعتی را صادر کرده و برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزایی در دیار مینودری گام‌های بلندی برداشته است.

به گزارش حوزه استانهای ایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.  

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش ایرنا، استان قزوین از دیرباز به دلیل برخورداری از مزیت های نسبی موثر در رقابت، مستعد جذب سرمایه گذاران صنعتی بوده و صنعتگران، کارآفرینان و تولیدکنندگان از سراسر کشور، طرح ها و پروژه های صنعتی خود را در دیار مینودری به بهره برداری رسانده اند.

در حال حاضر بیش از ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی با سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان مستقر بوده و در ضمن اولین شهر صنعتی ایران نیز در شهر صنعتی البرز استان قزوین احداث شده است.

خوشبختانه در یکسال اخیر با ریلگذاری صحیح و تعیین و ابلاغ خط مشی های لازم از سوی دولت سیزدهم شاهد تسریع در جذب سرمایه گذاری و صدور مجوز احداث طرح های صنعتی در استان قزوین به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور هستیم.

فرایندی که در مسیر تحقق شعار تولید، دانش بنیان و کارآفرین بوده و رونق اقتصادی و اشتغالزایی را به دنبال دارد و گامی بلند در مسیر تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان قزوین برای بررسی دقیقتر عملکرد یکساله دولت در بخش صنعت در استان قزوین با متولیان سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان گفت و گو کرده است.

پیش بینی سرمایه گذاری ۳۲۲ هزار میلیاردی در استان قزوین

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: این سازمان در یکسال گذشته از دولت سیزدهم با تبعیت از اسناد بالادستی توسعه‌ای، اقدام به صدور مجوز طرح های صنعتی برای شروع سرمایه گذاری به تعداد ۸۱۵ فقره کرد.

عزیزالله افضلی افزود: پیش بینی سرمایه گذاری برای این طرح ها ۳۲۲ هزار میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال است که ایجاد ۲۷ هزار و ۴۷۸ فرصت شغلی را در استان به دنبال خواهند داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد هزار و ۸۸۹ فقره مجوز طرح صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری ۸۲۳ هزار میلیارد و ۱۹ میلیون ریالی در استان دارای اعتبار است که برای ۷۹ هزار و ۹۵۹ نفر اشتغالزایی خواهند کرد.

این مسوول صنعتی استان قزوین گفت: از این بین، تعداد ۶۵۶ طرح، عملیات اجرایی خود را شروع کرده اند.

صدور ۸۱۵ مجوز طرح صنعتی در قزوین، دستاورد یکساله دولت سیزدهم

افضلی با اشاره به مشکلات عمده در این حوزه، افزود: تامین نشدن زیر ساختهای مورد نیاز طرحها در خارج و داخل شهرکها و طولانی بودن فرآیند تعیین تکلیف استقرار طرح هایی که ضرورتا در خارج از شهرکها مستقر می شوند از جمله مشکلات در این حوزه است که امیدواریم با سیاستگذاری صورت گرفته در این دولت شاهد حل و رفع آنها باشیم.

 تامین مالی و پشتیبانی واحدهای تولیدی و صنعتی استان در دستور کار دولت سیزدهم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در ادامه گفت: استان قزوین با دارا بودن حدود هزار و ۸۰۰ طرح و سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری، نیازمند تامین مالی از طریق اعطای تسهیلات بانکی است.

افضلی گفت: در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پرداخت تسهیلات در دولت سیزدهم به طرح ها و واحدهای صنعتی اقدامات مطلوبی را انجام داده است.

وی با اشاره به تسهیلات پرداختی در یکسال دولت سیزدهم، افزود: در بخش رونق تولید پنج هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال، در بخش بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی، پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، در بخش تسهیلات تبصره ۱۸، ۱۷ فقره به مبلغ ۲ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال و در بخش اعتبارات تام چهار فقره به مبلغ یک هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.  

افضلی با اشاره به مهمترین مشکلات واحدها در دریافت تسهیلات، گفت: فقدان تمایل بانکها به مشارکت در اجرای طرحها و پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی و کوتاه بودن دوران بازپرداخت از جمله این مشکلات است.

صدور ۸۱۵ مجوز طرح صنعتی در قزوین، دستاورد یکساله دولت سیزدهم

وی با اشاره به اقدامات حمایتی صورت گرفته از صنایع در استان، گفت: پیگیری اعطای تسهیلات بانکی به طرحها و واحدهای صنعتی استان از محل اعتبارات اختصاص یافته، رصد مداوم وضعیت پیشرفت طرح های مهم و دارای اولویت استان، شناسایی و رفع مشکلات آنها از طریق طرح در کمیته ها و کارگروه های استانی و عندالزوم ملی با استفاده از تمامی ظرفیتهای قانونی، تلاش در جهت تسهیل و تسریع در روند صدور مجوزهای مورد نیاز فعالان اقتصادی، کاهش بوروکراسیها با هدف کاهش زمان و هزینه های سرمایه گذاری از طریق رصد و بهبود مستمر فرآیندهای داخلی و برون سازمانی، همکاری و تعامل مستمر و موثر با دستگاه های اجرایی استانی موثر در حوزه سرمایه گذاری به منظور استفاده بهینه از کلیه ظرفیتها و پتانسیلهای استان و دستیابی به توسعه پایدار در حوزه صنعت و معدن از جمله این اقدامات بوده است.

توسعه فعالیت تشکل‌های صنعتی غیر دولتی در تصمیم سازی‌ها از برنامه‌های دولت سیزدهم

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: یکی از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم، توسعه فعالیت های تشکل های غیردولتی به منظور مشارکت در تصمیم سازی و استفاده از ظرفیت های آنها در انجام امور است که در این راستا اقدامات مطلوبی در یکسال گذشته صورت گرفته است.

لشگری افزود: تشکیل ۹ انجمن شامل آرایشی و بهداشتی، ماشین آلات و تجهیزات، مشتقات نفتی، مواد و محصولات شیمیایی، برق و الکترونیک، محصولات پلیمری، صنایع غذایی، مواد و محصولات سلولزی و معدن و صنایع معدنی از جمله این اقدامات بوده است.

وی گفت: تاسیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین از طریق انتشار آگهی پس از تشکیل این انجمن ها توسط هیات موسس برخی از انجمن های تخصصی صنایع همگن استان از دیگر اقدامات صورت گرفته برای توسعه فعالیت های تشکل های صنعتی غیر دولتی در تصمیم سازی ها بوده است.

حمایت از واحدهای دانش بنیان در راستای تحقق شعار سال

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: تشکیل دفتر نمایندگی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و انعقاد تفاهم نامه حمایت از واحدهای صنایع پیشرفته استان مابین صندوق، استانداری، سازمان صمت، پارک علم و فناوری، دانشگاه بین المللی قزوین، دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم پزشکی در این راستا صورت گرفت.

صدور ۸۱۵ مجوز طرح صنعتی در قزوین، دستاورد یکساله دولت سیزدهم

وی گفت: در این راستا اقداماتی از قبیل تهیه لیستی از واحدهای دانش بنیان و پیشرفته استان، اطلاع رسانی خدمات صندوق به واحدهای صنعتی و دستگاه های متولی و معرفی متقاضیان امر به صندوق صورت گرفت که در ادامه نیز با جدیت پیگیری و دنبال خواهند شد.

این مسوول افزود: حمایت از واحدهای مصوب در ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین در این مدت در دستور کار قرار داشته و واحدها و طرح های مورد نظر به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان معرفی شده و مشکلات این طرح ها در ستاد اقتصاد مقاومتی استان و کشور با جدیت مورد پیگیری قرار گرفته است.

۸۲ هزار و ۷۷۹ فقره بازرسی از واحدهای صنفی و بازار طی یکسال از عمر دولت مردمی

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:در یکسال گذشته از عمر دولت سیزدهم از ابتدای شهریورماه ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ ، ۸۲ هزار و ۷۷۹ فقره بازرسی از واحدهای صنفی و بازار استان انجام شده که به تشکیل ۶ هزار و ۹۸۸ فقره پرونده به ارزش ریالی ۹۳۳ میلیارد و ۸۵ میلیون ریال منجر گردیده است.

محمدعلی بیشه ای افزود: همچنین در این مدت چهار هزار و ۱۸۱ فقره گشت مشترک به منظور نظارت و بازرسی بر بازار استان با حضور دستگاه های متولی و مرتبط از قبیل جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی،دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری برگزار شده است.

بیشه ای اضافه کرد: از این تعداد بازرسی ۳۹ هزار و ۵۶۴ فقره در سال ۱۴۰۰ و ۴۳ هزار و ۲۱۵ فقره بازرسی در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است.

وی در خصوص بازرسی های تخصصی مبارزه با قاچاق کالا، گفت: در این مدت ۱۵ هزار و ۲۲۴ بازرسی انجام شده که به تشکیل ۹۸۳ پرونده به ارزش ۶۱۰ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال منجر گردیده است.

صدور ۸۱۵ مجوز طرح صنعتی در قزوین، دستاورد یکساله دولت سیزدهم

این مسوول گفت: همچنین در این مدت، پروژه درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها اجرا شد که با حضور میدانی و بازدید از واحدهای تولیدی مشمول مستقر در سطح استان، ضرورت درج قیمت تولید و مصرف کننده به صورت توامان بر روی محصولات تولیدی برای صاحبان واحدهای تولیدی تشریح شد.

وی درباره رسیدگی به شکایات دریافتی در سامانه پاسخگویی، گفت: این واحد از ۱۸ اردیبهشت سال جاری آغاز به کار کرد و در این مدت به سه هزار و ۳۴۵ شکایت دریافتی رسیدگی شد.

بیشه ای گفت: از این تعداد شکایات، هزار و ۴۶۰ فقره در سامانه صمت، هزار و ۸۶۲ فقره در سامانه جهاد کشاورزی و ۲۳ فقره از طریق بسیج گزارش و رسیدگی شده است.

برآیند:

دولت سیزدهم به رغم تمامی مشکلات، تحریم های ظالمانه و تنگناهای اقتصادی از روز اول تشکیل دولت وارد عمل شده و توانسته در یکسال گذشته از عمر خود، اقدامات و دستاوردهای خوبی را در استان ها به ویژه در استان قزوین برجای بگذارد.

در این استان طی یکسال گذشته، ۸۱۵ مجوز طرح صنعتی در استان صادر شده که برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزایی در دیار مینودری بسیار موثر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha