۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84864677
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توزیع تخم نوغان برای پرورش پاییزه کرم ابریشم در کشور افزایش یافت

رشت - ایرنا - رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: توزیع تخم نوغان برای پرورش پاییزه کرم ابریشم در کشور امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته‌ چنانکه پاییز سال قبل این میزان ۳۶۲ جعبه بوده و امسال به ۴۲۰ جعبه رسیده است.

عدیل سروری زرگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز توزیع تخم نوغان برای پرورش پاییزه کرم ابریشم در کشور افزود: خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان و زنجان از استان های مستعد برای پرورش پاییزه کرم ابریشم است که توزیع تخم نوغان پاییزه در آنها انجام می‌شود.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به وقفه ۲۳ ساله توزیع تخم نوغان برای پرورش پاییزه کرم ابریشم گفت: امسال چهارمین سالی است که توزیع تخم نوغان پاییزه در کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه پرورش پاییزه کرم ابریشم به اقتصادی شدن محصول کمک می کند، افزود: این مهم موجب می شود که کشاورز سالی ۲ بار پرورش کرم ابریشم را انجام دهد و از نظر اقتصادی برای وی صرفه بیشتری داشته باشد.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان داشت: هر جعبه تخم نوغان پاییزه امسال مانند توزیع در فصل بهار، با قیمت یارانه‌ای، ۱۵ هزار تومان بین نوغانداران کشور توزیع می شود که نسبت به سال گذشته افزایش نداشته‌است.

وی با بیان اینکه هر کیلو پیله‌تر ابریشم امسال حدود ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار تومان از سوی نوغانداران فروخته شد، افزود: این قیمت مناسب، موجب رضایتمندی و رغبت نوغانداران نسبت به پرورش کرم ابریشم شده‌است.

تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که سالانه با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم متغیر است، ۳۱ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان به عنوان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می‌روند.

٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود  ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می کنند، بهار امسال در پرورش کرم ابریشم افزون بر ۱۶ هزار جعبه و پاییز نیز ۶۰ جعبه تخم نوغان توزیع شده‌است.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha