به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدحسین رفیعی قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه در آئین رونمایی از کتاب «میزان» در ابتدا در معرفی کانون دانش پژوهان نخبه با بیان اینکه این کانون از اواخر سال ۱۳۷۲ در یکی از کم برخوردارترین نقاط جنوب شهر تهران آن هم در زیرزمین نمناک مسجدی محروم کار خود را آغاز کرد، افزود: در این سالها گستره شعبات تحت پوشش خود را به همه مناطق جنوبی شهر تهران رسانده است.
وی با بیان اینکه، کانون دانش پژوهان نخبه در حقیقت تشکیلاتی نخبهپرور است که توانسته به الگویی از تشکیلات تربیتی با محوریت روحانیت اصیل انقلابی و مرتبط با شجره طیبه بسیج دست پیدا کند، گفت: این کانون استعدادهای برتر مناطق هدف خود را با سازوکاری مشخص، از دوران دانشآموزی جذب کرده و با فرآیندی دقیق، منسجم و منظم، تحت تعلیم و تربیت قرار میدهد.
رفیعی در عین حال اضافه کرد: البته کانون دانش پژوهان نخبه محدود به دوران دانشآموزی نبوده و با راهاندازی مرکز علم و فناوری شتاب توانسته بستری فراهم کند تا اعضای آن زیر نظر اساتید برجسته دانشگاهها و نهادهای پیشرو در عرصه علم و فناوری، هستههای پیشرفته علمی تشکیل دهند و در تلاش برای شکستن مرزهای علم باشند.
قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه تصریح کرد: کانون دانش پژوهان نخبه در این سالها بیش از ۱۲۰ مدال در المپیادهای علمی معتبر کشوری و جهانی کسب کرده و بزرگترین افتخار آن، اهدای مدالهای این مجموعه به محضر مقام معظم رهبری در قالب چهار دوره و سه دیدار اختصاصی با معظم له است.
وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار سال ۱۳۹۴ با برخی اهدا کنندگان مدال و دستاندرکاران کانون دانشپژوهان نخبه، این حرکت نمادین را از جمله اقداماتی دانستند که «به قوت و اقتدار درونی کشور میافزاید و دشمن را تضعیف میکند».
رفیعی افزود: از همین رو کانون در سالهای اخیر سعی داشته تا این حرکت نمادین مدال آوران را گسترش داده و در جهت اتصال مدالآوران المپیادهای علمی به ارزشهای انقلاب اسلامی جریانسازی کند.
وی ادامه داد: در همین راستا با محوریت کانون در سال ۱۳۹۵ حدود ۷۰ مدال از دانشگاه شریف خدمت معظم له اهدا شد و در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۳۰ مدال المپیادهای علمی معتبر توسط دانشجویان دانشگاههای مختلف به همراه اعضای کانون خدمت مقام معظم رهبری اهدا شد. این دو اقدام راهبردی منجر شد تا مدال آوران المپیادهای معتبر کشوری و جهانی به محضر مقام معظم رهبری مشرف شده و گفت وگویی صمیمی و شیرین با رهبری داشته باشند که در رسانههای داخلی و خارجی بازتاب گستردهای داشت.
قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه با بیان اینکه، کانون دانش پژوهان نخبه در کنار فعالیتهای گسترده علمی، همواره به تهذیب مخاطبین خود التفات داشته است، افزود: به همت این کانون هر هفته چهارشنبهها جمع قابل توجهی از فارغ التحصیلان، دانشجویان و دانش آموزان در مسجد لولاگر گرد هم آمده و در جلسه اخلاق شرکت میکنند.
وی گفت: در همین راستا، کانون سالهاست که فعالیتهای علمی، تربیتی و تشکیلاتی خود را تحت نظارت مستمر و دقیق علمای متخلق پیش میبرد و طبق اساسنامه کانون، همواره باید یک روحانی با ویژگیهای برجسته و مشخص، بر مجموعه نظارت داشته و کلیه برنامهها را از جهت تطابق با دستورات شرع و همراستا بودن با اوامر و منویات ولی فقیه رصد کند.
رفیعی تاکید کرد: کانون دانش پژوهان نخبه بر این باور است که برای رفع مشکلات جامعه بشری باید تمدنی اندیشید و راه حلهایی تمدنی ارائه داد.
وی با بیان اینکه، از منظر مقام معظم رهبری برای دستیابی به تمدن اسلامی به دو عنصر اساسی نیاز است؛ تولید فکر و پرورش انسان را این دو عنصر نام برد و افزود: پر واضح است که مسوولیت اصلی تولید این دو عنصر اساسی، متوجه نخبگان حوزوی و دانشگاهی است و مشکلات پیچیده پیش روی نهضت اسلامی توسط سر پنجه دستان نخبگان متدین انقلابی باز خواهد شد.
قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه تاکید کرد: اعتقاد راسخ کانون دانش پژوهان نخبه این است که اگر چنانچه بر روی مسئله علم و فناوری و نخبهپروری سرمایهگذاری کند، به طور حتم در یکی از با اولویتترین کارها سرمایهگذاری کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دهها مجموعه در سراسر کشور از کانون دانش پژوهان نخبه الگو برداری میکنند، گفت: امروز کانون دانشپژوهان نخبه شاهد است که در سراسر کشور، برخی مجموعههای انقلابی این طرح تربیتی و علمی را به عنوان الگوی فعالیتهای مجموعهی خود انتخاب کردهاند؛ به ویژه جمعهایی که بیان مقام معظم رهبری مبنی بر موتور محرک بودن نخبگان برای حرکت تمدنی را عمیقاً درک و باور کرده اند.
قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه همچنین گفت: قدردانی از این مجموعه به عنوان پایگاه بسیج برتر کشوری، معرفی به عنوان الگوی موفق از طرف مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنهای بیانگر این حقیقت است و گسترش الگوی این مجموعه در قالب طرحهایی همچون قرارگاه شهید آقاسیزاده در شهر تهران و مرکز هدایت و حمایت مجموعههای علمی تربیتی نخبهپرور شهید احمدی روشن در کل کشور موید این مطلب میباشد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: کانون در راستای گسترش دقیق و هدفمند این الگو، در اوایل دهه ۹۰ با مشارکت بیش از ۱۵ نفر از طلاب و دانشجویان خود و با اتکاء به تجربیات بیست ساله آن زمان و بر اساس مطالعات مختلف و مصاحبه با بیش از ۲۰ نفر از کارشناسان برجسته حوزه تعلیم و تربیت، نرمافزار جامعی برای راه اندازی و اداره مجموعههای علمی تربیتی نخبهپرور آماده کرد و در قالب مجموعه کتب ۷ جلدی برنا(بستر رویش نخبگان انقلابی) به کشور عرضه کرد. کتب برنا در نوع خود کمنظیر بود و پس از انتشار آن در سال ۱۳۹۴ با استقبال مخاطبین مواجه شد و در زمان کوتاهی چاپ نخست آن به اتمام رسید.
رفیعی با اشاره به چگونگی تهیه کتاب میزان از سوی این کانون گفت: بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی ریاست جمهوری در اواخر دهه ۹۰ درخواست مهمی را با کانون دانشپژوهان نخبه مطرح کرد و آنها خواستار این بودند تا این الگوی مردمی به عنوان مکملی مهم برای بنیاد در سراسر کشور گسترش داده شود و در این مرحله، روحانی ناظر بر کانون به دلیل برخی نواقص، ارائه کتب برنا به عنوان نرمافزار این طرح را مناسب ندیدند و از مسوولان کانون خواستند تا نرمافزار مجموعه را بار دیگر به دقت مورد بازبینی قرار داده، اشکالات کتب قبلی را رفع کنند و بر اساس مطالعات و تجربیات سالهای اخیر و رصد نوآوریهای این عرصه، برنامهای جامع و ارتقاء یافته به بنیاد ملی نخبگان تحویل دهند.
وی افزود: به همین منظور در طی دو سال با مشارکت بیش از ۲۰ نفر از طلاب و دانشجویان و تشکیل ۸ کارگروه تخصصی، برنامه جامع و ارتقاء یافته آماده شد و تحت عنوان کتاب «میزان» منتشر شد که امروز برنامه رونمایی از این آخرین اثر کانون دانش پژوهان نخبه است.
قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه تصریح کرد: کتاب میزان در حقیقت چکیده دانش و تجربه سی ساله کانون دانش پژوهان نخبه در زمینه نخبهپروری است که در قالب کتاب در آمده تا نقشه راهی کاربردی برای مجموعههای تعلیم و تربیتی و به ویژه نخبه پرور باشد. مجموعههایی که قصد دارند استعدادهایبرتر علمی پیرامونی خود را شناسایی کرده و در راستای شکوفاسازی تؤمان علمی و معنوی آنها تلاش کنند.
رفیعی افزود: نکته مهم و قابل توجه اینکه، پس از آماده سازی اولیه کتاب، خط به خط آن توسط روحانی ناظر بر کانون که از مجتهدین و اساتید اخلاق تهران هستند مطالعه و اشکالات و مغایرتهای آن با مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی برطرف شده است.
به گفته وی، این کتاب هر چند رویکرد نخبگانی و نخبه پروری دارد، اما بخشهای زیادی از آن برای تمام مجموعههای تعلیم و تربیتی که رویکرد عام دارند قابل استفاده است. از این رو مدارس، کانونهای فرهنگی، پایگاههای بسیج جملگی میتوانند از بخشهای زیادی از این کتاب هشت فصلی برای کارهای خود بهره مند شوند.
نظر شما