۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 84865974
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما افتتاح شد

۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 84865974
نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما افتتاح شد

تبریز-ایرنا- نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما، با حضور جمعی از مقامات و مدیران ارشد صنعت هسته‌ای و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و مسوولان استان آذربایجان شرقی در بناب امروز پنجشنبه افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، سامانه پرتابل پرتودهی گاما که در نخستین شهرک فناوری‌های پرتودهی کشور در مجموعه بناب در استان آذربایجان شرقی ساخته شده است، روز پنجشنبه، سوم شهریورماه با حضور مهندس اسلامی، معاون رئیس جمهور و رییس انرژی اتمی ایران، دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، جمعی از مسوولان استان آذربایجان شرقی و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این سامانه می‌تواند با پرتودهی محصولات فله‌ای غلات و حبوبات در دزهای پایین؛ نسبت به گندزدایی، کنترل جوانه‌زنی و کاهش آفات انباری به منظور افزایش انبارمانی از طریق کاهش بار میکروبی و نابودی میکروارگانیسم‌های آلوده و نابودکننده مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در آیین بهره برداری از نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در شهرستان بناب اظهار کرد: به لطف الهی در سال اول دولت برنامه ریزی برای توسعه کاربرد پرتوها در دستور کار قرار گرفت و سند جامع توسعه در سطح کشور مطالعه و طراحی شد و در دستور کار قرار گرفت و بر اساس این سند ۱۲ نقطه در کشور شناسایی شد که بتواند در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

محمد اسلامی افزود: برنامه گسترده ای داریم که در گام اول ظرف سه سال کشور را با نصب تجهیزات سامانه گاما پوشش دهیم.

وی تأکید کرد: موضوعی که برای ما بسیار حائز اهمیت است اینکه بتوانیم کاربردهای فناوری هسته ای را به صورت روزافزون در کشور گسترش دهیم و در موضوع تولید برق هسته ای که یکی از نیازهای کشور است، هدف گذاری ۲۰ ساله را در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور اظهار امیدواری کرد: برای پرورش استعدادهای جدید راه اندازی دبستان انرژی اتمی در مرکز پرتودهی بناب جزو برنامه های سازمان انرژی اتمی است.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور نیز در این آیین با بیان اینکه با افتتاح نخستین سامانه پرتودهی در مرکز پرتودهی بناب ایران وارد باشگاه سازنده پرتابل سامانه های پرتودهی دز بتا شده است؛ گفت: در دولت جدید با توجه به سیاست های نوین و تدابیر رئیس سازمان انرژی اتمی در حوزه کشاورزی سندی تهیه شده است که کشور را به دوازده منطقه ظرفیت دار تقسیم بندی کرده ایم که این دوازده منطقه به عنوان مناطق راهبردی در نظر گرفته شد.

سید پژمان شیرمردی با تأکید بر کشاورزی خیز بودن کشور اظهار کرد: به طور میانگین بیش از ۱۲۰ هزار تن محصول کشاورزی در سال تولید می کنیم و علاوه بر آن محصولاتی هم به عنوان کالاهای اساسی سالانه از بنادر مهم کشور وارد می شود و نگه داشت این محصولات کشاورزی و افزایش انبارمانی آنها یکی از پارامترهای مهم و اولویت دار در تضمین امنیت غذایی است.

وی افزود: یکی از ابزارها و تجهیزاتی که می تواند به تضمین امنیت غذایی و نگه داشت مواد غذایی کمک کند، سامانه پرتودهی مبتنی بر پرتوهای یون ساز گاما و الکترون است.

گفتنی است نخستین شهرک فناوری‌های پرتوی کشور در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در شهرستان بناب احداث شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha