رئیس سازمان انرژی اتمی: اتصال بخش کشاورزی به علم امنیت غذایی را تضمین می‌کند

پاکدشت- ایرنا- رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز بخش عظیمی از کشاورزی از علوم و فنون نوین بی‌بهره است در صورتی که با اتصال این بخش به فناوری‌های نوین می‌توان امنیت غذایی را به طور کامل تضمین کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد اسلامی روز یکشنبه در آئین گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس پردیس ابوریحان در شهرستان پاکدشت گفت: امروز در بخش کشاورزی به درستی به موضوع استفاده از علوم و فنون ورود نکرده و این امر باعث شده تا تعداد زیادی از دانش‌آموختگان این حوزه نتوانند خود را به صحنه عملیات و میدان که دنیا از آن استفاده می‌کند، وارد شوند.

وی اظهار داشت: اگر امروز از کشورهای پیشرفته به عنوان سرآمد استفاده از دانش نوین در حوزه کشاروزی مثال زده و گاه از پیشرفت های آن در مقایسه با کشور متأثر می‌شویم، به این دلیل است که به درستی آسیب شناسی نکرده و سازوکاری که دیگران از آن بهره برده اند را به کار نبرده‌ایم و اگر هم استفاده شده، در مقایسه، در اقتصاد و ارزش افزوده اثر گذار نبوده است.

وی تصریح کرد: استفاده از فناوری ها و دانش و علوم نوین در مقیاس بزرگ علاوه بر اثرگذاری در حوزه اقتصاد، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال دانش بنیان پایدار، موجب ارتقاء وضعیت معیشت در حوزه کشاورزی چه در حوزه تولید کننده و چه در بخش مصرف کنندگان می‌شود.

اسلامی اظهار داشت: امروز باید مشاهده کرد که چه نوع فناوری‌های مکمل و پیشرانی می‌تواند برای حوزه کشاورزی موثر باشد، ممکن است که ساختار فرمان پذیر نباشد ولی اگر اراده و مدیریت لازم صورت گیرد، قطعا بسیاری از کارها قابل تنظیم است.

وی گفت: امروز ۸۷ درصد از منابع آبی کشور که در حوزه آب از فقر زیادی برخوردار است صرف حوزه کشاورزی می‌شود و این در حالی است که ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی تولید شده به ضایعات تبدیل شده و ارزش افزوده در این بخش وجود ندارد.

وی افزود: در سازمان انرژی اتمی که به معنای حقیقی یک سازمان دانش پایه و دانش بنیان است، از تمامی ظرفیتهای سازمانی برای توسعه پژوهش و تحقیقات نتیجه گرا و هدفمند مورد نیاز مأموریت سازمان انرژی هسته ای استفاده شده تا بتوان به شاخص‌های مورد نیاز در بهره‌وری دست یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر ضرورت توجه به حوزه سلامت در بخش کشاورزی گفت: مصرف سموم در کشاورزی به بیماری‌هایی که به صورت جهشی گسترش می‌یابد منجر می‌شود، از این رو با استفاده از فناوری‌ها و شیوه‌های نوین پیشگیری کننده می‌توان از میزان مصرف سموم کاست و امنیت غذایی را گسترش داد.

وی با اشاره به بخشی از اقدامات سازمان انرژی اتمی طی یکسال گذشته در حوزه کشاورزی گفت: یکی از اقدامات موثر در کاهش و زدودن آفات و اثراث سموم در محصولات کشاروزی به ویژه غلات و برخی از محصولات رایج کشاورزی، استفاده از اشعه گاما است که این فناوری حدود ۶۰ سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسلامی افزود: در قالب یک سند مشترک، اطلاعات اولیه مورد نیاز کشاورزی جمع آوری شده و از به عنوان یک سند جامع پرتو دهی، کار پرتو دهی گاما در سطح ملی در حال اجرا است و وسایل مورد نیاز در کانون‌های تولید و توزیع مستقر شده و بخش قابل ملاحظه ای از ۳۰ درصد ضایعات کشاورزی کاهش خواهد یافت و در آن ضمن از بین بردن آفات و اثراث سموم، زمان نگهداری محصولات در انبار افزایش یافته و بر معیشت خانوار و تولیدکننده نیز اثرگذار خواهد بود.

وی به اجرای پروژه ITC در حوزه سازمان انرژی اتمی اشاره کرده و افزود: این فناوری در حوزه عقیم سازی حشرات مورد استفاده قرار می گیرد که در سال ۱۴۰۱ از مقیاس آزمایشگاهی، به مقیاس میدانی گسترش یافت و طی آن مبارزه کرم گلوگاه انار و آفت مگس مدیترانه‌ای مرکبات و باغات زیتون که خسارات زیادی را به همراه دارد در یک باغ ۲۰۰ هکتاری استان مازندران اجرا شد که دستاورد بزرگی را به همراه داشت.

اسلامی اظهار داشت: در حوزه استفاده از فناوری پلاسم در بخش کشاورزی و صنعت نیز نتایج قابل قبولی به دست آمده و در حوزه مبارزه با آفات باغات پسته و نیز سم زدای آفلاتوکسین که رونق را از پسته ایران گرفته، نتیج عملیاتی بسیار خوبی به دست آمده است.

وی گف: در پژوهشگاه کشاورزی نیز اقدامات بسیار خوبی بر روی بذور مختلف از جمله برنج صورت گرفته و باعث شده تا میزان محصول برداشت شده از هر هکتار که بین ۲.۶ تا ۳ تن در هکتار بوده، به بیش از ۱۱ تن افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha