رویکرد دولت سیزدهم تمرکز بر توان داخل و سیاست عزتمندانه در خارج است

شهرکرد- ایرنا- یک فعال سیاسی و فرهنگی چهارمحال و بختیاری رویکرد دولت سیزدهم را تمرکز بر توان داخل و به کارگیری سیاست عزتمندانه در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و گفت: بی‌شک این نوع رویکرد دولت را در مسائل داخلی و خارجی به موفقیت‌های بسیاری می‌رساند که نمونه‌های آن را در یکسال گذشته شاهد بوده‌ایم.

یک‌سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح در حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در گفت‌وگوی ایرنا با حجت‌الاسلام محمدرضا عرفان‌نژاد فعال سیاسی، فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری که در ادامه می‌خوانید تلاش شده تا بخشی از دستاوردهای و رویکردهای دولت سیزدهم تبیین شود.

ایرنا: عملکرد یکساله دولت سیزدهم را در حوزه سیاست داخلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در این مدت کشور به چه موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی دست پیدا کرد؟

محمدرضا عرفان‌نژاد: دولت سیزدهم در امور داخلی کشور به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده و رمز این موفقیت در رویکرد توجه به توان داخل است.

بر اساس همین نگاه مسائل داخلی کشور از تحریم‌های خارجی جدا شد و دولت تلاش کرد تا اقتصاد کشور را به توافقات هسته‌ای گره نزد.

سیاست ارز تک نرخی، اصلاح اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گسترش سلامت در کشور و کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا با واکسیناسیون حداکثری و بازگشت مردم کشور به زندگی عادی از مهمترین فعالیت‌های دولت در عرصه سیاست داخلی است.

ایرنا: به موازات موفقیت‌های دولت در عرصه داخل، نحوه عملکرد دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عرفان‌نژاد: بعد از بدعهدی‌ها غرب، سیاست نظام در جهت منافع ملی به سمت شرق گرایش پیدا کرد چرا که این کشورها روابط خصمانه‌ای با کشور ندارند و از سوی دیگر ارتباط با آنها می‌تواند منافع کشور را تامین کند.

عضویت ایران در اجلاس شانگهای و ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی، توسعه کریدور شمال به جنوب، پیگیری توافق‌نامه راهبردی با چین و روسیه و رشد فروش نفت از جلمه اقدامات موثر دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی است.

در پیش گرفتن سیاست عزتمندانه در توافقات هسته‌ای از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود به‌طوری‌که در این مذاکرات اقدامات مثبتی از سوی دولت برداشته شده است و پیام عزت و اقتدار از داخل به کشورهای غربی داده شد بطوریکه غرب از خواسته های خود عقب‌نشینی کرده و به نظر می‌رسد توافق برجام دور از دسترس نباشد.

ایرنا: برخی از صاحبنظران سفرهای استانی دولت را اقدامی در راستای تقویت ارتباط بین دولتمردان و مردم عنوان می‌کنند و به نقش راهبردی آن در پیشبرد برنامه‌ها تاکید دارند، نظر شما در این رابطه چیست؟

عرفان‌نژاد: برخی دولت‌ها مدیریت از راه دور را سبک و شیوه مدیریتی خود انتخاب می‌کنند اما دولت سیزدهم با انجام سفرهای استانی در تلاش است تا بدون واسطه و از نزدیک با مردم در ارتباط باشد و مسائل و مشکلات آنها را بررسی کند که این موضوع بسیار باارزش است و از مصادیق مدیریت جهادی به شمار می‌رود.

رییس‌جمهور تمامی ۳۱ استان کشور را یک دور سفر کرده و از نزدیک با مسائل و مشکلات هر منطقه‌ آشنا شده است که همین موضوع در توزیع عادلانه امکانات و محرومیت زدایی نقش مهمی دارد.

در دولت سیزدهم دسترسی مردم به مسئولان کار سختی نیست و احیای یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان نبود فاصله بین مردم و مسئولان است در این دولت محقق شده است.

ایرنا: توجه دولت سیزدهم به مناطق محروم چگونه است و چه اقداماتی در این خصوص انجام گرفته است؟ 

عرفان‌نژاد: تحقق عدالت یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است. برای شخص رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت رسیدگی به مسائل دورترین و محروم ترین نقاط کشور در اولویت قرار دارد و پایبندی دولت به اجرای عدالت در همه امور از جمله عدالت اجتماعی، آموزشی و فرهنگی محسوس است.

اختصاص اعتبار قابل توجه به استان کمتر توسعه یافته ای نظیر چهارمحال و بختیاری از مصادیق توجه دولت به پیشرفت و توسعه متوازن در کشور است.

ارتباط با نخبگان و استقبال از نظرات صاحبنظران از دیگر مواردی است که در روش و شیوه کشورداری دولت می‌توان به خوبی مشاهده کرد اما به نظر می رسد دولت باید در حوزه اطلاع رسانی و رسانه قوی تر عمل کند تا مردم بیش از پیش در جریان فعالیت‌های محرومیت زدایی دولت قرار گیرند و از این طریق امید و اعتماد در مردم افزایش یابد.

به گزارش ایرنا،در طول یک سال اخیر در چهارمحال و بختیاری فعالیت‌های مختلفی برای کاهش محرومیت و تحقق محرومیت زدایی انجام شده است.

در سفر استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۲۶هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که این میزان اعتبار باعث رشد و آبادانی در بخش‌های مختلف استان در طول سالهای بعد خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha