به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا زاکانی روز شنبه در مراسم آغاز به کار عملیات ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) اظهار داشت: برنامه داریم ۹۸ تقاطع را در بزرگراه ها اصلاح کنیم که ۷۸۰ کیلومتر راه شهروندان را به ۵۷ کیلومتر تبدیل می کند، برای این ۹۸ طرح یک بازه سه ساله تعیین شد و امسال سه تقاطع را افتتاح کردیم البته نه به صورت رسمی، بلکه عملا مورد استفاده قرار گرفت همچنین ۱۸ تقاطع دیگر امسال بازگشایی خواهد شد و سال بعد بالغ بر ۵۰ و سال بعد از آن این پرونده بسته می شود.
آغاز اجرای طرح شهید متوسلیان تا پایان سال
وی با بیان اینکه طرح بعدی که انجام آن هدف گذاری شد، طرح شهید متوسلیان بود، افزود: این طرح ۸.۹ کیلومتر تونل است که از انتهای شهید صیاد تا آزادگان برای ما فضایی را ایجاد کند، طبق برداشت ها بزرگترین مطلوبیت را خواهد داشت اما به واسطه هزینه بالا، همیشه مدیریت شهری از اجرای آن پرهیز کرده چرا که ۲۰ هزار میلیارد به قیمت روز باید در آنجا هزینه شود لذا ما آن را در طرح های مشارکتی تعریف کردیم و گروه های مختلف ایده ها و طرح های خود را پیشنهاد دادند و نهایتا کار کارشناسی انجام و شرکای مشخصی اظهار آمادگی کردند که بنا شد ظرف ۱۴ روز فاز دوم کار را ارائه و بعد از آن به یک جمع بندی شفاف برسیم و با مشارکت سرمایه گذار، یک بازه ۴ ساله را به سرانجام برسانیم؛ در حال حاضر مطالعات اقتصادی آن در حال انجام است و اگر به مانعی نخورد تا قبل از پایان سال اجرای آن شروع می شود.
شهردار تهران گفت: طرح بعدی مختص رینگ شمالی است، چرا که رینگ پایین تهران در حال تکمیل است اما مشکل رینگ شمالی تهران بود که برای آن الگوی جدیدی از سالهای قبل مطرح شد که مجددا در دستور کار قرار گرفت و به عنوان ویژگی حمل و نقلی و ال آر تی، یک بازه ۵۰ کیلومتری را از شرق تهران تا وردآورد به خود اختصاص می دهد تا بار ترافیکی همت و حکیم را سبک و متروی پردیس را به متروی کرج متصل کند. این طرح بزرگ مقیاس از امکان مدیریت شهری فراتر بود و بر همین اساس در موضع مشارکت قرار گرفت البته هنوز در فاز مطالعات است. این مشارکت را از نوع خارجی دیدیم چون نیاز به تکنولوژی خاصی دارد بر همین اساس با کشور چین وارد مذاکره شدیم تا بعد از اینکه کارهای تخصصی و مطالعات آن انجام شد، وارد اجرا شویم.
وی با تاکید بر اینکه در تهران طرح های بزرگ مقیاسی را شروع می کنیم و این وعده به آینده نیست، افزود: طرح بروجردی امسال افتتاح خواهد شد و مابقی طرح ها نیز دنبال می شوند، اساسا این جنس کارها بخشی از نیازهای ما را تامین می کند و عمده تلاشمان را به بخش حمل و نقل عمومی معطوف می کنیم و در کوتاه مدت به تاکسی و اتوبوس و در بلند مدت به مترو تکیه می کنیم تا شهر را از ساخت بزرگراه های بیشتر مستغنی کنیم چرا که اگر همه شهر را به آزادراه تبدیل کنیم باز هم با این سرعت اضافه شدن خودرو با مشکلات مواجه هستیم.
۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال به بهره برداری می رسد
زاکانی خاطرنشان کرد: تا عید نوروز ۱۲ ایستگاه مترو را افتتاح می کنیم و امیدواریم بتوانیم توسعه مترو را با تاکید بر تکمیل خطوط موجود و بعد از آن سرعت دادن به اجرای خط ۱۰ و سپس سایر خطوط را در دستور کار قرار دهیم تا بجای سال ۱۴۲۰ که طبق سند حمل و نقل که باید ۱۰ میلیون مسافر را جابجا کند تا سال ۱۴۰۷ این اتفاق را رقم بزنیم؛ امیدواریم با طرح های مختلف و اقدامات ترکیبی شرایط زیستی تهران را ارتقا و گره های ترافیکی شهر را کاهش و با خدمت به مردم آسایش و آرامش را در تردد شهروندان ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه آنچه رقم میخورد در مقابل آنچه که باید رقم بخورد و شان مردم است، هیچ است افزود: به لطف الهی با تلاش های شبانهروزی مدیریت شهری از هفته پیش هر هفته تا ۱۲ بهمن افتتاح هایی در قالب طرح های شهری و گاها ملی خواهیم داشت که عمده آنها خاتمه کار است و از ۱۲ بهمن تا عید نوروز بالغ بر ۴۰ طرح را هر روز افتتاح خواهیم کرد.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: آنچه که امروز تحت عنوان طرح ادامه یادگار امام (ره) و آغاز این کار از میدان جی تا فتح و در ادامه تا میدان بهار و بزرگراه شهید بروجردی ادامه خواهد یافت پروژه بزرگی است که بخش هایی از آن را آغاز کردیم. که البته در بدو ورود به مدیریت شهری با این معضل مواجه بودیم که پروژه های بزرگ شهر خوابیده بود.
گشایش ترافیکی در غرب تهران ایجاد میشود
همچنین شهردار در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی شاخه غربی بزرگراه یادگار امام به خبرنگاران گفت: با تکمیل بزرگراه یادگار امام (ره) و امتداد آن تا جنوب تهران و اتصال به آزادراه تهران- قم، گشایش ترافیکی در غرب تهران ایجاد میشود.
وی اظهار کرد: در کل طرح از میدان شهیدان جی تا فتح و پس از آن نیز بلوار بهار و بعد از آن بزرگراه شهید بروجردی و در نهایت بزرگراه آزادگان و جاده ساوه ۹.۲ کیلومتر کار بزرگراهی اجرا میشود.
شهردار تهران با بیان اینکه بخش اول این طرح که ۴.۷ کیلومتر است، امسال تحت عنوان طرح شهید بروجردی اجرا و به بهره برداری می رسد، یادآور شد: پنج کیلومتر دیگر آن نیز از بزرگراه فتح تا بلوار دریا در طول مدت ۲۴ ماه اجرا می شود.
وی با اشاره به تفاهمات انجام شده از سوی شهرداری تهران با وزارت دفاع، ارتش و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تفاهمات لازم با وزارت دفاع و ارتش انجام شد و بازدیدهای لازم صورت گرفت که امیدواریم این طرح در یک بازه زمانی ۲۴ ماهه انجام شود و به بهره برداری برسد تا گشایش زیادی در بحث ترافیکی غرب تهران فراهم کند
زاکانی بیان کرد: همچنین گروه کاری نیز تشکیل می شود تا بال جنوبی بزرگراه یادگار امام (ره) را بررسی کنند؛ به دلیل وجود معارضان ریزدانه زیادی که در این محدوده وجود دارد، باید بتوانیم ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) تا پل شهید کاظمی و اتصال آن به آزادراه تهران- قم را با تملک املاک اجرا کنیم.
وی با اشاره به تاثیرات ترافیکی اجرای این طرح یادآور شد: گشایش بزرگی در غرب تهران ایجاد می شود؛ در شرق تهران و بزرگراه شهید شوشتری این گشایش ترافیکی ایجاد خواهد شد که عملیات عمرانی این بزرگراه نیز ماه گذشته آغاز شد که ۹.۵ کیلومتر آن نیمه اول سال آینده افتتاح میشود و فاز دوم آن نیز سه سال به طول میانجامد.
شهردار تهران تاکید کرد: بزرگراه امام علی (ع) و شهید صیاد و تونل شهید متوسلیان بار ترافیکی میانه شهر را کاهش میدهد؛ اقدام کاملا منطقی و دقیق که با اقدامات بزرگی انجام می شود در غرب، شرق و جنوب تهران اتفاق خواهد افتاد.
شهردار تهران در ادامه گفت: اساس کار شهرداری تهران به سمت گسترش حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم شهری بر مدار حمل و نقل عمومی و پیاده راه ها داشته باشیم تا بتواند کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد.
وی افزود: این رویکرد حد کف کار ماست و شهر به توسعه بزرگراهی به عنوان حداقل کاری که می توان برای رفع نیاز شهروندان انجام دهد؛ نگاه می کند. همزمان سرمایه گذاری اصلی را در حوزه توسعه مترو و اتوبوسرانی انجام می دهیم امسال هدفگذاری ما این است که ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس را به ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس تبدیل کنیم تا مردم یک گشایش بزرگی را در حوزه حمل و نقل عمومی ببینند.
وی در ادامه درباره انتصابات جدید نیز بیان کرد: ما با تمام مدیران عهد و پیمان بستیم کاری که آغاز می کنیم یک کار جهادی و شبانه روزی است که فارغ از هیاهوهای سیاسی و گمانه زنی هایی که در حال انجام است، بتوانیم یک کار جدی و اساسی را در شهر تهران داشته باشیم بخشی از این ماجرا بحث نیروی انسانی و بخشی نیز مدیریت کار است.
وی یادآور شد: زمانی که در شهرداری کار را شروع کردیم همه احکام را یکساله زدیم و تدبیر این بود که طی یک سال برآورد می کنیم مابه ازای مجموعه ای که از طریق شایسته سالاری افراد انتخاب شده اند در مسیر آزمون عملی کاری قرار می گیرند و کار انجام می شود. اکثر مدیران آزمون خوبی را پس دادند و خدماتی که امروز شاهد آن هستیم و هر هفته یک افتتاح تا عید داریم محصول کار همین مدیران است. ما نقش مدیریتی را مجدد بررسی می کنیم.
زاکانی در پاسخ به این پرسش که هفته پیش که پایانه اکباتان افتتاح شد انتقاداتی از سوی شورای دوره گذشته مبنی بر اینکه ۹۰ درصد در دوره گذشته انجام شد و همچنین درباره اینکه در بحث تجهیزات متحرک از جمله قطار اقدامی انجام نشده، توضیح داد: پایانه اکباتان سالها تعطیل شده بود و عقل سلیم حکم می کرد که کارهای نیمه کاره را تکمیل کنیم لذا هم در جهت کارهای جدید گام برداشتیم و هم اولویتی به تکمیل پروژه هایی که به حال خود رها شده بود دادیم. کار شبانه روزی برای تکمیل پایانه انجام شد و بنده نیز همیشه تاکید می کنم که برای کارهای خوبی که در گذشته انجام شده تشکر می کنیم از جمله پایانه ای که از ۱۴ سال پیش شروع شده و ما بخش آخر آن که حدود ۱۰ درصد بود را انجام دادیم اما اگر قرار بود این ۱۰ درصد به منوال ۴ سال گذشته پیش برود ۴۰ سال طول می کشید.
وی اضافه کرد: در بحث قطار نیز تعهدی سال ۹۵ دولت داده بود که یک هزار و ۵۰ واگن را برای شهر تهران اختصاص دهد که به آن عمل نشده بود و امسال دولت در حال عمل کردن به تعهداتش است. مجوزها را صادر کرده و ۶۳۰ دستگاه واگن را از طریق فاینانس چین تامین می کنیم. البته ورود واگن ها از یک تا یک سال و نیم آینده خواهد بود و تامین ۴۲۰ دستگاه را نیز ناظر به تولید داخل دنبال می کنیم که قرارداد ۱۱۳ دستگاه را با مجموعه قطارملی می بندیم و الباقی را با سایر تولیدکنندگان دنبال می کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه مساله مهم دیگر بحث سرمایه گذاری جدی در بازسازی کلی ناوگان موجود بود، ادامه داد: ۸۰۰ میلیارد تومان را برای بازسازی در یک مرحله دنبال می کنیم و در کنار آن از طریق وزارت کشور برای ۲ هزار میلیارد تومان دنبال می کنیم که قطعات وارد شود تا ناوگان موجود را بازسازی کنیم.
وی درباره تامین منابع در شهرداری با بیان اینکه تمام منابع مان را از ۳ بخش تامین می کنیم، توضیح داد: معمولا بخشی از منابع پروژه های شهری و شهرسازی از طریق ارزش افزوده از دولت می آمده و این مسیر ادامه خواهد داشت؛ بخش دوم از طریق مولدسازی تمام دارایی های شهرداری است که این کار یک ظرفیت بالایی را برای تهران ایجاد می کند و در دستور کار ما است و تمام امکانات مان را تبدیل به یک امکانات مولد شده می کنیم. مثلا اگر بنا است زمینی در جایی به فروش برسد روی آن بارگذاری و مولد سازی می کنیم تا چندین برابر به آن ارزش افزوده داده شود، مبحث دیگر مشارکت است که ۲۳۱ پروژه مشارکتی برای شهر تهران تعریف کردیم که یکی از آنها پروژه شهید متوسلیان است؛ بنابراین مسیر گذشته را تشدید کردیم و در کنار آن مسیر مولد سازی و مشارکت را دنبال کردیم و با این اقدامات برای تامین منابع دچار مشکل نخواهیم شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بزرگراه یادگار امام(ره) در نهایت بعد از اتصال به بزرگراه شهید بروجردی به بزرگراه آزادگان و ابتدای بزرگراه تهران ساوه می رسد و با اجرای طرح توسعه و تکمیل بزرگراه یادگار امام(ره) از میدان جی به سمت غرب و جنوب حدود ۹.۲ کیلومتر به طول پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی افزوده میشود و تا یک محور ۲۶ کیلومتری را در غرب تهران تشکیل شود.
نظر شما