افزایش ۴۰۰ درصدی پرداخت ‌هزینه وسایل کمک پزشکی

تهران - ایرنا - معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره‌کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش بیش از ۴۰۰ درصدی پرداخت ‌هزینه وسایل کمک پزشکی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ایرنا از سازمان تامین اجتماعی،  محمد بایندریان پرداخت هزینه اقلام و وسایل کمک‌ پزشکی را یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین‌اجتماعی عنوان و اظهار کرد: جمع مبالغ پرداختی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بابت هزینه وسایل کمک پزشکی – اروتز و پروتز – در سال ۱۴۰۰ و متعاقب بازنگری و افزایش قابل توجه ارقام و تعرفه‌های مربوط به این اقلام در این سال، از ۷۱ میلیارد تومان در سال ۹۹ بابت ۲۹۱ هزار سند، به ۳۶۳ میلیارد تومان بابت ۷۲۹ هزار سند افزایش یافت.

وی گفت: وسایل کمک پزشکی، اقلام و وسایلی هستند که برای اعاده سلامت افراد و جبران نقض جسمانی یا تقویت یکی از حواس مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشمولان این خدمت تمامی بیمه‌شدگان اجباری، توافقی، اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی و مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و همچنین بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی و بازماندگان و افراد تحت تکفل آنها هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۲ قلم وسایل کمک پزشکی، تحت پوشش قرار دارند و علاوه بر این ۱۵۲ قلم؛ هزینه آندوپروتزها که در داخل بدن نصب می‌شوند و در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مطابق تعرفه‌ها و قوانین موضوعه، توسط سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

بایندریان با اشاره به بازنگری و اصلاح مبلغ قابل پرداخت برای وسایل کمک پزشکی در دوره‌های مختلف زمانی، گفت: از سال ۹۳ تا ۹۹ افزایش قیمت وجود نداشته است؛ اما در این دوره، افزایش قیمت وسایل کمک پزشکی را شاهد بوده و به عنوان نمونه برای عینک تا قبل از سال ۹۹ مبلغ ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌شد. با توجه به تغییرات قیمتی این اقلام در این دوره و برای حمایت موثرتر از بیمه‌شدگان و بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان، در سال ۱۴۰۰ افزایش تعرفه وسایل کمک پزشکی در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت و افزایش قیمت قابل توجهی برای همه وسایل کمک پزشکی از جمله اقلام پرمصرفی مثل عینک، دندان مصنوعی، صندلی چرخدار و لنزهای چشمی صورت گرفت.

وی توضیح داد: کمک هزینه عینک طبی ۸ برابر و صندلی چرخدار ۹ برابر شد و به‌طور متوسط کمک هزینه پرداختی در همه اقلام بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت. اقلام جدیدی نیز به خدمات اضافه شده و وسایلی مثل تشک مواج، کپسول اکسیژن، پروتز کره چشم، لنز داخل چشمی و ... از جمله وسایلی  هستند که در این سال تحت پوشش قرار گرفته و به فهرست اقلام مورد تعهد تأمین‌اجتماعی اضافه شدند.

این مسئول همچنین به تعرفه قابل پرداخت بابت برخی اقلام کمک پزشکی اشاره کرد و گفت: برای یک دست دندان مصنوعی تا سال ۹۹ مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شد که با افزایش ۱۰ برابری به ۲ میلیون تومان رسید. تعرفه نیم‌دست دندان مصنوعی نیز از ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان رسید. تعرفه عینک از ۴۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسید. بابت لنز داخل چشمی که در تعهدات لحاظ نشده بود، تا ۲ میلیون تومان هم پرداخت می‌شود. برای کره چشم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای تشک مواج یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای کپسول اکسیژن نیز که هیچ کدام قبل از سال ۱۴۰۰ در تعهدات لحاظ نشده بودند، ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. مبلغ پرداختی برای صندلی چرخدار نیز از ۱۵۰هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره‌کل امور بیمه‌شدگان همچنین افزود: سال ۹۹ تعداد اسناد صادره برای پرداخت این کمک هزینه ۲۹۱ هزار مورد و جمع مبالغ پرداختی از این بابت ۷۱ میلیارد تومان بوده است؛ اما در  سال ۱۴۰۰ با افزایش مبالغ و تعرفه‌های مورد تعهد، تعداد اسناد نیز افزایش قابل توجهی داشت و به ۷۲۹ هزار سند رسید. بار مالی این حمایت نیز در سال ۱۴۰۰ به ۳۶۳ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: علاوه بر افزایش مبالغ، غیرحضوری شدن فرآیند اداری نیز از مسائلی است که به افزایش موارد درخواست کمک هزینه وسایل کمک پزشکی از سوی بیمه‌شدگان و بازنشستگان اصلی و تبعی منجر شده است. در حال حاضر برای درخواست، ارائه مدارک و دریافت این کمک هزینه از طریق مراجعه به سامانه غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir  صورت می‌پذیرد و نیازی به هیچ‌گونه مراجعه حضوری به شعب سازمان نیست؛ تمامی فرآیند مربوط به اخذ درخواست، معرفی بیمه‌شده به مرجع پزشکی در صورت نیاز، دریافت پاسخ مرجع پزشکی، اخذ شماره حساب بانکی و پرداخت هزینه مذکور به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌شود و بیمه‌شده در مواردی که پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی مستلزم تایید مرجع پزشکی باشد، صرفاً یک بار باید به مرکز درمانی مربوطه مراجعه کند.  

وی تاکید کرد: قبل از سال ۹۹ کمک هزینه وسایل کمک پزشکی تنها با مراجعه حضوری پرداخت می‌شد و با توجه به پایین بودن مبلغ و طولانی بودن فرآیند و نیاز به مراجعه حضوری، بسیاری از مشمولان برای دریافت این خدمت مراجعه نمی‌کردند؛ اما با افزایش مبلغ و تسهیل فرآیند شاهد استقبال بیمه‌شدگان و استفاده بیشتر از این خدمت بوده‌ایم.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha