تصویب جذب سالانه ۵۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان

تهران - ایرنا - سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: جذب سالانه ۵۰۰ عضو هیات علمی جدید برای دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم تصویب شده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضا مراد صحرایی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان قدیمی ترین دانشگاه معاصر کشور است که همه دانشگاه‌ها سیر تحول خود را از این دانشگاه داشته‌اند.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان را باید آینده ساز و مرجع در حوزه تربیت معلم تبدیل کنیم، مربی و معلم یکی از اهرم تمدن سازی هستند و آرمان ما تربیت معلم الخیر است، معلمی که همه جویندگان برای آن طلب استغفار می کنند،   هدف این است که چنین معلمی تربیت شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تربیت معلم آینده کلید واژه ماست، ادامه داد: متن، محتوا و اصول باید برای تربیت معلم آینده فراهم باشد، امروز اگر معلم در قالب دانشجو معلم جذب می‌شود، این معلم باید برای آینده و با تربیت چند ساحتی باشد.

صحرایی خاطر نشان کرد: نقش تربیتی معلم نباید مورد غفلت باشد، معلم باید گفتمان ساز و جریان ساز باشد. در واقع هر معلم یک مربی پرورشی، مربی ورزشی و امدادگر باید باشد که این طرح از امسال آغاز می شود.

وی با بیان اینکه معلم باید همه جانبه و راهبر باشد، یادآورشد: تفاوتی میان معلم فیزیک و پرورشی وجود ندارد، هر معلمی باید یک راهبر باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: این دانشگاه در اولویت ویژه رییس جمهور و وزیر قرار گرفته است، براین اساس می تواند تامین‌کننده نیروی انسانی باشد.

صحرایی افزود: تبدیل دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه طراز اول، تربیت معلم چند ساحتی، حرکت معلم از مربی و راهبر، حرکت از آموزش عادی به مهارت نرم، خلاق، انتقادی و نوین، حرکت از دانشگاه پراکنده به یک دانشگاه جامع و مادر از جمله اهداف ماست.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی در دست اجراست که مهم‌ترین اصلاح ساختار است، ارتقا نظام برنامه درسی کلان تربیت معلم که نقطه اصلی تحول، اصلاح فضا و کالبد دانشگاه، اصلاح نظام جذب و پذیرش تربیت معلم در دستور کار قرار دارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشگاه کاستی‌های بسیاری دارد، اظهار کرد:از ابتدای مسوولیت بنده صد هزار متر مربع به فضا اضافه شده و باید برای رسیدن به شرایط مطلوب به یک میلیون متر مربع برسد.

صحرایی گفت: حدود ۵۰ هزار دانشجو معلم در دوران کرونا جذب شده که تدابیر لازم برای تحصیل آنها اندیشیده نشده است، کلاس‌های دانشجویان از مهر حضوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام تحولی دیگر بازنگری تربیت کلان معلم است که باید ویژگی منحصر به فردی داشته باشد،   همچنین کارآفرینی، نو آوری و چند ساحتی بودن و آینده نگر بودن از اصلاحات برنامه جدید دانشگاه است.

صحرایی افزود:  برنامه درسی جدید بیش از پیش با اسناد بالادستی و سندتحول بنیادین منطبق است، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱  این برنامه کلان بازنویسی و تصویب شود.

نیازمند ۴۷۰۰ عضو هیات علمی و نیروی انسانی هستیم

وی خاطرنشان کرد: به ۴ هزار و ۷۰۰ عضو هیات علمی و همین تعداد نیروی انسانی نیازمند هستیم،  این در حالی است که ۸۴۶ عضو هیات علمی داریم و تعداد کارمندان کمتر از نیمی از نیاز است. 

رییس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه نسبت استاد هیات علمی به دانشجو ۱۱۰ به یک است، عنوان کرد:  استاندارد کشور ۲۰ به یک در نظر گرفته شده است.

صحرایی یادآور شد: جذب ۵۰۰ هیات علمی جدید به تصویب سازمان اداری استخدامی رسیده است. همچنین تبدیل وضعیت هزار معلم ممتاز دارای درجه دکتری به هیات علمی از سوی وزارت علوم تصویب شده است.

وی ادامه داد: روند گزینش دانشجو معلمان سختگیرانه‌تر خواهدشد، دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ هزار  دانشجو جذب می‌کند، بر این اساس شاخص و استاندارد جذب تقویت و سختگیرانه‌تر خواهد شد. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: گزینش مستمر وجود دارد و دانشجو معلمان در طول دوره تحصیل، دو بار گزینش می‌شوند و اگر تشخیص داده شود، برای معلمی فرد مناسبی نیستند، امکان تحصیل آنها در سایر دانشگاه‌ها فراهم و از دانشگاه فرهنگیان خارج می‌شوند. 

صحرایی افزود: در تلاش شبانه روزی برای برگزاری حضوری کلاس‌ها هستیم، امکانات رفاهی دانشگاه زیبنده دانشجویان‌مان نیست و اکنون  برای بهبود وضعیت کنونی تلاش می کنیم. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه  اقداماتی تحولی در حوزه آموزش رخ داده است، گفت: مهمترین آنها استقرار هیات ممیزه است که با حمایت وزیر علوم از مهرماه هیات ممیزه مستقر خواهد شد.

صحرایی افزود: امکان بهره‌گیری از خدمات اعضای هیات علمی ممتاز دیگر دانشگاه‌ها در دانشگاه فرهنگیان فراهم خواهد شد و امکان حضور پررنگ تر اساتید توانمند بازنشسته را شاهد خواهیم بود. 

وی ادامه داد: تشکیل هسته‌های پژوهشی در دانشگاه مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند، دانشگاه فرهنگیان برای درس‌ها به بیش از ۲هزار کتاب اختصاصی نیاز دارد و منابع آموزشی دانشگاه یکپارچه خواهد شد. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآورشد:  دانشگاه  با ۹۸ پردیس و مرکز، تقریبا ۹۵ هزار دانشجو دارد و ظرفیت پذیرش و آموزش ۱۵۰ هزار دانشجو را به شرط حمایت‌ها داراست.

صحرایی خاطرنشان کرد:  استخدام از طریق ماده ۲۸ یک شیوه کمکی در کنار وظیفه اصلی ما برای جذب نیرو است،  اصلاح رویه‌های جذب از طریق ماده ۲۸ طرحی تحت عنوان بورس معلمی ( طرح شهید آشتیانی) تهیه و به سازمان اداری استخدامی ارائه و راهکارهایی در این خصوص پیشنهاد شده است. 

وی همچنین درباره جزییات اجرای طرح  کاهش زمان آموزش دوره کارشناسی به سه سال توضیح داد: هدف این طرح کاهش زمان تحصیل است و در محتوا و کمیت تغییری ایجاد نمی شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشجویان ما شبانه روزی و همه روزه در خدمت آموزش و پرورش هستند، براین اساس پیش بینی کردیم سه ترم در طول سال تحصیلی داشته باشیم. تصمیم داریم طرح را فقط در پردیس‌های متقاضی و نمونه  برای دوره ابتدایی برگزار کنیم و سپس برای تعمیم به سایر رشته‌ها و دوره های دیگر اقدام کنیم. این طرح برای پردیس‌های متقاضی از مهرماه امکان اجرا خواهد داشت. 

جذب ۲۵ هزار نفر در مهرماه سال ۱۴۰۱

وی ادامه داد: ۲۵ هزار نفر در مهرماه سال ۱۴۰۱ جذب می‌شوند و همچنین ۲۵ هزار ورودی ۹۷ را به آموزش و پرورش تحویل می‌دهیم.

صحرایی افزود: باتوجه به بحران کمبود معلم در دوره ابتدایی، ۱۵ هزار معلم از بین دانشجومعلمان ترم هفت به وزارت آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. همچنین در آزمون استخدامی امسال ۳۴ هزار و ۶۰۰ سهمیه اختصاص یافت که ۲۵ هزار نفر پذیرفته و به ما اعلام شده که یک سال دوره مهارتی می‌گذرانند، با توجه به نیاز فوری آموزش و پرورش این افراد اول مهر به کلاس درس می‌روند.

وی افزود:  دوره فشرده حضوری ۱۷۰ ساعتی از شهریور و از مهر تا اسفند دوره مجازی و حضوری برایشان برگزار می‌کنیم و در نهایت آزمون اصلح می‌دهند. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: ۷۵ هزار معلم جدید در مهرماه وارد کلاس های درس می‌شوند. علاوه بر این  استخدامی‌های سال های پیشین تحت عنوان قانون تعیین تکلیف در حال گذراندن دوره‌ها هستند و تا شرایط لازم را احراز نکنند، نمی‌توانند وارد آموزش و پرورش شوند و بعضا برخی دو تا سه سال است که منتظر هستند.

صحرایی عنوان کرد:  آموزش و پرورش به ۱۰۰ هزار معلم نیاز دارد که تعدادی را به روش های  دیگر جذب می‌کند و حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار معلم نیاز فوری دارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآورشد:  تقاضای ما این است که استخدام با نگاه به آینده صورت گیرد. آمادگی داریم طرح شهید آشتیانی را از  مهر آغاز  کنیم که بر اساس آن ۳۰ هزار نفر را از میان دانشجویان ممتاز سال آخر دانشگاه‌های سطح یک انتخاب و گزینش کرده و آموزش می‌دهیم تا یک سال بعد وارد آموزش و پرورش شوند. 

صحرایی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه از ۲۴ به ۲۶ سال اظهار کرد: کارشناسان تعلیم و تربیت با این افزایش مخالف‌اند. سقف سنی ۲۲ سال بوده و بهترین سن را ۲۲ می‌دانم. کار کارشناسی کافی برای ۲۲ به ۲۴ نشده و اگر این موضوع  کارشناسی شود، سن از ۲۴ سال دوباره به ۲۲ کاهش می‌یابد.

وی افزود: ۹۵ درصد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بین ۱۸ تا ۲۱ سال هستند و نمی‌توان برای ۵ درصد تراز کشوری را به هم ریخت. افزایش سن به ۲۶ و بالاتر کار شایسته ای نیست و نیازمند بررسی دقیق است. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: پذیرفته شدگان ماده ۲۸ نباید فورا سرکلاس برود، اما با توجه به نیاز برای جبران کمبود معلم ، در کلاس درس حاضر می‌شوند.

صحرایی پیشنهاد کرد که از حالا  برای سال آینده ردیف استخدامی داده شود تا استعدادهای برتر دیگر دانشگاه‌ها را  بتوان آموزش داد. ما اکنون برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی امسال، یک ماه آموزش فشرده گذاشته ایم تا مهر ماه به کلاس درس بروند که مطلوب ما نیست. صلاحیت حرفه‌ای برای استخدام ضروری است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کسر از حقوق دانشجومعلمان توضیح داد: زمانی که قانون متعهدین به خدمت تصویب شد، در تبصره ۶ آن قانون آمد که بخشی از هزینه‌ها از حقوق دانشجو کسر و در اختیار دانشگاه قرار گیرد که ۴۵ درصد اعلام شد که  از این میزان هم ۳۵ درصد هزینه‌های رفاهی و خوابگاهی و ۱۰ درصد اقدامات آموزشی است. 

وی افزود: با احتساب همین میزان کسر از حقوق  با ۷۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه هستیم، هزینه تامین غذا بسیار بیشتر از چیزی است که کسر می‌شود و ما به سازمان برنامه اعلام کردیم که مطلوب این است که این روند را اصلاح و سرانه ما را بدهند. همین شیوه غیرمناسب به شیوه بدتری اجرا می‌شود و حقوق دانشجومعلم به حساب آموزش و پرورش محل خدمت آینده‌اش واریز و سپس مبلغ آن کسر می‌شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: تنوعی هم در میزان کسورات بر حسب استفاده از خوابگاه و سایر امکانات وجود دارد که امیدواریم به شکل درستی بودجه به این موضوع  تخصیص یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha