۱۰۰ روستای شهرستان بیله‌سوار امسال آبرسانی می‌شود

اردبیل- ایرنا- فرماندار شهرستان بیله‌سوار اعلام کرد: تا پایان امسال طرح آبرسانی به ۱۰۰ روستای شهرستان بیله‌سوار توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) بسیج سازندگی تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحبعلی اصغری روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به حادتر شدن مشکل تامین آب در مناطق روستایی شهرستان بیله‌سوار به خصوص پس از خشکسالی چند سال اخیر گفت: آب همه روستاهای شهرستان که پیش از این از منابع محلی تامین می‌شد، با تداوم خشکسالی چند سال اخیر دچار کاهش و حتی خشک شده است.

وی در این مصاحبه که به مناسبت هفته دولت انجام شد، بیان کرد: برای حل مشکل تامین آب در شهرستان طرحی توسط شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل تهیه شده که با اجرای آن، همه ۲۳۴ روستای شهرستان از محل مطمئن و دائمی آبرسانی می‌شود.

فرماندار شهرستان بیله‌سوار افزود: حدود نیمی از ۴۵۴ روستای پیش بینی شده برای اجرای طرح آبرسانی روستایی در استان اردبیل در قالب طرح آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در شهرستان بیله‌سوار واقع شده و همین امر، نشان دهنده وضعیت بحرانی آبرسانی در روستاهای این شهرستان است.

وی اظهار کرد: برای آبرسانی به مناطق روستایی شهرستان بیله‌سوار، احداث مجتمع آبرسانی خروسلو با اعتبار اولیه سه هزار میلیارد ریال توسط شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و در حال اجراست.

اصغری اضافه کرد: در قالب این طرح، ۶ کیلومتر خط انتقال آب از محل سد شهید غفاری پارس آباد به محل تصفیه خانه اجرا شده و با تزریق آب به بخشی از شبکه، تا پایان امسال آبرسانی به ۱۰۰ روستای منطقه از مجموع ۲۳۴ روستا به بهره برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: در قالب این طرح ۸۰ کیلومتر لوله گذاری و احداث شبکه انتقال اجرا شده و پس از تکمیل طرح، آب همه روستاهای شهرستان بیله سوار از محل مطمئن و دائمی تامین می‌شود.

فرماندار شهرستان بیله‌سوار در ادامه کمبود آب کشاورزی را مهمترین دغدغه کشاورزان و مردم این شهرستان ذکر کرد و گفت: شهرستان بیله سوار در انتهای خط شبکه آبیاری مغان قرار دارد و همواره با کاهش و کمبود آب برای کشاورزی مواجه بوده است.

وی با اشاره به بروز بحران کمبود آب کشاورزی در شهرستان بیله سوار که از سال گذشته به شکل جدی آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزود: به علت کمبود آب، ۹ هزار هکتار کشت دوم شهرستان بیله‌سوار در سال گذشته، به ۲ هزار هکتار در سال جاری کاهش یافته است.

اصغری، وجود ۱۱۰ کیلومتر شبکه اصلی انتقال آب به شکل نهرهای بزرگ خاکی و هدر رفت آب در این مسیر به صورت نشت و تبخیر و وجود ۱۸۰ کیلومتر نهر فرعی روباز و فاقد لوله‌گذاری را از جمله دلایل کاهش بازده آب کشاورزی در منطقه مغان عنوان کرد و ادامه داد: این مسائل در کنار تبخیر بالا در منطقه موجب کاهش آبدهی شبکه آبیاری مغان به خصوص در حوزه شهرستان بیله سوار شده است.

وی تغییر نوع کشت در منطقه مغان به سمت محصولات جالیزی و اقتصادی و کاهش توان آبدهی سدهای بالادست و نیز مصرف بالای آب را از جمله دلایل دیگر شدت یافتن بحران آب در منطقه مغان و به خصوص شهرستان بیله سوار ذکر کرد.

فرماندار بیله‌سوار اضافه کرد: ۲۳ درصد شبکه آبیاری مغان در این شهرستان واقع شده و در حالی که کمترین میزان بهره‌مندی از آب این شبکه در این شهرستان اتفاق می افتد، ولی بیشترین بازده تولید محصول و اراضی کشاورزی مربوط به شهرستان بیله‌سوار است.

وی شهرستان بیله سوار را انبار غله استان اردبیل عنوان کرد و گفت: با وجود بروز شدید تنش خشکسالی در فصل بهار و برداشت نشدن بخش اعظمی از مزارع گندم دیم منطقه، امسال بیش از ۶۰ هزار تن گندم در این شهرستان برداشت شد.

اصغری، گندم و سویا را عمده محصولات کشت شده در شهرستان بیله‌سوار و جزو محصولات استراتژیک کشور عنوان کرد و افزود: کشت این دو محصول بدون تامین آب مقدور نیست.

وی در ادامه مسدود ماندن مرز زمینی بیله‌سوار برای تردد اتباع ایران و جمهوری آذربایجان را موجب آسیب دیدن تجارت مرزی و بسیاری از مشاغل در این شهرستان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با عادی شدن تردد در مرز، رونق تجارت مرزی به شهرستان و استان اردبیل برگردد.

فرماندار بیله‌سوار بیان کرد: با وجود کاهش تردد مسافری از مرز، مراودات تجاری در گمرک بیله سوار هم به صورت ترانزیتی و هم تجارت خارجی ایران افزایش داشته به طوری که سال گذشته، روزانه ۱۳۰ کامیون از مرز ترد می کرد ولی امسال، این رقم به بیش از ۴۰۰ کامیون افزایش یافته است.

وی افزایش حجم ترانزیت و تجارت از طریق گمرک بیله‌سوار را افتخاری برای استان اردبیل دانست و بیان کرد: شهرستان بیله‌سوار به عنوان مهمترین دروازه تجارت خارجی استان اردبیل، نقش موثری در اقتصاد استان دارد.

اصغری در ادامه از افتتاح ۷۷ طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی با مجموع سرمایه گذاری ۷۳۰ میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت در شهرستان بیله‌سوار خبر داد و افزود: جاده کمربندی بیله سوار پس از ۱۶ ساله بلاتکلیفی با صرف ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید.

وی، چهار خطه کردن جاده بیله سوار به گرمی به طول ۱۵ کیومتر را مهمترین طرح حوزه حمل و نقل شهرستان ذکر کرد و افزود: این طرح در دو فاز یکی از سمت شهر بیله‌سوار تا سه راهی قره قاسملو به طول ۷.۵ کیلومتر و با صرف یک هزار و ۹۰۰ میلیارد در حال اجراست که پاییز امسال تکمیل شده و افتتاح می شود.

فرماندار بیله سوار اضافه کرد: فاز دوم این طرح نیز سمت شهر گرمی به انجیرلو در حال اجراست که با تکمیل آن، تردد در مسیر جاده‌ای شهرستان به شکل مطلوبی بهبود خواهد یافت.

وی بیان کرد: بزرگترین نارضایتی مردمی مربوط به تخریب جاده در مسیر بخش انجیرلو تا خود بیله‌سوار بود و در این میسر، ۱۵ کیلومتر لکه‌گیری جاده‌ای باید انجام شود که هشت کیلومتر آن اجرا شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

اصغری، بهسازی و آسفالت مسیر جاده‌ای سه راه خروسلو تا نرقشلاقی و زیوه را نیز جزو مطالبات بحق مردم منطقه ذکر کرد و گفت: پیگیری برای اخذ اعتبار لازم برای بهسازی و آسفالت این مسیر جریان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha