به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آلبوم بوسه بر ماه با آهنگسازی و خوانندگی حسامالدین سراج شامل سه قطعه؛ حریف عشق (کلام وحید جلیلوند به همراه ساز عود)، آب و آئینه (آواز حسامالدین سراج و همنوازی نی و عود)، بوسه بر ماه (خوانندگی سراج و تنظیم همایون رحیمیان) است.
همایون رحیمیان، ارسلان کامکار، میثم مروستی، امین غفاری، کوشا صرافی گهر (ویولن)، کوشا صرافی گهر، امیرحسین طایی، سهراب برهمندی (ویولا)، کریم قربانی، داوود منادی (ویولنسل)، کورش دانائی (تار)، مسعود آرامش (سنتور)، صابر سوری (عود)، داوود ورزیده (نی) و بابک بنیحسینی (کوبهای) نوازندگان و میلاد مهرآوا، کاوه رمضانزاده، صارم صبا و هومن شعبانی گروه همخوان (کُر) این آلبوم هستند.
همایون رحیمیان تنظیم برای ارکستر، مهدی اردستانی و یاسر فلاحپور صدابرداران، انوشیروان مانی گرافیست از دیگر عوامل آلبوم بوسه بر ماه هستند که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.
سراج درباره این آلبوم نوشته است: «حدیث حُسن تو را، نور میبرد بر دوش/ شکوه نام تو را حور میبرد بر دست، میتوان گفت با شکوهترین نام در جان و دل مردم ایران نام اوست. مظهر جوانمردی، پهلوانی، مهربانی، غیرت و شجاعت است. او که در راه دوست، از نثار دست و چشم و جان دریغ نمیکند.
فرشته گفت، بینداز دست و دوست بگیر/ چنین معاملهای داده است کمتر دست، و به راستی حریف عشق است و تمام هستی خود را در قمار عشق نثار دوست میکند. به دوست هر چه دهد اهل دل، نگیرد باز/ حریف عشق چنین میدهد به دلبر دست
ابوالفضل زروئی را همه به عنوان طنزپردازی قوی میشناسیم اما میخواهم بگویم شاهکار بینظیر او قصیده دست است. از اهل دل و اهل نظر، هر چه از آن مظهر جوانمردی و شجاعت جویا شدم، قصیده دست او را نشان دادند.
در شکلگیری این اثر؛ تقدیر به بهرهمندی از آثار چهار شاعر شد: ابوالفضل زروئی، سعید بیابانکی، پروانه بهزادی و قیصر امینپور، و اگر تو نبودی مفهوم جوانمردی و عشق و شجاعت ناتمام میماند. به رغم مدعیانی که منع عشق کنند/ جمال چهره تو حجت موجه ماست»
«فانی و باقی»
مجموعه دهم از سری تکنوازیهای تنبور زنده یاد استاد نورعلی الهی با عنوان فانی و باقی در هفت قطعه؛ سوییت باباسرهنگی و بابا ناووسی، سوییت ذکرها،مناجات در سوییت بابا جلیلی، گریلی، مناجات در سوییت بابا فقیهی، سرود روحانی و هلپرکه توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.
شاهرخ الهی موسیقیدان، نوازنده تنبور و فرزند زنده یاد استاد نورعلی الهی درباره آلبوم فانی و باقی نوشته است: «استاد الهی نواختن تنبور را از کودکی آغاز کرد و در طول زندگانیاش، هیچگاه از تمرین موسیقی باز نایستاد. «در دو چیز فوت وقت برایم نشد: تنبور و سلوک معنوی». او در مورد تنبور میگفت: «ارتباط قلبی مهم است نه نفس موسیقی یا ساز، "او" مهم است.» بدینترتیب موسیقی استاد الهی علاوه بر کیفیت زیباییشناختی و هنریاش، بیش از همه وسیلهای است برای توجه به خالق و به ارتعاش درآوردن روح تا روح را به مسیر کمال ترغیب کند.
این اثر جدید، بر آن است تا مسئله اصلی این راه را یادآوری کند: فنای دنیا و بقای آخرت. «سعادت آن است که آنچه مایه نیکبختی در آخرت است داشته باشد [...] آنچه در دنیا است همه در گذرند، سعادت باید ابدی باشد.» این اثر، از قطعهای به قطعه دیگر، یادآوری میکند که تمامی این دنیا، در واقع فناپذیر است و سعادت ابدی فقط در جوار خالق، در کنار یکتا، به دست میآید. استاد الهی میافزاید: «زندگانی ما در این دنیا، مثل شخصی است که شبی را در مهمانخانهای عالی یا کاروانسرایی محقر میگذراند [...] در هر دو صورت مهمان یک شب است و بقیه عمر را در خانهای صرف خواهد کرد که بهترست از الان آن را آماده سازد.»
اغلب قطعات موجود در این اثر در سالهای ۱۳۴۰ به شیوهای غیررسمی در کانون خانواده ضبط شده است.»
«خُسروانی»
آلبوم خُسروانی (اجرای تصویری ردیف دوره عالی استاد علی اکبر خان شهنازی - ابوعطا) اثری از علی کاظمی نوازنده تار در سبک کلاسیک ایرانی به صورت دیجیتال منتشر شده است.
این اثر شامل ۱۶ قطعه؛ پیش درآمد، درآمد اول، درآمد دوم، کرشمه، سیخی، چهارمضراب، فرود به شور، درآمد حجاز و عشاق، چهارمضراب حجاز، ادامه حجاز، عشاق، گوشه ترک و چهارمضراب، ضربی و فرود، مثنوی، گیلکی و رنگ است.
کاظمی درباره آلبوم خُسروانی نوشته است: «در اجرای این کارگان تمام تلاشم این بوده است که «از حیث محتوا» به نسخه صوتی به یادگار مانده از خود استاد علی اکبر شهنازی وفادار بمانم؛ هر چند از همه نتنگاریهای موجود نیز، به ویژه سه منبع مهم حبیبالله صالحی، فرهاد ارژنگی و داریوش طلایی بهره بردهام. همچنین «از منظر اجرا» تلاش کردهام عناصر سبکشناختیِ ساز استاد شهنازی را تا حد امکان رعایت کنم. باری، این تلاش تنها چیزی است که میتوانم مؤکدش کنم، باقی - هر چه هست - قضاوتش به عهده تاریخ است و اهل فن.»
جواد رزاقیزاده فیلمبردار، سیاوش یعقوبی و سروش احمدیپور طراح گرافیک و مقداد شاهحسینی میکس و مسترینگ از دیگر عوامل این اثر هستند.
«برردیف (دستگاه چهارگاه)»
آلبوم برردیف (دستگاه چهارگاه)، اثری از سیاوش کامکار نوازنده سنتور و مهرزاد اعظمیکیا نوازنده کمانچه در سبک کلاسیک ایرانی شامل چهار قطعه؛ درآمد، زابل و مویه، مخالف و فرود و رنگ لزگی است که توسط موسسه فرهنگی هنری آوای ساز خورشید (ناشر دیجیتال: هارمونیک تیونر) منتشر شده است.
سیاوش کامکار میکسینگ و مسترینگ، ضبط- استودیو سیا و آرزو صادقی گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند. پیش از این نیز آلبومهای موسیقی برردیف در دستگاههای نوا، سهگاه، همایون و شور با همکاری این دو هنرمند منتشر شده است.
«صَمت»
آلبوم بیکلام صَمت با آهنگسازی علیرضا عقیقی شامل هشت قطعه موسیقی؛ زمزمه، ساز و نوا، راز، همنوایی، احتضار، پرده دیگر، تپش کور و طرب انگیز با نوازندگی علیرضا عقیقی (تار و عود)، مصباح قمصری (بمکمان و سازهای کوبهای) و اشکان مرادی (کمانچه) است.
مصباح قمصری و علی پورمقدم میکس و مستر، ضبط؛ استودیو نغمهسازان دلنشین- استودیو مهدی کریمی، مجید کاشانی (استودیو دفتر) طراح گرافیک، معین هاشمینسب عکاس و سپهر سعیدی مدیر هنری و تولید از دیگر عوامل این اثر هستند.
آلبوم صَمت توسط مرکز موسیقی رها با شماره مجوز ۲۶۱-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
«تُرنگ»
آلبوم موسیقی بیکلام تُرنگ با هنرمندی مسعود حاجیحسن نوازنده تار و امیرحسین ذوالمجد نوازنده تنبک منتشر شده است.
این اثر شامل ۱۶ قطعه در سبک کلاسیک ایرانی در بیات اصفهان- ۱) پیش درآمد؛ تار و پود، ۲) مقدمه، ۳) چهار مضراب؛ شوریده، ۴) درآمد، ۵) جامهدران ۶) ضربی جامهدران؛ رود، ۷) بیات راجه، ۸) کرشمه راجه، ۹) ضربی راجه؛ فانوس شب، ۱۰) حزین، ۱۱) ضربی حزین؛ گذر، ۱۲) عشاق، ۱۳) پنجه کردی، ۱۴) شاه ختایی، ۱۵) سوز و گداز و ۱۶) خاتمه است.
رحیم ناحی، صادق نوری صدابرداران، ضبط موسیقی- استودیو مدرن، حامد علی اوغلی طراح گرافیک از دیگر عوامل آلبوم تُرنگ هستند، این اثر توسط نغمه هزار دستان با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
«در ایوان سکوت»
قطعه بیکلام در ایوان سکوت (از مجموعه قلعه بابک) با آهنگسازی و تنظیم حسین پرنیا و کارگردانی محسن عربزاده منتشر شد.
کریم قربانی، داود منادی (ویلنسل)، ابراهیم یساولزاده (قانون)، همایون پشتدار (کمانچه)، سینا جهان آبادی (ویلن آلتو)، صائب کاکاوند، سهیل حکمتآرا (تار)، سهیل سان احمدی (بمتار)، شاهین پسیان (کوزه)، پژمان پرنیا (تنبک، دف، نقاره، دایره) و حسین پرنیا (سنتور، بربت) نوازندگان این قطعه موسیقی هستند.
پرنیا درباره قطعه در ایوان سکوت نوشته است: «برای قلعه بابک نوشتم، قلعهای دور مانده از اصالت کهن خویش، در وطن خویش غریب ...آنچه باید گفت همین است...»
روایت «تنهایی» غار کرفتو کردستان
تابلو موزیکال تنهایی تازهترین اثر میدیا فرجنژاد آهنگساز و نوازنده تار با شعری از حسین منزوی و ماموستا هیمن و آواز کارزان قاسمی در قالب پروژه تار و تاریخ در غار کرفتو کردستان ضبط و منتشر شده است.
احمد میرمعصومی میکس و مسترینگ، ضبط موسیقی؛ پویا پایور- استودیو ۵۴، مرتضی حاج محمدی تصویربردار، کارگردان و تدوینگر و ابراهیم محیالدینی تصاویر هوایی از دیگر عوامل این اثر هستند.
فرجنژاد درباره تابلو موزیکال تنهایی نوشته است: «غار کرفتو یکی از عجیبترین مکانهایی بود که رفتم! غار که در اواخر دوره مزوزوئیک از زیر آب خارج شده و از آن زمان پناهی بوده برای تمامی تمدنهایی که در آن منطقه زیستهاند. از اشکانیان و ساسانیان گرفته تا یونانیها که کتیبهای در آنجا نوشتهاند و کرفتو را خانه هرکول یکی از خدایان یونان باستان نامیدهاند!
در زمستانها و هنگام سرما درون غار گرم و در تابستان به لحاظ کوران باد، داخل غار خنک است. غار در چندین طبقه که در هر بخش آثار تمدنهای مختلف به چشم میخورد و البته آثار بیتمدنیهای بسیاری هم دیده میشود! از نوشتن انواع یادگاریها بر روی در و دیوار غار بگیرید تا انواع زباله که هر چند نگهبانان و دلسوزان آنها را جمع میکنند اما تعداد آنقدر زیاد است که تمامی ندارد. با مسئول غار صحبت میکردم میگفت این غار بسیار بزرگ است (انصافاً راست میگفت) به اندازه کافی نیرو نداریم که بخواهیم تمامی نقاط غار را مراقبت کنیم.
من اما تعجب میکردم! چرا خودمان نباید مراقب میراث خودمان باشیم. یادگاری روی دیوار غار چه لذتی دارد؟ چه چیزی به نویسندهاش اضافه میکند؟ زیباییهای غار اما از اندازه بیرون است و باور نکردنی است. این لطف را به خودتان بکنید و اگر به آن منطقه رفتید از غار بازدید کنید.»
تابلوموزیکال در پروژههای مختلف تعاریف متفاوتی دارد اما در پروژه تار و تاریخ براساس پدیدهای مانند یک بنا یا تاریخ یک منطقه در نقطهای مشخص، موسیقی ساخته میشود تا روایتگر آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.
قطعه بیکلام پرسه با آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم سهیل کاکاوند و علی عابدین به صورت دونوازی با سازهای سنتور و بمتار منتشر شده است. علی عابدین (سنتور) و سهیل کاکاوند (بمتار) این قطعه را بر پایه بداههنوازی در بیات اصفهان و با بهرهگیری از ممارست در همنشینی و تمرینهای پیاپی ساختهاند.
پرسه نخستین قطعه مشترک این دو هنرمند است که به صورت رسمی منتشر شده است. پیش از این نیز کاکاوند و عابدین در گروه راوی به شکل مشترک قطعاتی را تنظیم کرده و ساخته بودند.
کاکاوند درباره آهنگسازی به صورت مشترک بیان کرده است: «در این نوع تنظیم و آهنگسازی ما به یکدستی و همآمیزی بهتری در قطعه میرسیم. من در ایدههای مربوط به سازم بیشتر میتوانم موثر باشم و آقای عابدین در رابطه با سنتور. این همفکری از سالیان سال دوستی نشات میگیرد و به انسجام آثار ما کمک شایانی کرده است.»
«چه روزایی»
قطعه موسیقی چه روزایی با ترانهای از مهشاد عرب، آهنگسازی حمیدرضا گلشن، خوانندگی سالار عقیلی و تنظیم ایمان کیپیشینیان منتشر شد. امیر مباشر نوازنده گیتار، ضبط؛ گلد استودیو، طراحی؛ محمد یعقوبخانی در انتشار این قطعه همکاری کردند.
«در هوای خیالت»
قطعه موسیقی در هوای خیالت، با ترانهای از امید صباغنو، آهنگسازی شایان کریمینژاد و آواز و اجرای هومان هدایی منتشر شد. علیرضا دریایی (کمانچه)، بابک ریاحیپور (گیتار باس)، کوروش کشاورز (ویولنسل)، عظیم روحانی (گیتار کلاسیک)، پرهام صارمی (سازهای کوبهای) از نوازندگان این قطعه هستند.
همچنین حمیدرضا آداب میکس و مستر، ضبط- استودیو سرنا، حسین فعلهگری و مهدی بشیر صدابرداران در انتشار قطعه در هوای خیالت همکاری کردند.
«بیداری و خواب»
قطعه موسیقی بیداری و خواب با ترانهای از عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی علی تفرشی منتشر شد.
«قلب من»
قطعه موسیقی قلب من تیتراژ انیمیشن پسر دلفینی با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی علیرضا طلیسچی منتشر شد. نوازندگان؛ امیرحسین کیانپور (دودوک)، بهروز میرزایی (گیتار آکوستیک) و امیر دانایی (گیتار الکتریک)، محمد فلاحی میکس و مسترینگ، اشکان عرب تنظیمکننده، میثم خلفی مدیر تولید و مدیر هنری از دیگر عوامل این قطعه موسیقی هستند.
انیمیشن پسر دلفینی به نویسندگی و کارگردانی محمد خیراندیش و تهیهکنندگی محمدامین همدانی و نویسندگی محمد خیراندیش و یانا کوزمینا سال ۱۳۹۹ ساخته و از نهم شهریور ۱۴۰۱ در سینماهای کشور اکران شده است. این انیمیشن داستان نوزادی را روایت میکند که در جریان سقوط یک هواپیما، به دریا میافتد و یک دلفین (سفید) و مادرش (نانا) از وی مراقبت میکنند. پسر دلفینی پس از بزرگ شدن در پی پیدا کردن مادرش با حوادث مختلفی درگیر میشود.
«نامهای برای حوا»
قطعه موسیقی نامهای برای حوا به آهنگسازی احسان بیرقدار با ترانهای از علیرضا کلیایی و اجرای آواز و تهیهکنندگی کیانوش روحی منتشر شد. این قطعه مقدمهای بر آلبوم آتش و حوا است که قرار است به زودی در قالب ۱۲ قطعه منتشر شود. نامهای برای حوا فضایی سورئال اما مدرن دارد که بیانگر احساس کلی آلبوم است؛ آلبومی که فضایی کاملاً ازلی دارد و بیانگر تجسم رنج عاشقانهای که آدمی در زمینی شدن متحمل میشود.
نوازندگان؛ علی جعفری پویان (ویولا)، آرین قیطاسی (اُبوا)، مهگل صفدری بک وکال، سوگل ضامنی طراح بصری، حامی حقیقی مهندس صدا، میکس و مسترینگ، عطا محمدی عکاس، ضبط - استودیو شهر صدای پارسیان، نشر داخلی؛ نیما جوان- نشر و پخش جوان و نشر خارجی؛ حسن گلستانه- سونی موزیک و کیاوا در تولید قطعه نامهای برای حوا همکاری کردند.
نظر شما