به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حجت الاسلام علی لطیفی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهارکرد: یک سری از کتابهای درسی تالیف شد که در آن مقطع زمانی خود امکان تغییر اساسی در محتوای درسی وجود نداشت، قرار است که با طراحی آموزشی و تعیین جدول دروس را دنبال کنیم که ماموریت اصلی و اساسی است و اقدام برای این مسئله صورت می گیرد.
وی افزود: تحولات آموزش و پرورش براساس مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه است، انتظار میرود که ما نیز بر این اساس تغییراتی داشته باشیم، یکی از ابعاد توجه به تحولات در دوران کرونا و فناوریهای جدید است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین در زمینه روشها و شیوههای محتوا نیاز است که برای آماده شدن در رویکرد جدید برنامه ریزی صورت گیرد.
حجت الاسلام لطیفی گفت: تمرکز اساسی سازمان توجه به مطالبات اسناد بالادستی در دوره های تحصیلی مختلف است، تدوین راهنماهای درسی حوزه تربیت و یادگیری از دوره ریاست قبلی آغاز شده و اکنون در حال تکمیل اقدامی هستیم که به واسطه آن بازنگری در کتابهای درسی صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه تقویت سرمایه انسانی در سازمان نیز مدنظر است، خاطرنشان کرد: بخشی از نیروها در آستانه بازنشستگی قرار دارند و باید نیروی تازه نفس وارد سازمان شوند.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یاد آور شد: چاپ کتب درسی سالانه ۴۵ تا ۴۷ هزار تن کاغذ و ۴هزار و ۲۰۰ تا ۴هزار و ۵۰۰ تن مقوا نیاز دارد که این حجم از مقوا پیشتر از خارج وارد میشد.
تفاهم نامهای برای تولید صد درصدی مقوای جلد کتب درسی منعقد شد
لطیفی عنوان کرد: امسال تفاهم نامهای برای تولید صد درصدی مقوای جلد کتب درسی منعقد شد که براین اساس از ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز نیز حداکثر ۷هزار تن تولید داخل بود که امسال تفاهم نامه تولید ۳۰ هزار تن کاغذ داخلی منعقد شده که به سمت خودکفایی حرکت می کنیم.
وی همچنین درباره چاپ و توزیع کتب درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ توضیح داد: ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی تا کنون سفارش چاپ داده شده که چاپ و آماده شده است، همچنین توزیع از مناطق به مدارس از ۱۰ شهریور آغاز شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همیشه درصدی از حجم کتاب بیش از برآورد جمعیت تولید میشود تا مطمئن شویم کتاب به همه دانش آموزان میرسد.
حجت الاسلام لطیفی با تاکید بر اینکه تا کنون ۹۲ درصد دانش آموزان ثبت سفارش انجام دادهاند، ادامه داد: از خانوادهها درخواست میکنم در این راستا اقدام کنند تا کتاب راحتتر به دست دانش آموزان برسد.
وی خاطر نشان کرد: نزدیک به ۹۷۰ عنوان کتاب درسی وجود دارد که برای سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ عنوان تغییراتی از اصلاح جزئی تا کتب نونگاشت داشتهاند، تعداد اندکی کتب نونگاشت یا با تغییرکلی بوده اند.
۱۳ تغییر کلی کتب درسی
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یادآور شد: تعدادی کتب نونگاشت در حوزه کاردانش و حدود ۱۳ تغییر کلی کتاب درسی ایجاد شده و سایر اصلاحات جزئی بوده است.
حجت الاسلام لطیفی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۲ هنوز آماری از اصلاحات و تغییرات اعلام نشده است، گفت: پروژه بهسازی کتاب درسی آغاز شده و این اقدام بر سه زمینه متمرکز شده است. محور نخست اصلاح فعالیت های یادگیری و به عبارتی تمارین و تکالیف کتب درسی است.
وی افزود: محور دوم غنی سازی برخی کتابها در حوزههای محتواییِ مورد تاکید مانند سواد رسانهای است. همچنین محور سوم نیز ارتقای ابعاد زیبایی شناختی برخی کتابهای درسی به صورت آزمایشی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برخی از کتابهای درسی ۱۰ سال پیش تالیف و نگارش شدهاند، همچنین تناسب میان حجم محتوا و زمان آموزش مسئله دیگری است که مورد توجه قرار گرفته است، مسئله اساسی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای لزوم بازنگری در کتاب درسی براین اساس است که شایستگیها، مهارتها و توانمندی های مورد نیاز دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است که ناظر به روز رسانی کتابهای درسی است.
حجت الاسلام لطیفی با بیان اینکه در گام اول نیازسنجی آغاز شد، گفت: تاکنون بیشتر از ۱۰۰ مطالعه و پژوهش جمع آوری شده که در حال بازبینی و فراتحلیل این مطالعات هستیم، همچنین مطالعات آینده نگرانه است که به آنها نیز توجه ویژه شده تا بتوانیم نیازهای آینده دانش آموزان را نیز پوشش دهیم.
وی با بیان اینکه نیازهای دانش آموزان به طور مستمر رصد میشود، تاکید کرد: بخشی از پروژهها در قالب برنامه بهسازی کتاب های درسی به صورت برون سپاری و با مشارکت نهادها و افراد بیرونی انجام میشود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یادآورشد: یکی از رویکرد و اقدامات هم تهیه راهنمای آموزش ترکیبی است تا ابتدای مهر منتشر می شود که یک متن راهنما و بسته آموزشی برای معلم است و در این بسته راهنما عنوان می شود که معلم چگونه از ابزارهای موجود در راستای ارتقای عملکرد بهره مند شود.با توجه به اینکه آموزش حضوری است اما در دوره جدید معلم از ابزارها و امکانات جدید فناورانه برخوردار می شود.
وی افزود: محور دوم اقدامات تقویت حوزه هایی مانند سواد رسانهای و سواد دیجیتال است که دانش آموزان باید در آن توانمند شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییر محتوا در برخی دورهها و کتاب ها به صورت اصلاحی امکان پذیر نیست، توضیح داد: بخشی از تغییرات مبتنی بر تحول در بخشی از کتابهاست که به دنبال آن هستیم تا تغییراتی در ساختارها ایجاد شود.
حجت الاسلام لطیفی یادآورشد: همچنین برخی اقدامات به نظام آموزشی کمک میکند تا نافع سازی محتوا نه تنها در کتب بلکه در فرامتن هم رقم خورد. برخی از اشکالات به نحوه اجرا باز می گردد، در واقع توانمندسازی معلم از سازوکارهایی است که میتواند به ما کمک کند تا تحول ایجاد شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تولید محتوای دوره پیش از دبستان اظهار داشت: تعامل مناسبی با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برقرار کرده و تفاهم نامه مشترکی در جهت تعاملات دو سازمان منعقد شده است. سازمان پژوهش متصدی ساماندهی محتوای پیش دبستانی است و از سوی دیگر این امر در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به این سازمان سپرده شده است.
وی با بیان اینکه فرآیند بررسی و تایید بستهها به صورت مشترک توسط دو سازمان انجام می شود، خاطرنشان کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار کننده این فرآیند است و در امور کارشناسی، کارشناسان سازمان پژوهش یاری می کنند و اعتباربخشی به صورت مشترک صورت می گیرد، اما مدیریت با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.
وی درباره توزیع کتاب درسی برای دانشآموزان اتباع خارجی نیز گفت: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری تلاش ما این بوده است همه دانشآموزان اتباع خارجی نیز کتاب درسی دریافت کنند اما جانمایی و ثبتنام با تاخیر همراه است.
نظر شما