طرح غربالگری از معلولیت دایم بیش از چهار هزار نوزاد جلوگیری کرد

ساری - ایرنا - رییس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای طرح غربالگری تیروئید نوزادان گفت: سال گذشته با اجرای این طرح و شناسایی چهار هزار و ۲۲۲ نوزاد مبتلا به تیرویید مادرزادی از اختلالات جسمی و عقب ماندگی ذهنی آنان در آینده جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی رضایی امروز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز بهورز در سالن همایش مصباح مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (س) در ساری برگزار شد، افزود : پارسال از یک میلیون و ۱۰۶هزار نوزاد این تست بیماری یابی انجام شد که پوشش ۹۹و نیم درصدی در این خصوص محقق شده است.

وی ادامه داد : برای انجام این کار غربالگری با گرفتن خون از پاشنه پای نوزاد مشکلات تیروئیدی مشخص می شود.

رییس مرکز مدیریت بهداشت وزارت بهداشت گفت: با شناسایی این تعداد نوزاد دارای مشکلات تیروئیدی درمان بموقع آنها انجام شد که از بروز عقب ماندگی ذهنی و مشکلات جسمی آنها در سنین بالاتر جلوگیری شده است.

رضایی از کاهش مرگ نوزادان، کنترل بیماری ها به عنوان بخشی از دستاوردهای استقرار شبکه های بهداشت نام برد و افزود: اما این دستاوردها تنها با ارایه بسته ها در گروه‌های سنتی مختلف بیشتر است.

وی ادامه داد: از جمله این بسته های خدمتی غربالگری سرطان ها در میانسالان است.

رییس مرکز مدیریت بهداشت وزارت بهداشت گفت: به طور مثال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جمعیت ۹۲۴هزار نفری بالای ۳۰سال را غربالگری سرطان انجام داد.

رضایی یادآور شد: در این ۲ سال اجرای غربالگری سرطان میانسالان در اصفهان ۴۰هزار تست انجام شد که هفت درصد آنها مثبت بود و ۶هزار نفر کونولوسکوپی شدند.

وی ادامه داد: ازاین تعداد یکهزار و ۷۴۰نفر پولیپ داشتند که با انجام یک جراحی ساده از بدخیم شدن بیماری جلوگیری شده است.

وی در مقایسه هزینه غربالگری و نیز درمان بیماری سرطان بیان کرد: هزینه این تست برای ۴۰هزار نفر ۸۰۰میلیون تومان بود اما در صورت ابتلا به سرطان ۸۶ میلیارد تومان هزینه در برداشت.

به گزارش ایرنا، مازندران بیش از یک هزار خانه بهداشت دارد که بهورزان در آنها فعالیت می کنند. وظیفه و کار بهورزان شامل بیماریابی و گزارش موارد جدید بیماری به مراکز بهداشتی درمانی، ارجاع بیماران به سطوح بالاتر، درمان‌های ابتدایی، ارائه آموزش‌های لازم به جمعیت هدف، واکسیناسیون و خدمات تنظیم خانواده است.

علاوه بر این انجام کلرسنجی روزانه و بازرسی‌های بهداشت محیط و حرفه‌ای از کارگاههای تحت پوشش، انجام نمونه گیری‌های لازم، بازرسی و انجام خدمات بهداشتی درمدارس تحت پوشش، آموزش و مراقبت از بیماران روان، فشار خون و دیابت و نیز ارائه مراقبت‌های اولیه بهداشتی به گروه‌های هدف، شامل مراقبت از کودکان، دانش آموزان، جوانان، میانسالان، سالمندان و نیز مادران باردار در جمعیت روستا و ثبت کلیه اقدامات در سامانه یکپارچه بهداشت سیب یا روستاهایی است که تحت پوشش آن خانه بهداشت می‌باشد را انجام می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha