اجرای ۹۲ طرح ملی تولید دارو به همت ستاد توسعه زیست فناوری

تهران- ایرنا- ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک هم‌افزایی ملی و با استفاده از ظرفیت‌های دانشی و تخصص کشور ۹۲ طرح را با هدف افزایش تولید دارو، حد واسط ها و مواد اولیه دارویی اجرا می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا،  براساس تحقیقات ملی، دارو یکی از محصولاتی است که واردات آن به کشور ارزبری زیادی دارد و می‌تواند امنیت دارویی را به خطر اندازد.

یکی از حوزه‌های دارویی که ارزبری آن بسیار بالا است شامل تولید دارو، مواد موثره (اولیه) دارویی، مواد حد واسط و مواد جانبی دارویی می‌شود که بخش بزرگی از این هزینه‌ها در زمینه تولید داروهای بیولوژیک، توسعه ظرفیت پالایشگاه پلاسما، تولید مواد اولیه دارویی، مواد حد واسط و مواد جانبی دارویی مصرف می‌شود.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست فناوری با تدوین یک برنامه ملی دقیق و جامع و با کمک دیگر نهادهای مرتبط و استفاده از تمامی توان شرکت‌ها و متخصصان کشور، تولید داروهای با بالاترین ارزبری را هدف گذاری کرده است تا با کاهش ارزبری و قطع وابستگی به واردات دارو تا حد امکان، جهش اقتصادی را در کشور تضمین کند.

این ستاد در همین راستا  ۹۲ طرح ملی را تعریف و تدوین کرده است تا قدم های تاثیرگذاری در این زمینه برداشته شود، این طرح‌ها شامل ۲۰ طرح تولید داروهای بیولوژیک، ۲ طرح توسعه ظرفیت پالایشگاه پلاسما، ۴۰ طرح تولید مواد اولیه دارویی، ۲۰ طرح تولید مواد حدواسط دارویی و ۱۰ طرح تولید مواد جانبی دارویی می‌شود.

چند سالی است به مدد زیست بوم فناوری و نوآوری و تلاش شرکت های دانش بنیان و خلاق، صنعت دارویی کشور جهش قابل توجهی را تجربه کرده و کارشناسان معتقدند که  ایران قدرت نوظهور صنعت داروسازی در جهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha