۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۲۱
کد خبر: 84886740
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین درباره خطرات پیمان امنیتی آکوس هشدار داد

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۲۱
کد خبر: 84886740
چین درباره خطرات پیمان امنیتی آکوس هشدار داد

لندن – ایرنا – دیپلمات ارشد چین در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره خطرات پیمان امنیتی اکوس هشدار داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که تحرکات اتمی انگلیس، آمریکا و استرالیا ذیل پیمان اکوس جهان را به خطر انداخته و این سه کشور باید سریعا از اقدامات خود دست بکشند.

وی افزود که این پیمان فراتر از پروتکل‌های پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است و این مساله باید به طور دقیق از سوی اعضای شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد.

دیپلمات چینی به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت که این گزارش گامی در جهت درست برای ترغیب سه کشور به انجام تعهدات قانونی خود ذیل پیمان ان‌پی‌تی است؛ از این منظر کشورهای عضو شورا بحث های خود را در مورد آکوس ادامه خواهند داد.

این درحالیست که به گفته او انگلیس، آمریکا و استرالیا در جلسات ادوار قبل نگرانی اعضای شورا را نادیده گرفته و « بدون شرمندگی قوانین آژانس را زیر پا گذاشتند». کوان با بیان اینکه کشورهای عضو شورا «می توانند درست را از نادرست تشخیص دهند» تصریح کرد که این «طرح نفرت انگیز» (آکوس) در نهایت شکست خواهد خورد.

سفیر چین همچنین ابراز امیدواری کرد که آژانس به رویکرد بی طرفانه خود ادامه داده و بستری را برای رسیدگی به تأثیر این همکاری سه‌جانبه فراهم کند.

به گزارش ایرنا، آمریکا، انگلیس و استرالیا در سپتامبر ۲۰۲۱ قرارداد «آکوس» را امضا کردند تا به کانبرا برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کنند.

استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان «آکوس» کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

کشورهای مختلف از جمله چین و روسیه به امضای پیمان امنیتی «آکوس» واکنش منفی نشان داده و آنرا تهدیدی علیه امنیت خود و ناشی از ذهنیت دوران جنگ سرد اعلام کردند.

وزیر خارجه روسیه پیشتر گفته بود: کاملا روشن است که پیمان امنیتی «آکوس» بین کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا در راستای پیمان ناتو و برای تقویت آن امضا شده است. «سرگئی لاوروف» بعد از دیدار با «وانگ‌یی» همتای چینی خود در حاشیه نشست وزرای خارجه عضو «آسه‌آن» در کامبوج به خبرنگاران گفت: تمایل آشکاری برای استفاده از پیمان «آکوس» جهت پیشبرد منافع ناتو در منطقه هند و اقیانوسیه وجود دارد و این موضوع را اعضای ناتو پنهان نمی‌کنند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز شد و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha