توافق سران گروه «آکوس» درباره ساخت زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا

تهران- ایرنا- آنتونی آلبانز نخست وزیر استرالیا با ابراز رضایت از نتیجه ملاقات سه‌جانبه با سران آمریکا و انگلیس درباره ساخت زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا گفت که این دیدار به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کانبرا در قابلیت‌های دفاعی منجر شد.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، آلبانز بامداد سه‌شنبه با اشاره به گروه «آکوس» که سال ۲۰۲۱ میان استرالیا، آمریکا و انگلیس شکل گرفت، اظهار کرد: توافق آکوس که امروز در سن دیگوی کالیفرنیا تایید شد، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری جداگانه روی قابلیت‌های دفاعی استرالیا در طول همه تاریخ ماست.

به نوشته اسپوتنیک، این گروه مشارکتی یک چارچوب چند مرحله‌ای برای افزایش قابلیت‌های تسلیحاتی استرالیا از طریق ارائه زیردریایی‌های هسته‌ای به این کشور است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور آلبانز و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس گفت که لندن و کانبرا «دو متحد توانمند و مصمم آمریکا» هستند که «نگرش مشترکی دارند.»

وی همچنین انگلیس و استرالیا را «بهترین شرکای آمریکا در منطقه هند و اقیانوسیه» خواند.

بایدن اظهار کرد که آمریکا از اوایل دهه ۲۰۳۰ سه زیردریایی هسته‌ای کلاس ویرجنیا برای استرالیا می‌سازد و کانبرا این امکان را دارد که دو زیردریایی هسته‌ای دیگر نیز سفارش بدهد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: این زیردریایی‌ها هسته‌ای خواهند بود اما مسلح به سلاح هسته‌ای نیستند و هیچ گونه سلاح هسته‌ای نخواهند داشت.

وی گفت که آمریکا «عمیقا متعهد به تقویت رژیم عدم اشاعه هسته‌ای است و استرالیا برای این زیردریایی‌ها سوخت هسته‌ای تولید نخواهد کرد.»

به گفته بایدن، پرسنل استرالیایی آموزش استفاده و نگه‌داری این زیردریایی‌ها را شروع کرده‌اند.

بایدن همچنین خاطرنشان کرد که هدف نهایی این توافق ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای جدید دارای تسلیحات متعارف است تا نیروهای دریایی انگلیس و استرالیا بتوانند هر دو از آن استفاده کنند.

آلبانز نیز اظهار کرد: این اولین بار در ۶۵ سال گذشته و دومین بار در تاریخ آمریکا است که این کشور فناوری زیردریایی‌های هسته‌ای خود را در اختیار کشور دیگری قرار می‌دهد و ما از این بابت متشکریم.

سوناک نیز با اشاره به اینکه انگلیس ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه دفاعی اختصاص می‌دهد افزود که لندن «یکی از قدرت‌های دفاعی برتر دنیا خواهد ماند.»

به گزارش رویترز، یک مقام نظامی استرالیایی گفت که این پروژه ۳۶۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۵۵ برای استرالیا هزینه خواهد داشت.

این زیردریایی‌ها قرار است توسط شرکت‌های رولز-رویس و BAE سیستمز ساخته شوند.

هر چند گروه آکوسمدعی است که علیه هیچ کشور خاصی تشکیل نشده است اما ساختار و اظهارات مقام‌های این گروه نشان می‌دهد که هدف آن مهار چین در منطقه هند و اقیانوسیه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha