مجلس از عملکرد «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» تحقیق و تفحص می‌کند

تهران- ایرنا- گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی امروز - سه شنبه ۲۹ شهریور - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۲۰ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۲۰ رای ماخوذه با این درخواست موافقت کردند.

سید محمد مولوی از نمایندگان متقاضی این تحقیق و تفحص گفت: فلسفه تشکیل دانشگاه شهید رجایی در توسعه آموزش، توسعه آموزش های مهارتی،فنی و حرفه ای و کاردانش بود. در ماده ۲۱ اساسنامه  دانشگاه سه ماموریت را برای دانشگاه مشخص شده که شامل تربیت دبیر در بخش فنی و حرفه، برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی و همکاری با دانشگاهها و موسساتی که در زمینه تربیت دبیر کار می کنند، است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: انحراف از ماموریت مهمترین و اساسی ترین چالشی که دانشگاه شهید رجایی با آن مواجهه است؛ مطابق ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده که سهم آموزش های فنی و حرفه ای را از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد برساند اما با بررسی مختصری که انجام گرفت، این شاخص در سال تحصیلی ۱۳۹۹ به ۳۷/۹ درصد افت کرده یعنی تربیت دبیر در این دانشگاه نه تنها رشدی نداشته بلکه کاهش نیز یافته است.

نماینده مردم آبادان بیان داشت: براساس آمارهای آموزشی در سال ۱۴۰۰ از تعداد 6 هزار و 740 دانشجو، اکنون ۳۰۲۰ دانشجو به عنوان تربیت دبیر، ۴۶۰ دانشجو تحت عنوان کارشناسی سایر رشته ها، ۱۷۰۰ دانشجو کارشناسی ارشد، ۳۰۰ دانشجو دکتری و ۱۲۰۰ دانشجو در رشته های مختلف بین المللی و شبانه و همچنین نوبت دوم مشغول تحصیل هستند در حالی که ماموریت این دانشگاه تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری نبوده است.

وی با بیان اینکه در بروز مشکل اشتغال در مناطق مرزی رد پای دانشگاه شهید رجایی وجود دارد، خاطر نشان کرد: زمانی که فنی و حرفه ای توسعه نیابد و دانشجویان با فن آشنا نشوند، مجبورند که سهم فنی و حرفه ای را کاهش و سهم نظری را افزایش دهند، در حالی که این موضوع با رویکرد نظام و دولت به طور کامل مغایرت دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: در سال های تحصیلی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بهترین حالت فنی و حرفه ای سهم دانش آموزان در مراکز آموزشی، فنی و حرفه ای به تناسب کل دانش آموزان در متوسطه دوم استان سمنان بوده که سهم آن ۴۴.۱۲ درصد است و به همین دلیل آمار تخلفات دانشگاه در زمینه های مختلف باعث ورود مجلس به حوزه تحقیق و تفحص شده است.

مولوی افزود: متاسفانه در دانشگاه شهید رجایی، با تعارض منافع، آمار کذب و توسعه رشته های ارشد بدون مجوز مواجهیم، در حالی که بحث تربیت نکردن دبیر متخصص به اشتغال مناطق مرزی آسیب می زند.

وی گفت: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چه ارتباطی به شهرداری آبادان دارد که یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان برای قراردادهای پژوهشی به این نهاد می دهد؟ می طلبد دانشگاه به وظایف و ماموریت های اصلی خود عمل کند؛ ما به این دانشگاه فرصت ۳ ماهه دادیم و گزارش خواستیم، اما گزارش مطلوبی ندادند، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها به این موضوع ورود کرده و می طلبد نمایندگان به این تحقیق و تفحص رأی مثبت دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha