۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۳۷
کد خبر: 84892116
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق جدید دوشنبه و بیشکک و آزادی چهار سرباز قرقیزستان

تهران - ایرنا - روسای کمیته های دولتی امنیت ملی تاجیکستان و قرقیزستان برای خروج نیروها و تجهیزات نظامی بیشتر از مرز به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، رسانه های آسیای مرکزی روز سه شنبه اعلام کردند که «سایمومین یتیموف» و «کامچیبک توشیف» سند جدید را در ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) در گذرگاه مرزی "گلیستون" امضا کردند.

به گفته دولت منطقه سغد تاجیکستان، طرفین درباره «موضوع تضمین ثبات در مناطق مرزی» بحث و بر «رعایت اجباری آتش بس» تاکید کردند.

در بیانیه مطبوعاتی دولت سغد آمده است: "تاکید شد که. مشکلات موجود باید از طریق مذاکره حل شود. "

روسای کمیته های دولتی امنیت ملی تاجیکستان و قرقیزستان همزمان پروتکلی را امضا کردند که بر اساس آن نیروها و تجهیزات نظامی اضافی به محل دائمی خود بازگردانده می شوند و امنیت ساکنان تامین می شود.

رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان برگزاری این نشست در خاک تاجیکستان را تایید کرد اما جزئیاتی ارائه نکرد.

توافق جدید دوشنبه و بیشکک و آزادی چهار سرباز قرقیزستان

بر اساس گزارشی دیگر، کامچیبک توشیف گفت که تاجیکستان چهار سرباز آن کشور را به گفته وی از اسارت آزاد کرده است. وی افزود که یکی از سربازان مجروح و حال سه سرباز دیگر مساعد است. مقامات تاجیکستان هیچ اطلاعاتی در این مورد نداده اند.

دو طرف در گذشته اسناد مشابهی را برای اتش بس مرزی امضا کرده بودند، اما بعداً یکدیگر را به نقض آنها متهم کردند.

وزارت امور خارجه تاجیکستان در ۱۹ سپتامبر اعلام کرد که ۴۱ نفر در این درگیری کشته شده اند، اما آمار نهایی نیست. طرف قرقیزستان از کشته شدن ۵۹ نفر خبر داد.

سودیک ایمومی معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان روز گذشته اعلام کرد که بیش از ۲۳۰ حادثه مسلحانه در ۱۲ سال گذشته در مرز تاجیکستان و قرقیزستان رخ داده است.

به گفته وی، در سال های اخیر، قرقیزستان توسعه بسیار تهاجمی و فشرده منابع آب فرامرزی را انجام داده است.

هر دو کشور کوچک و محصور در خشکی یکدیگر را به از سرگیری جنگ در یک منطقه مورد مناقشه علیرغم توافق آتش بس متهم کرده اند.  در ۱۴ تا ۱۷ سپتامبر (۲۳ تا ۲۶ شهریور)، درگیری در مرز تاجیکستان و قرقیزستان رخ داد که دیل اصلی آن مشخص نیست. هر دو طرف یکدیگر را به دلیل شروع درگیری و تجاوز مسلحانه به خاک یکدیگر سرزنش می کنند.

عدم خط کشی و خط کشی صدها کیلومتر از مرز دو کشور و اختلاف بر سر آب و خاک، سال هاست که دلیل درگیری خونین دو همسایه بوده است. دو کشور شوروی سابق و آسیای مرکزی فعلی دارای مرز ۹۷۰-۹۸۰ کیلومتری هستند گه تاکنون فقط ۵۸۰ کیلومتر علامتگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha