سهم لرستان از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۱۸۱ هزار هکتار افزایش یافت

خرم‌آباد - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: امسال سهمیه استان از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از ۲۰۰ هزار هکتار در سال گذشته به ۳۸۱ هزار هکتار افزایش یافته است.

"مجتبی میر" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در اجرای این طرح ۵۷ مرکز و ۳۸۰ کارشناس مشارکت خواهند داشت ، افزود: طرح جهش تولید در دیمزارها پارسال در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شد.

وی طرح جهش تولید در دیمزارها را عامل اصلی در افزایش تولیدات گندم استان طی سال زراعی جاری دانست و اظهار داشت: این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی ( ره) و انجام اقدامات نوآورانه، به صورت گسترده انجام و منجر به افزایش عملکرد شد.

به گفته وی امسال ۲۲۴ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها برای خرید ادوات به کشاورزان استان پرداخت می شود.

وی یکی از محورهای مهم طرح جهش تولید را استفاده از ابزار آلات نوین به منظور کاهش تخریب و جلوگیری از کاهش رطوبت خاک عنوان کرد و گفت: در این راستا تسهیلات با سود چهار درصد به کشاورزان اختصاص می یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین تصریح کرد: ایجاد تناوب در اراضی دیم و بهبود کیفیت خاک با افزایش مواد آلی نیز مورد توجه است همچنین استفاده از پهپاد برای سم پاشی، به منظور جلوگیری از ورود ماشین آلات و فشردگی خاک نیز در دستور کار قرارگرفته است.

میر افزود: همچنین در قالب طرح جهش تولید، ۲ گیاه روغنی گلرنگ و کاملینا نیز در تناوب با گندم قرار گرفته اند که علاوه بر تقویت خاک، آیش اراضی و تامین دانه های روغنی نیز محقق می شود و رعایت این برنامه ها با همکاری کشاورزان و تلاش کارشناسان به خوبی محقق شد.

به گفته وی در حال حاضر سطح زیر کشت گندم دیم در استان ۱۹۶ هزار و ۶۰۰ هکتار و گندم آبی ۴۱ هزار و ۳۵۰ هکتار است که امسال تاکنون ۲۷۲ هزار تن از این محصول خرید تضمینی شده است.

وی همچنین اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم امسال توسط دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود در حالیکه سال قبل کمتر از ۶ هزار تومان مصوب شد.

وی ادامه داد: همکاری و تلاش بسیار مطلوب کشاورزان در کنار کارشناسان، جدی گرفتن اصول علمی کاشت، داشت و برداشت و البته استقبال از طرح جهش تولید در دیمزارها امسال تولید گندم در لرستان را افزایش داد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha