۱۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84901813
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان شمالی دومین استان موفق در اجرای طرح آبیاری نوین است

بجنورد- ایرنا- مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این مدیریت در اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان در تمامی فرایندها بعد از تهران رتبه دوم کشوری را از آن خود کرد.

سید ابراهیم سیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی در تطابق تمامی فرآیندهای اجرایی طرح ‌های آبیاری نوین از مرحله معرفی طرح، ارایه تسهیلات، اجرا تا تحویل بعد از استان تهران رتبه دوم را کسب کرده است.

وی افزود: ‌۹۵ هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی مستعد اجرای طرح آبیاری نوین است که تاکنون این طرح در سطح حدود ۳۹ هزار هکتار اجرایی شده است که رقم قابل توجهی را شامل می شود.


مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، راندمان آبیاری در روش سنتی در سطح اراضی استان را ۳۷ درصد عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح های آبیاری نوین راندمان آبیاری متوسط تا ۷۵ درصد افزایش می یابد. ‌

اجرای ۵۰۰ هکتار آبیاری نوین

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست امسال ۵۰۰ هکتار از سطح اراضی استان مجهز به سامانه آبیاری نوین شده است که از اعتبارات سال گذشته برای این میزان سطح ۱۴ میلیارد تومان هزینه شد.

سیدی افزود: برنامه ریزی شده است که برای سال جاری تا حدود ۲ هزار هکتار از اراضی استان مجهز به سامانه آبیاری نوین شود که برای این میزان نیز ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات مورد نیاز است.

وی عنوان کرد: پارسال یکهزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد که بهره‌برداران در این زمینه بیش از ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند.

سیدی اظهار داشت: تمام بهره برداران و متقاضیان اجرای طرح های آبیاری نوین از منابع مختلف آبی در صورت ارایه درخواست به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به تشکیل پرونده و انجام مطالعات و تهیه طرح به صورت رایگان اقدام و پس از طی مراحل تایید طرح، تامین اعتبار و اجرا می شود.

وی یادآور شد: در سامانه‌های قطره‌ای راندمان آبیاری تا ۹۰ درصد هم می‌رسد و بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره‌ای عملکرد انتقال آب ۲ برابر ارتقا می یابد و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

وجود خشکسالی های پی در پی و کمبود منابع آب در بسیاری از استان های کشور، مساله مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی را به یکی از مهمترین مسایل در این عرصه تبدیل کرده است و از عوامل اصلی محدودکننده توسعه فعالیت های کشاورزی به شمار می رود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha