احمد محمودزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موضوع مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش به عنوان یکی از راهبردهای سند تحول بنیادین این وزارتخانه از موضوعات کلیدی مورد توجه دولت سیزدهم است.
وی اضافه کرد: مردمی سازی، ۶۰ راهکار از ۱۳۱ راهکار مورد نظر سند تحول بنیادین را به خود اختصاص داده است که در آن مشارکت سایر شرکا از جمله مردم در قالب انجمن اولیا مربیان، مدارس خیریه واقفان، گروههای جهادی در امور آموزشی و پرورشی دنبال میشود.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش یادآور شد: این مقوله با اولویت ایجاد مدارس عام المنفعه بدون دریافت شهریه و مدارس دولتی و غیر دولتی وابسته به دستگاهها و نهادهای فرهنگی و انقلابی پیگیری میشود.
وی افزود: نخستین مدرسه با محوریت مردمیسازی نظام حاکمیتی آموزش و پرورش در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی با همت یکی از خیران فعالیت خود را آغاز کرده و این وزارتخانه هماکنون در حال تسری این مدارس در سایر استانها است.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نوسازی مدارس با مشارکت خیران از دیگر مصادیق مقوله مردمی سازی است که امسال خیرانِ مدرسهساز تامین حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال را متعهد شدهاند.
محمودزاده به منظور شرکت در شورای آموزش و پرورش کیش به این جزیره سفر کرد.
تخصیص ساختمان آموزشی استثنایی، تعیین تکلیف وضعیت کیفیت بخشی مدارس، تعیین تکلیف وضعیت ساختار آموزش و پرورش کیش، بکارگیری نیروهای خدماتی در مدارس، ارائه راهکار برای توسعه افزایش نیروی انسانی و کاهش تراکم کلاسها از جمله دستورکارهای بررسی شده در این جلسه بود.
اجاره ساختمانهایی با امکان دایر کردن کلاس و در نهایت ۲ شیفته کردن مدارس نیز از راهکارهایی بود که در این شورا برای رفع چالش تراکم دانش آموزی کلاس ها و کمبود فضای فیزیکی اعلام شد.
جزیره کیش دارای بیش از ۱۰ هزار دانش آموز است که در ۵۲ مدرسه دولتی و خصوصی و ۴۰۰ کلاس در حال تحصیل هستند.
این تعداد دانش آموز شامل ۵۵۰ نفر در مقطع پیش دبستانی، پنج هزار و ۴۵۰ نفر در مقطع ابتدایی ، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در مقطع متوسطه اول و یکهزار نفر در مقطع متوسطه دوم، ۳۳۰ نفر در هنرستان فنی، ۳۷۰ نفر در هنرستان کار دانش و ۳۳ نفر استثنایی و سایر مقاطع و رشتهها هستند.