به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت روز جهانی پست هرساله در ۹ اکتبر مصادف با ۱۷ مهر ماه برگزار میشود این روز یادبود تأسیس اتحادیه جهانی پست است که برای نخستین بار در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر «برن سوییس» بنیانگذاری و از سال ۱۹۶۹ همزمان با برگزاری نشست کنگره جهانی پست در «توکیو» همگانی شد و پس از آن هر ساله در تمامی دنیا به منظور قدردانی از نقش پست و میلیونها نفری که در آن در سراسر جهان مشغول خدمترسانی و بهبود شرایط زندگی مردم هستند، برگزار میشود.
ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار تنها سه سال پس از تأسیس اتحادیه جهانی پست و با وجود کارشکنیهای دولتهای استعماری به عنوان یک دولت مستقل و قدرتمند آسیایی به عضویت این نهاد بین المللی درآمد و نخستین تمبر ایران نیز در حدود ۱۰ سال پیش از عضویت ایران منتشر شد.
بنابراین و به عبارتی دیگر روز جهانی پست یادآور پاسداشت استقلال اقتصادی ایران در دهههای گذشته نیز محسوب میشود.
همچنین در دوران شیوع ویروس کرونا فعالیتهای پست شتاب بیشتری گرفت و در جهت خدمترسانی و جلوگیری از گسترش این بیماری ارایه سرویسهای پستی خدمات شایانی به کشور کرد و خدمات شرکت ملی پست از جنبههای فرهنگی نیز بسیار چشمگیر بود.
برخی از دانشمندان اعتقاد دارند پست ایران در جهان، اولین سیستم اطلاعرسانی غیررسمی تاریخ بوده و به عنوان سازمان رسمی نیز قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد. مبتکر پست، ایرانیان بودند و افتخار میکنیم که این خدمت از ایران به جهان تسری پیدا کرده است.
نامه رسانی که با دعای بانوی پیری حاجی شد
مهدی کاویان یکی از نامه رسانان و پستچی های گلستانی است که ۲۲ سال پیش در این مسیر گام نهاده و وارد این حرفه شده و در این راه خاطرات تلخ و شیرین فراوانی را پشت سر گذرانده است.
این پستچی گلستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: براساس یک اتفاق مدیر کل پست را یک روز دیدم و بعد از صحبت های رد و بدل شده گفتند« دوست دارید پستچی باشید؟» ۲۲ سال از آن روز گذشته و گاهی زمین خورده و دست و پایمان شکست و در زمان شیوع ویروس کرونا که هیچ فردی حاضر نبوده از منزل بیرون آید بخاطر نامهها و مرسولههای مردم بیرون می رفتیم و بچههایمان بهخاطر ما کرونا گرفتند.
این پستچی ۴۴ ساله افزود: با وجود اینکه پس از این همه سال هنوز قراردادی بوده ولی در زمان شیوع ویروس کرونا هیچگاه از خدمت به مردم خسته نشده و در سرما و گرما مرسوله های پستی را توزیع می کردیم.
کاویان درباره زیباترین خاطره دوران خدمتش می گوید: در اوایل دهه ۸۰ حقوقهای بازنشستگان تامین اجتماعی را به منازل آنها میبردیم در آن زمان خانم پیر و افتادهای که هر ماه برای توزیع مرسوله جلوی منزلشان می رفتم روزی گفتند « پسرم امکان دارد لامپ خانه ام را درست کنید » با اینکه از جمله وظایفم نبود ولی ایشان را مادر خود دانسته و با احترام این خدمت را برایشان انجام دادم که پس از اتمام کارم پیرزن به من گفتند « آرزو میکنم به زودی مکه بروید و حاجی شوید» هنوز یکسال نشده بود که با دعای خالصانه آن بانو به مکه مکرمه رفتم.
وی بیان کرد: یکی از بدترین خاطرات دوران خدمت رسانی به مردم در اداره پست زمانی بود که بستهای را به منزلی برده و چون گیرنده اصلی در منزل نبوده بسته را با امضا به همسر ایشان تحویل دادم که آقا و خانم چون با یکدیگر اختلاف داشته بسته که داخل آن گذرنامه بوده به دست گیرنده نرسیده بود و با توجه به اینکه من به وظیفه خود عمل کرده و به بستگان درجه اول مرسوله را تحویل داده بودم ولی آقا از دست من شکایت کردند و مجبور شدم یک ماه از حقوقم را به وکیلی برای دفاع از خودم بدهم و واقعا آن ماه سختترین زمانی بود که در این سالها بر من گذشت.
این پستچی می گوید: وقتی برخی از ارباب رجوعهای مستمر ما بر اثر مریضی و یا حادثهای فوت میکنند گویا عزیزانمان را از دست داده و بیشک با هر غمی از مخاطبان خود تا مدتها غمگین شده و با هر شادی آنها ما هم شاد میشویم.
کاویان افزود: اصل خدمات پست مشتریمداری بوده و دوست داریم در همه زمانها مردم از پست و خدماتش راضی باشند و رضایتمندی مشتریها در بهترین درجه ممکن باشد.
سطح آگاهی مردم نسبت به خدمات پستچی محدود است
محمد شیرخوانی یکی دیگر از پستچی های گلستانی که ۲۱ سال سابقه خدمت در این حوزه را داشته در گفت و گو با ایرنا می گوید: به شغل پستچی بسیار علاقه مند بودم ولی آن زمان از سختی های این کار هیچ اطلاعی نداشته و چه سختی هایی که در این راه مجبور به عبور از آنها در گرما و سرما بودیم.
این پستچی ۵۰ ساله افزود: برای رساندن نامه ای به خانه خانم مسنی رفته بودیم که متاسفانه برایشان امکان پایین آمدن از پله های منزل را نداشت و زنبیلی برایمان پرت کرده تا نامه را با آن انتقال به بالا دهیم که خیلی برایم صحنه آنروز دلپذیر بود که پیوسته دعای خیر برایمان می کردند.
وی اظهار داشت: در زمان شیوع ویروس کرونا بدترین خاطرات ما شکل گرفت و هر روز در اوج ترس و وحشت انتقال ویروس مجبور به خدمت رسانی بوده و بیشتر نگران انتقال بیماری به خانواده های خود بودیم.
وی بیان کرد: متاسفانه برخی مردم همکاری مناسبی با پستچی نداشته و گاهی انتظاراتی دور از انتظار دارند از جمله آیفون منزلی خراب بوده و پس از در زدن متوالی متاسفانه کسی در را باز نکرده و آن شخص طلبکار هم شده و گاهی حتی ۱۰ شب تماس گرفته و می خواهد ما فورا بستهاش را به دستش برسانیم.
شیرخوانی افزود: سطح آگاهی برخی افراد جامعه نسبت به پست و خدمات آن اشتباه بوده و گاهی ما را با پیک موتوری اشتباه می گیرند.
کاش سختی کار به پستچی ها هم تعلق گیرد
منصور کم یکی دیگر از پستچی های گلستانی که ۱۳ سال سابقه فعالیت در اداره پست را داشته در گفت و گو با ایرنا می گوید: یکی از مشتریان پست پیرزنی بود که نمی توانستند راه بروند و زمانی که بسته ای برای ایشان می بردم مانند پسر خودشان با من رفتار می کردند و گاهی که اداره پست می آمدند از من خیلی تعریف می کردند که باعث اشتیاق بیشتر من به خدمت رسانی به مردم در این حوزه شد.
این پستچی ۳۶ ساله اظهار داشت: زمانی کارت خودرویی را باید در منزلی تحویل می دادم که متاسفانه بخاطر درگیری بین اعضای خانواده این بسته به دست گیرنده واقعی نرسید و شاکی شدند و خسارت هم گرفته شد که پس از حل اختلافات درون خانوادگی مشکلشان حل شد.
وی بیان کرد: زمانی یکی از شهروندان گرگانی برای جشن تولد خانم خود چند النگو را کادو گرفته و می خواستند از طریق پست در روز مشخصی به همسرشان تحویل داده شود تا ایشان را شگفت زده کنند که سورپرایز آن روز یکی از شیرین ترین خاطراتی بود که شادی را هدیه دادیم.
این پستچی افزود: حساسترین و سخت ترین کار در سرمای زمستان، گرمای تابستان و اوج بحران ها و شیوع ویروس هایی همانند کرونا به پستچی ها تعلق دارد و برای تعلق گرفتن سختی کار چندین بار نامه زده ولی متاسفانه هنوز خبری نشده است.
فرهنگ تجارت الکترونیک در زمان شیوع ویروس کرونا تقویت شد
سرپرست ادارهکل پست گلستان هم در گفت و گو با ایرنا گفت: یک روز خانمی با نگرانی به دفتر آمده و گفتند « فرزندشان عضو تیم ملی بوده و باید پاسپورتشان در روز مشخصی به دستش برسه و اگر صادر نشه از تیم ملی خط می خورد» فکر می کردند در حوزه اختیارات اداره پست است آن روز با اینکه از جمله وظایف این حوزه نبود ولی با پیگیری های مختلفی که انجام شد آنها به سمت تهران حرکت کردند و زمانی که آنجا رسیدند گذرنامه خود را دریافت کردند و آن مادر هم کلی خوشحال شده و تشکر کردند.
حسن ایزدپناه افزود: در اوج شلوغی ارسال و توزیع مرسوله های پستی خانمی به دلیل ترس از کرونا با ۵ بسته ای که دستشان بود کناری ایستاده و برای ارسال اقدام نمی کردند وقتی به طرف ایشان رفته تا بپرسم آیا نوبت دارد متوجه شدم در فضای مجازی فعالیت داشته و بیش از ۵۲ هزار فالور دارد راهنمایی کردم که باید هر روز ۵۲ بسته بتواند بفروشد نه فقط هفته ای ۵ تا و با راهنمایی ایشان درخصوص تجارت الکترونیک به آن جایگاهی که آرزو داشتند امروز رسیدند
وی اظهار داشت: در فرهنگ پست همدلی و همراهی با مردم نقش ویژه ای داشته و همه کارکنان به این مهم توجه دارند.
وی بیان کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا برای همه ساعات کاری کم شد ولی در اداره پست نه تنها کار کم نشده بلکه فارغ از رنگ بندی های وزارت بهداشت بیش از هر زمانی در خط مقدم نامه رسان ها، پستچی ها و همه کارمندان خدمت رسانی کردند و فرهنگ فروس اینترنتی تقویت شد.
استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که ساکنان آن در ۱۴ شهرستان مستقر هستند.
نظر شما