وحدت، ضرورت قطعی جامعه اسلامی

بندرعباس - ایرنا - جمعی از علمای شیعه و اهل سنت هرمزگان گفتند: وحدت واجب، ضروری و برای جامعه حیاتی است که با وجود آن می‌توان به اهداف متعالی نظام اسلامی دست یافت.

به گزارش یکشنبه خبرنگار ایرنا ایرنا از نشست علمای اهل سنت و شیعه هرمزگان در محل دفتر نماینده ولی فقیه در این استان، این عالمان دینی اظهار داشتند: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به همگرایی، انسجام و هم‌افزایی نیاز دارد و لازمه پیشبرد اهداف جامعه اسلامی در زمینه های مختلف، وحدت و نهادینه شدن آن در جامعه است تا بتوانیم به رشد بیش از پیش برسیم.

آنان اضافه کردند: نکته حائز اهمیت که لازم است همه نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشیم موضوع جهاد تبیین است.

جامعه امروز بیش از هر زمان دیگر به همگرایی نیاز دارد

شیخ یوسف جمالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس در این آیین گفت: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگر به همگرایی و انسجام و هم‌افزایی نیاز دارد که خوب است قدر این موقعیت ها را دانسته و با هم گفت و گو کرده و مسایل و مشکلات را با هم مطرح کنیم و برای آن‌ها راه حل بیابیم.

وحدت، نظام و انقلاب را حفظ می‌کند

امام جمعه اهل سنت بندرلنگه هم در این دیدار اظهار داشت: امروز بیش از پیش نیازمند وحدت هستیم چون دشمن پی بُرده وحدت مهمترین مقوله ای است که می‌تواند نظام و انقلاب را حفظ کند لذا تمام تلاش خود را بکار گرفته تا به این مقوله ارزشمند، خدشه وارد کند.

شیخ مسعود راه‌بَر با تاکید بر  اینکه اهل سنت، همواره همراه نظام و انقلاب هستند، ابراز داشت: مقوله وحدت برای جامعه امروز واجب، ضروری و حیاتی است و لازمه پیشبرد اهداف ما در زمینه های مختلف وحدت و نهادینه شدن آن در جامعه است تا به تعالی برسیم.

دشمن برای خدشه‌دار کردن وحدت در جامعه تمرکز کرده است

مدیر موسسه فرهنگی اندیشه‌های اسلامی سجادیه هم در این دیدار ابراز داشت: هیچ تنشی بین اهل سنت و تشیع در سطح هرمزگان وجود ندارد و وحدت تنها را به عنوان شعار در هفته وحدت مطرح نکنیم.

حجت‌الاسلام علی اکبر لبخندان اشاره کرد:‌ وحدت از ضروریات جامعه ما است و دشمن برای خدشه‌دار کردن آن تمرکز کرده است، این اصل بوده و نباید آن را در هفته وحدت خلاصه کرد.

احترام به مقدسات اهل سنت و تشیع یک اصل است

وی تأکید کرد: همه باید به این اصل مهم بپردازیم، مطلب بعدی دوری از مطالب تشنج‌زا است که بایستی از مسایلی که موجب تفرقه و جدایی می‌شود پرهیز کنیم.

مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه بیان کرد: هر فردی که بخواهد با کلام خود به موضوع وحدت خدشه وارد کند زبان شیطان است به خصوص در شرایط سختی که به سر می‌بریم، احترام به مقدسات اهل سنت و تشیع یک اصل است.

هر فردی که بخواهد با کلام خود به موضوع وحدت خدشه وارد کند زبان شیطان است به خصوص در شرایط سختی که به سر می‌بریم، احترام به مقدسات اهل سنت و تشیع یک اصل است

حجت‌الاسلام لبخندان گفت: هر عقل سالمی توصیه به تکریم بزرگان می‌کند، باید برای پیغمبر (ص) جشن بگیریم که بزرگتر از آن در عالم نداریم، اگر مسایلی که موجب تفرقه می‌شود را کنار بگذاریم مسایل بسیاری ما را به هم نزدیک می‌کند.

وی اشاره کرد: در این آشوب‌های اخیر هم عالم سنی و هم عالم شیعه کشته می‌شود، به سخنان رهبری گوش دهیم.

وی اضافه کرد: ۵۰ آیه قرآن اشاره به اتحاد و انسجام می‌کند، قرآن را به عنوان حَکَم قرار دهیم و آنچه خواست قرآن است را اجرا کنیم تا روز به روز شاهد برادری و وفاق بیشتر بین مسلمانان باشیم.

جهاد تبیین موجب روشنگری برای نسل جوان و نوجوان می‌شود

امام جمعه اهل سنت بندر خمیر هم در این دیدار بیان کرد: قطعاً مشکل هایی که برای کشور ایجاد شده را می‌دانید و بی تردید جهاد تبیین لازم است تا باعث روشنگری برای نسل نوجوان و جوان بشود.

شیخ عبدالجلیل قتالی بیان کرد: یکی از عواملی که باعث رنجش اقشار ضعیف جامعه شده مباحث اقتصادی است و کسانی هم هستند که از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

وی اشاره کرد: این موضوعات به دولتمردان منتقل شود که برنامه‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی داشته باشند و قطعا می‌توان با برنامه های اقتصادی مشکلات را برطرف کرد.

جهاد تبیین حلقه مفقوده و نیاز جامعه است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان هم بیان کرد: موضوع جهاد تبیین نکته‌ای حائز اهمیت بوده و لازم است همه نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشیم.

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد اضافه کرد: این همان حلقه مفقوده‌ای است که جامعه به آن نیاز دارد، کارهایی هم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص تبیین و روشنگری شرایط قبل و بعد از آن انجام شده اما به عنوان نهضت و جهاد فراگیر رخ نداده است و جوانان و نوجوانان ایران از آگاهی لازم نسبت به شرایط کشور طی ادوار مختلف برخوردار نیستند.

وی افزود: لازم است در مساجد و نشست هایی که داریم بیش از پیش شرایط را بیان کرده و مقایسه ای بین قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، به خصوص با جنگ ترکیبی و رسانه‌ای که دشمن به راه انداخته است.

وحدت ذات دین مقدس اسلام است

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس هم گفت: ذات دین مقدس اسلام تقریبی و وحدت است و فراتر از وحدت بین مسلمانان، بلکه وحدت بین ادیان را ترویج می‌کند.

حجت الاسلام و المسلیمن عبادی زاده افزود: مسوولیت بیشتر در این زمینه بر عهده ما مسلمانان است که امروز باید از وحدت مذاهب اسلامی فراتر رویم و منادی دهنده وحدت بین ادیان در جامعه بشری باشیم.

وی اشاره کرد: ‏امروز همه می‌دانیم تفرقه به سود مسلمانان نیست و هیچ کسی اعتقاد ندارد تفرقه برای جامعه اسلامی خوب است؛ ‏وحدت یک ضرورت انکار ناپذیر است.

جریان‌های تفرقه‌انگیز بین شیعه و اهل سنت وجود دارد

نماینده ولی فقیه در هرمزگان همچنین بیان کرد: طبیعی است راه خود را بر اساس مسیری که بزرگان ترسیم کرده اند دنبال کنیم ‏برخی جریان های وحدت ستیز در میان شیعه و اهل سنت وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده تصریح کرد: ‏یکی آبشخور جریان تفرقه انگیز آمریکایی و دیگری هم آبشخور جریان قدیمی سیاست انگلیسی است، بسیاری از کسانی که مدعی ولایتی بوده‌اند با پول انگلستان برای خود رسانه ایجاد کردند.

وی افزود: ‏ده‌ها رسانه مذهبی و دینی توسط کسانی اداره می شود که هیچگونه منابع مالی جز منابعی متصل به انگلستان ندارند و کارشان توهین به اهل سنت و تشیع است.

موانع وحدت امت اسلامی را بشناسیم

امام جمعه بندرعباس یادآور شد: ‏وظیفه داریم موانع وحدت امت اسلامی را بشناسیم و بدانیم منشأ آن از کجاست، همه آن‌ها آبشخور جریان نظام استکباری‌اند و سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن انگلیسی‌ها را دنبال می‌کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان خاطر نشان کرد: گروه دیگر کسانی هستند که جاهلانه در پی تفرقه‌اند که وظیفه تبیین را در مقابل آنها داریم و باید ریشه های جریان تفرقه را برای مردم تبیین کنیم.

وی تصریح کرد: ‏چه از روی جهالت و چه از روی غرض و تعصب و یا هر دلیلی بر طبل تفرقه بکوبیم جامعه اسلامی دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با تأکید بر اینکه دوست نداریم هیچ کشور مسلمانی تحقیر شود، گفت: ‏وقتی عربستان سعودی و هر کشور مسلمان مورد تحقیر قرار می‌گیرد متاسف می‌شویم، چرا رهبران جامعه اسلامی باید در مسیری بروند که تحقیرشان کنند.

وی ادامه داد: چرا باید روسای کشورهای دیگر به آنان بگویند گاو شیرده که تا هر زمان شیر داشتند بدوشیم‌شان و هر زمان نداشتند رهایشان کنیم.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: امروز باید غصه بخوریم که برخی کشورهای جهان اسلام به سمت و سویی بروند که رژیم صهیونسیتی را به عنوان دوست خود انتخاب کنند، آن هم نه یهود عادی بلکه یهود صهیونیست، براساس تعالیم قرآن ‏شدیدترین جریانی که مقابل اسلامی قرار می‌گیرد همین‌ها هستند.

وی تأکید کرد: ‏وقتی تاریخ اسلام را مشاهده می‌کنیم و ۵۰۰ سال عظمت مسلمانان را در آندلس مشاهده می‌کنیم که آثار فرهنگی بزرگی خلق کرد به آن افتخار می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان تصریح کرد: ‏چرا باید ذلیل و خوار اروپایی هایی شویم که امروز نه تنها انرژی مانند نفت و گاز ندارند بلکه حتی قادر به تأمین غذای خود هم نیستند و با وقوع جنگ در روسیه و اوکراین گرفتار شده و برای زمستان خود عزا گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: چرا حکام برخی کشورهای اسلامی برای تأمین امنیت به سمت رژیم صهیونسیتی بروند، اگر این رژیم می‌توانست امنیت را تأمین کند، امنیت خود را تأمین می‌کرد.

در جهاد تبیین نباید مبالغه کرد

رییس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان بیان کرد: در جهاد تبیین آنچه بوده و هست را باید بدون مبالغه و کم گویی روایت کرد و حقایق همانگونه که بوده و هست روایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با بیان اینکه آنچه از داشته ها و نقاط قوت و کمبودها در نظام اسلامی را به واقع بیان کنیم، ادامه داد: اگر فشاری که ۴۰ سال بر ایران وارد شده است بر کشورهای دیگر وارد شود یک روز نمی توانند روی پای خود بایستند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان همچنین بیان کرد: یکسال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم گذشته است و مشکلات ما حاصل یک روز و ۲ روز نیست بلکه ریشه تاریخی دارد و برای حل این مشکلات بایستی به دولت فرصت داد تا در چهار سال فعالیت خود بتواند برخی مسائل را حل کند.

وی گفت: تقاضای تبیین حقایق را دارم که بخشی از آن‌ها کمبودهاست اما نباید مردم را ناامید کرد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان تصریح کرد: امید می‌رود فضا و بستری که فراهم شده روز به روز بهتر شود و مشکلات معیشتی و اقتصادی کاهش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده خاطرنشان کرد: دولت باید بتواند حداقل نیازهای جامعه را تامین کند و فضایی ایجاد شود که مردم با امیدواری بیشتر توطئه‌های دشمن را خنثی کنند.

مسیر حرکت تکاملی فراز و نشیب دارد

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده افزود: راه پر فراز و نشیبی پیش روی ماست،‌ مگر می‌شود در مسیر حرکت تکاملی فراز و نشیب نباشد، مگر مسیر حرکت پیامبر (ص) راحت بود؟ ایشان با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند.

وی ادامه داد: آسیب و مشکل و کمبود داریم اما مسیر حرکت کشور رو به جلو بوده و همین که در دنیا ما را سنگ می‌اندازند یعنی مسیرمان درست است.

رییس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان گفت:‌ دشمنان ایران قوی و مستقل را نمی‌خواهند، مدعی نیستیم همه قوانین اسلام را پیاده کرده‌ایم اما می‌دانیم راه را جلو می‌رویم و ریزش ها و رویش ها را هم مشاهده می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: از مسوولان هم انتقاد داریم و گاهی تذکر می‌دهیم و مطالبه می‌کنیم اما مردم نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و در جریان دفع اغتشاشات اخیر هم نقش خود را خوب ایفا کردند.

در خصوص دهه هشتادی‌ها کم کاری کرده‌ایم

امام جمعه بندرعباس افزود: سه گروه در این جریان‌ها نقش داشتند که یک گروه شامل گروه‌های سازمان یافته به غرب مانند منافقین بودند، گروه دوم اراذل اوباشی بودند که منتظر فرصت برای برهم زدن نظم جامعه‌اند و گروه سوم نوجوانان و جوانانی بودند که معدل سنی آنان پایین‌تر از ۲۲ سال بود.

وی ادامه داد: در خصوص گروه سوم به ویژه دهه هشتادی‌ها نگرانی داریم چرا که درباره آنان کم‌کاری کرده‌ایم و به خوبی طرح و نقشه دشمن را برایشان باز نکردیم و مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفتند.

در خصوص دهه هشتادی‌ها نگرانی داریم چرا که درباره آنان کم‌کاری کرده‌ایم و به خوبی طرح و نقشه دشمن را برایشان باز نکردیم و مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفتندرییس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان تأکید کرد: همه از رسانه، دانشگاه، خانه و خانواده در قبال آنان مسوولیم.

وی با تشکر از علمای اهل سنت، گفت: این علما در جریانات اخیر رفتار مدبرانه ای داشتند و حتی برخی عزیزان نه تنها مدیریت شرق هرمزگان را داشتند بلکه برای آرام کردن جو در سیستان و بلوچستان به این استان هم سفر کرده و نقش ایفا کردند.

وی گفت: علمای عزیز اهل سنت هرمزگان با درایت و دوراندیشی اجازه ندادند دشمنان از فضا سوءاستفاده کنند و این نعمتی است که باید قدردان آنان باشیم.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه امیدواریم مشکل‌ها روزبه‌روز کاهش یابد، گفت: قول می‌دهم هر جا ببینم بر خلاف قوانین و مقررات اجحافی به برادران اهل سنت می‌شود آن را تحمل نکرده و موضوع را پیگیری می‌کنم، بردران اهل سنت سرمایه خوب ما هستند.

وی خاطر نشان کرد: دوران سختی به پایان می‌رسد، آنچه در دنیا می‌گذرد را شاهدیم و امید بی‌خود به خودمان نمی‌دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha