۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۸
کد خبرنگار: 1102
کد خبر: 84908653
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار: سمنان همچنان دومین استان موفق کشور در کاهش بیکاری است

سمنان - ایرنا - استاندار سمنان گفت: این استان با نرخ بیکاری ۶ و سه دهم درصد در تابستان ۱۴۰۱، همچنان رتبه دوم کشور در کاهش میزان بیکاری دارد.

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا هاشمی روز دوشنبه با اشاره به داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران به رسانه‌ها اعلام کرد: بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری استان سمنان در تابستان سال جاری نشان می‌دهد نرخ بیکاری این استان با ۲ و ۲ دهم درصد کاهش به نسبت تابستان ۱۴۰۰ و ۲ دهم درصد افزایش نسبت به بهار امسال به ۶ و سه دهم درصد رسیده است و این استان همچنان رتبه دوم کشور در کاهش نرخ بیکاری دارد.

استاندار: سمنان همچنان دومین استان موفق کشور در کاهش بیکاری است

وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان سمنان در بهار ۱۴۰۰ هشت و نیم درصد بود که این‌ مقدار در تابستان ۱۴۰۱ با کاهش قابل توجه به ۶ و سه دهم درصد رسید که بنا بر نظر کارشناسان اقتصادی، این کاهش به دلیل  دغدغه‌مندی دولت سیزدهم‌ و تلاش دولتمردان استان در احیای واحدهای راکد صنعتی و تولیدی، ارایه تسهیلات بانکی مشاغل خانگی و تبصره ماده ۱۸ قانون بودجه و در نتیجه افزایش اشتغال جوانان در استان سمنان به انجام رسیده است.‌

رییس کارگروه تخصصی اشتغال سمنان با تاکید بر اینکه این خطه طی ۱۰ سال گذشته همواره جزو استان‌های برتر کشور در کاهش بیکاری بوده است، خاطر نشان کرد: رکورد کاهش نرخ بیکاری استان نیز در بهار ۱۴۰۱ با ۶ و یک دهم درصد به ثبت رسید.‌

هاشمی گفت: بر پایه جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران ، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر در سطح کشور نشان می‌دهد که هشت و ۹ دهم درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند، همچنین بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( تابستان ۱۴۰۰)  معادل هفت دهم درصد و نسبت به فصل قبل (بهار ۱۴۰۱) معادل سه دهم درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال در این فصل هرکدام نزدیک به یک و نیم درصد افزایش داشته که نشان از کاهش بیکاران و افزایش شاغلان بوده است.

بر پایه نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت استان سمنان ۷۰۲ هزار و ۳۶۰ نفر است.

سمنان که دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

این استان با برخورداری از۲ هزار و ۱۶ کلیومتر راه  در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از ۲ فرودگاه در شهرستان‌های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه راه‌آهن فعال که روزانه بیش از۲۰ قطار باری از خطوط ریلی استان عبور می کند، ظرفیتی است که با تلاش مسوولان برای رونق تولید ایجاد شده و نیازمند نگاه تیزبین سرمایه‌گذاران است.

استان سمنان دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری است که از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان مربوط به بخش معدن و صنعت است و به گفته کارشناسان این استان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است.

براساس گزارش‌ها در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر پایه شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از 2 و نیم میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

استان سمنان نزدیک به یک‌هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی و معدنی دارد که با بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ۵۶ هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha