شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه همچنان در مسیر مثبت / رتبه بیکاری استان ۲ پله‌ بهبود یافت

کرمانشاه - ایرنا- رتبه بیکاری استان کرمانشاه در تابستان امسال در سایه توجهات ویژه دولت مردمی و تلاش مسوولان استان کرمانشاه ۲ پله بهبود یافت به طوریکه براساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری این استان مرزی که در بهار امسال ۱۵.۴ درصد بود در تابستان سال جاری به ۱۳.۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ نرخ بیکاری در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و یزد در تابستان امسال روند کاهشی داشت.

دکتر «بهزاد باباخانی»، معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا از کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری تابستان امسال استان نسبت به فصل بهار و کاهش چهار دهم درصدی نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گفته او همه شاخص های اقتصادی استان در سال ۱۴۰۱ روند مطلوب و مثبتی پیدا کرده است.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه براساس اعلام مرکز آمار ایران در تابستان سال گذشته، ۱۴ درصد بود که این رقم در تابستان امسال به ۱۳.۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

اکنون هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در استان کرمانشاه وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند.

شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه همچنان در مسیر مثبت / رتبه بیکاری استان ۲ پله‌ بهبود یافت

بهبود ۲ رتبه‌ای نرخ بیکاری در استان مرهون نگاه ویژه دولت در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است. در این میان احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد، ایجاد، توسعه و تقویت واحدهای موجود، هدفمند کردن پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، نظارت بهتر و بیشتر بر روند پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال و مشاوره و هدایت کارجویان تا زمان اشتغال از مهمترین دلایل کاهش نرخ بیکاری در استان است.

با استقرار دولت سیزدهم و آغاز فعالیت استاندار جدید، اشتغال به اولویت اول دولت و مجموعه مدیریتی استان تبدیل شد بطوریکه کارگروه های مربوط به حوزه اشتغال فعالتر شد و استاندار به صورت مستمر پیگیر اجرای مصوبات مربوط به اشتغال شد و در تمام جلسات از ایجاد شغل برای جوانان کرمانشاهی به عنوان اولویت اول دولت در استان نام برد.

دولت سیزدهم با حساسیت بالایی موضوع بیکاری در استان کرمانشاه را پیگیری می کند بطوریکه برای اولین بار و پس از پیشنهاد امیری مقدم استاندار کرمانشاه در سفر استانی رئیس جمهور به استان مبنی بر تشکیل قرارگاه ملی اشتغال در استان روز گذشته اولین جلسه این قرارگاه به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه همچنان در مسیر مثبت / رتبه بیکاری استان ۲ پله‌ بهبود یافت

تهیه طرح ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد ۷۰ هزار شغل در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه ملی اشتغال در استان از تشکیل اولین جلسه آن در روز دوشنبه ۱۸ مهر ماه در نهاد ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در این جلسه ۲۷۰ میلیارد تومان طرح اشتغالزا به دولت پیشنهاد شد که در صورت تصویب برای ۷۰ هزار نفر در استان شغل ایجاد خواهد شد.

«بهمن امیری‌مقدم» افزود: این میزان اعتبار پیشنهادی در قالب ۲ کتابچه تهیه و تدوین گردیده و در آن همه بخش ها دیده شده و چون دولت انگیزه خدمت به مردم و رفع مشکلات جوانان را دارد حتما منجر به اقدام می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیشنهاد تشکیل قرارگاه ملی اشتغال در سفر تیرماه امسال رئیس جمهور به استان کرمانشاه مطرح شد و مورد موافقت رئیس جمهور قرار گرفت، گفت: استان کرمانشاه در نیم قرن گذشته از نظر اشتغال وضعیت مناسبی نداشت و از این رو نیاز به کاری جهادی در راستای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال داریم و به همین دلیل این پیشنهاد را مطرح کردیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اولین جلسه قرارگاه ملی اشتغال با حضور مسوولان دستگاه های اجرایی استان کرمانشاه و وزیر کشور و وزرای وزارتخانه های مرتبط فردا در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد، گفت: براساس کار کارشناسی انجام شده در استانداری، نیازهای استان را احصا کردیم و در نهایت بسته ۶ وجهی شامل تامین مالی طرح های در دست اجرا، خط اعتباری برای طرح های آتی، اجرای زیرساخت های اقتصادی، سرمایه گذاری شرکت های بزرگ، صدور مجوزها، طرح موانع و مشکلات و ارائه مشوق ها برای سرمایه گذاری در استان را خدمت رئیس جمهور ارائه می دهیم.

وی با بیان اینکه شخص رئیس جمهور و هیات دولت، نگاه ویژه ای به استان کرمانشاه بخصوص موضوع رفع بیکاری و ایجاد اشتغال دارند، گفت: با تشکیل قرارگاه ملی اشتغال، فرصت استثنایی و طلایی برای استان فراهم شده که باید از آن در راستای ایجاد شغل برای جوانان نهایت استفاده را ببریم.

امیری‌مقدم با اعلام اینکه یکی از دغدغه های ما در استان موضوع اشتغال است، افزود: خوشبختانه این موضوع دغدغه رئیس جمهور و هیات دولت نیز هست و معاون اجرایی رئیس جمهور مسوول پیگیری این موضوع شده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه با بیان اینکه بیکاری و نداشتن شغل اکنون به یکی از مهمترین مشکلات خانواده های کرمانشاهی تبدیل شده است، گفت: باید از این فرصت برای ایجاد شغل و امیدوار کردن جوانان به آینده باید استفاده کنیم.

وی همچنین از تصویب ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای ۱۰۰ طرح تولیدی با ۱۰ هزار شغل در استان خبر داد و گفت: یکی از این طرح ها کارخانه بزرگ کاشی و سرامیک چیاسرام است که با سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، حدود ۷۰۰ شغل ایجاد می کند و فاز اول آن تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه همچنان در مسیر مثبت / رتبه بیکاری استان ۲ پله‌ بهبود یافت

۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی امسال به استان کرمانشاه اختصاص یافت

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت امسال برای اجرای ۲ هزار و ۵۰۰ طرح در استان مصوب شده است، گفت: پرداخت این تسهیلات امسال ۱۸ هزار شغل ایجادی و تثبیتی در استان را به دنبال دارد.

«امیرحمزه حیدریان» اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی که عضو کارگروه تبصره ۱۸ هستند امسال موظفند این ۱۸ هزار شغل را ایجاد و تثبیت کنند و این در حالی است که سهم استان کرمانشاه از اعتبارات این بخش در سال ۱۴۰۲ حدود چهار هزار میلیارد تومان است که سهم بسیار خوبی است و منجر به تحول در اشتغال استان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات بند تبصره ۱۸ تکلیف قانونی است که شامل دستگاه هایی چون میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، صمت، راهداری، راه و شهرسازی، کمیته امداد، بهزیستی، پارک علم و فناوری، بازآفرینی شهری، تعاون کار و رفاه اجتماعی و حوزه نفت و انرژی می شود، تصریح کرد: همه دستگاه های عضو این کارگروه باید نسبت به برقراری تعامل سازنده با سرمایه گذاران داخلی و خارجی و رشد و توسعه فضای کسب و کار استان اقدام کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه جذب سرمایه گذاری خارجی را یکی از برنامه های مهم دولت برای ایجاد اشتغال در استان دانست و گفت: هم اکنون ۲ پروژه سرمایه گذاری خارجی روژین تاک و فروآلیاژ در استان فعال است و ۶ پرونده سرمایه گذاری دیگر هم در مرحله صدور مجوز و طی کردن مراحل اداری هستند.

حیدریان فضای کسب و کار در استان را مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: کرمانشاه از نظر شاخص فضای کسب و کار در جایگاه یازدهم کشور قرار دارد که نشان از عملکرد خوب دستگاه های اجرایی دارد اما همه دستگاه های اجرایی استان باید نسبت به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی اهتمام ویژه ای داشته باشند و موانع پیش روی سرمایه گذاران را به صورت میدانی بررسی و برای حل آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha