سامی‌ جابر فخر جهان عرب در ادوار جام جهانی

تهران- ایرنا- بررسی حضور کشورهای عربی در جام جهانی نشان از آن دارد که مهاجم تیم ملی فوتبال عربستان بهترین گلزن جهان عرب در ادوار مختلف این جشنواره بزرگ فوتبالی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، پیشینه حضور کشورهای عربی در جام‌جهانی به سال ۱۹۳۴ برخواهد گشت جایی که تیم ملی فوتبال مصر تنها نماینده قاره آفریقا و جهان عرب در آن دوره از مسابقات بود. از آسیا نیز تیمی در آن مسابقات حضور نداشت. بعد از حدود ۹۰ سال از آن سال، اکنون کشور قطر نخستین کشور مسلمان و عرب زبان به شمار می‌رود که جام جهانی فوتبال را میزبانی خواهد کرد. همچنین برای نخستین بار جام جهانی فوتبال در غرب آسیا و برای دومین دوره در قاره کهن برگزار خواهد شد.

مصر اولین کشور مسلمان و عرب زبان حاضر در جام جهانی فوتبال بود که در جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا در مرحله نخست با قرعه مجارستان روبرو شد. مردان سرزمین فراعنه هر چند که با نتیجه چهار بر ۲ مغلوب مجارهای شدند اما «عبدالرحمن فوزی» ۲ گل را وارد دروازه مجارها کرد تا به نخستین بازیکن عرب زبانِ جام جهانی فوتبال تبدیل شود. فوزی در دقایق ۳۱ و ۳۹ آن بازی دروازه نماینده اروپا را گشود.

بعد از عبدالرحمن فوزی بازیکنان زیادی از جهان عرب موفق به باز کردن دروازه حریفان شدند که نامدارترین آنها سامی جابر از عربستان، محمد صلاح از مصر، اسلام سلیمانی از الجزایر، صلاح الدین بصیر، فواد انور و وهبی خضری از تونس بودند.

سامی‌ جابر فخر جهان عرب در ادوار جام جهانی

سامی جابر با چهار حضور در ادوار جام جهانی یکی از پرافتخارترین بازیکنان جهان عرب به شمار می‌رود. این بازیکن به همراه تیم ملی عربستان در جام‌های جهانی ۱۹۹۴ آمریکا، ۱۹۹۸ فرانسه، ۲۰۰۲ کره و ژاپن و ۲۰۰۶ آلمان حضور داشت و موفق شد سه گل را به ثمر برساند. نخستین گل سامی جابر در بازی برابر مراکش در جام جهانی ۱۹۹۴ بود.

تیم ملی فوتبال عربستان در مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ در برابر تیم مراکس به برتری ۲ بر یک رسید. گل نخست آن بازی توسط سامی جابر برای عربستان ثبت شد. ۲ گل دیگر سامی جابر برابر تیم آفریقا جنوبی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به ثمر رسید. فواد انور دیگر بازیکن عربستانی است که ۲ گل به ثمر رسانده است.

محمد صلاح دیگر بازیکن جهان عرب به شمار می‌رود که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۲ گل را در برابر تیم‌های روسیه و عربستان به ثمر رساند. صلاح در آن تورنمنت مصدوم و در آخرین روزها به اردوی تیم ملی مصر اضافه شد. تیم فوتبال مصر با سه باخت در قعر جدول گروه اول مسابقات قرار گرفت.

سامی‌ جابر فخر جهان عرب در ادوار جام جهانی

دیگر بازیکن ۲ گله جهان عرب در جام جهانی صلاح‌الدین بصیر مراکشی است که در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ۲ بار دروازه تیم ملی اسکاتلند را باز کرد. وهبی حضری از تونس نیز در جام جهانی فوتبال موفق شد ۲ گل را وارد دروازه حریفان کند. وی در بازی برابر تیم‌های پاناما و بلژیک موفق به گلزنی شد.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌تواند زمان مناسبی برای ستارگان فوتبال جهان عرب باشد تا بتوانند در کنار بازیکنان بزرگی مانند سامی جابر، محمد صلاح یا صلاح الدین بصیر قرار بگیرند. در این دوره تیم‌های قطر، تونس، مراکش و عربستان نماینده جهان عرب به شمار می‌روند.

سامی‌ جابر فخر جهان عرب در ادوار جام جهانی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha