۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۳۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84910801
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهرداری‌ها هزینه تخلف ساخت و ساز غیرمجاز را افزایش دهند

سنندج-ایرنا- بازرس کل استان کردستان با اعلام اینکه ۸۶ درصد ساخت و سازهای انجام شده در استان طی سه سال اخیر تخلف داشتند، گفت: شهرداری ها باید هزینه تخلف ساخت و ساز غیرمجاز را افزایش دهند تا برای سازندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی هواسی روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران استان که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بازرسی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از راهبردهای سازمان؛ ترجیح نظارت هوشمند بر بازرسی ها است چراکه به فرآیند تصمیم گیری در دستگاه اجرایی و ارتقا بهره وری فعالیت ها و پیشگیری از وقوع جرم کمک می کند.  

وی اضافه کرد: کلان نگری در مسائل استان از دیگر راهبردهای ما است که به دلیل تاثیرگذاری بیشتر و کمبود نیروی انسانی و زیاد بودن وظایف این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

بازرس کل استان کردستان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، ۳۰ مساله کلان استان را شناسایی کردیم، افزود: امسال هم تعدادی مسائل را مورد بررسی و اولویت قرار دادیم که یکی از آنها نظارت بر ساخت و ساز غیرمجاز در استان است.

هواسی با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ تخلف و جریمه در جامعه ما در حال نهادینه شدن است، گفت: ساخت و ساز در پنج شهرستان استان شامل سنندج، سقز، بانه، مریوان و قروه را مورد بررسی قرار دادیم که در سه سال اخیر ۱۷ هزار و ۱۶۶ مورد ساخت و ساز در  این شهرستان ها اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۵۱ درصد آنها فاقد پروانه ساخت بودند و از ۴۹ درصد دارای پروانه هم ۷۲ درصد هم از مفاد مندرج در پروانه تخلف کردند.

بازرس کل استان کردستان افزود: در مجموع از ۱۷ هزار و ۱۶۶ مورد ساخت و ساز انجام شده تنها ۱۴ درصد فاقد تخلف بوده و  ۸۶ درصد تخلف داشتند.  

هواسی یادآور شد: آمار مذکور بیانگر این است که بیشتر ساخت و سازهای استان به سمت تخلف می رود و یکی از دلایل آن درآمدهای شهرداری ها است که براساس این جریمه ها تامین می شود لذا باید شهرداری ها و شوراهای اسلامی هزینه تخلف را افزایش دهند تا صرفه اقتصادی برای سازندگان نداشته باشد.

وی از دیگر مسائل کلان استان را گسترش تغییرکاربری اراضی کشاورزی و ایجاد خانه باغ خواند و اظهار داشت: علاوه بر کاهش تولید کشاورزی احداث خانه باغ ها منجر به آلودگی زیست محیطی به ویژه در زمینه آب می شود.

بازرس کل استان کردستان یادآور شد: در بازرسی های انجام شده بیش از هفت هزار مورد ساخت و ساز غیرمجاز در استان شناسایی شده است.

هواسی با بیان اینکه اگر منابع آب های سطحی و زیرزمینی استان بخوبی مدیریت نشود در آینده با چالش در زمینه آب مواجه خواهیم شد، گفت: وجود هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده که این تعداد اقدام به برداشت بی رویه آب می کنند.

وی اعلام کرد: ۱۴ مورد گزارش تعقیب کیفری شامل ۲۹ نفر متهم و ۴۴ مورد گزارش تعقیب اداری و انضباطی شامل ۷۳ نفر توسط این سازمان تهیه شده است.

بازرس کل استان کردستان اظهار داشت: ۴۲۰ مورد گزارش فساد هم در سامانه گزارشگران فساد به آدرس gozaresh.bazresi.ir ثبت شده است که از تعداد مذکور بعد از بررسی های انجام شده برای ۱۰ مورد پرونده تشکیل شده است.

وی از اهالی رسانه استان خواست به شبکه بازرسان افتخاری این سازمان بپیوندند و گفت: بی شک یکی از برنامه های ما در سال جاری برگزاری نشستی با اصحاب رسانه در راستای بیان مشکلات و پیگیری مطالبات این قشر تاثیرگذار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha