۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۲
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 84912311
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک هزار و ۳۶ نابینا و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی بروجرد هستند

بروجرد - ایرنا - رییس انجمن نابینایان و کم بینایان موج سپید زاگرس بروجرد گفت: هم اکنون یک هزار و ۳۶ کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی بروجرد هستند، که باید مطالبات و خواسته و نیازهای آنها مورد توجه قرار گیرد تا با استقلال و بدون وابستگی به خانواده یا سایرین به جامعه وارد شوند.

منصوره کریمی، روز شنبه به مناسبت روز جهانی عصای سپید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود برگزاری جلسات متعدد از سوی مراجع مرتبط با مناسب سازی اما همچنان ممهترین مطالبه آنها مناسب سازی فضاهای عمومی و فیزیکی شهر است تا نابینایان بدون کمک و وابسته بودن به دیگری بتوانند امورات شخصی و روزمره خود را انجام دهند.

وی افزود: فراتر از مناسب سازی اماکن عمومی و ادارات در شهر که باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد موضوع مناسب سازی فضای مجازی و فضای فرهنگی هم مورد توجه قرار گیرد زیرا اکنون بسیاری از سایت های مورد نیاز از جمله سازمان سنجش و اتوماسیون های اداری برای نابینایان قابل دسترسی نیست.

کریمی اضافه کرد: در بخش مناسب سازی فرهنگی نیز باید آموزش های مرتبط و کاربردی در جامعه ارائه شود تا عموم مردم بدانند در اولین گام چگونه باید با یک فرد نابینا رفتار کنند و چگونه می توانند به یک فرد نابینا کمک کنند.

رییس انجمن نابینایان و کم بینایان بروجرد بیان کرد: مناسب سازی در حوزه های مختلف شهری ، فضای مجازی و فرهنگی همچنان مهمترین مطالبه و اولویت نابینایان است تا ورود آسان تری به جامعه داشته باشند.

وی ادامه داد: انجمن انجمن نابینایان و کم بینایان موج سپید زاگرش بروجرد ۱۵۰ نفر عضو دارد که هر کدام از این افراد دچار درجاتی از نابینایی از خفیف تا شدید هستند و کلاس های مختلف آموزشی همچون آموزش خط بریل، تحرک و جهت یابی، حفظ قرآن، آشپزی، آموزش زبان انگلیسی و مشاوره های تحصیلی و خانوادگی برای آنها برگزار می شود.

این بانوی روشندل یادآور شد: روز جهانی نابینایان روزی نیست که صرفا جشنی برگزار شود بلکه باید زمینه هایی فراهم شود که توجه به مشکلات نابینایان اولویت داده شود.این افراد از حقوق شهروندی برخوردار هستند و علاوه بر اینکه در برنامه ریزی های کلان باید دیده شود در برنامه ریزی های شهری و اصول مناسب سازی هم به رفع مشکلات آنها اهتمام ورزیده شود.

۲۳ مهرماه بعنوان روز جهانی عصای سپید نام گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha