۲۱۵ جلد شناسنامه در همدان برای فرزندان اتباع خارجی صادر شد

همدان- ایرنا- مدیرکل امور امنیتی، انتظامی اتباع و مهاجرین خارجی استانداری همدان گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن فرزندان اتباع خارجی دارای همسر ایرانی از آذر سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاکنون ۲۱۵ جلد شناسنامه برای فرزندان آنها در این استان صادر شده است.

مهدی اخوان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد غیر ایرانی به عنوان یک اولویت در مجلس شورای اسلامی پیگیری و سال ۱۳۹۸ به نتیجه رسید که از آذر سال ۱۳۹۹ اجرایی شد.

وی اضافه کرد: برای اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، متقاضیان ابتدا باید به امور اتباع استانداری همدان مراجعه کنند تا پس از احراز هویت و انجام کارهای قانونی، در ادامه به دادگاه سپس ثبت احوال برای دریافت شناسنامه معرفی شوند.

مدیرکل امور امنیتی، انتظامی اتباع و مهاجرین خارجی استانداری همدان با بیان اینکه همدان از استان های پیشتاز در اجرای این طرح است ادامه داد: پس از صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، این فرزندان می توانند از امکانات استفاده و در مدارس مشغول به تحصیل شوند.

اخوان ادامه داد: بیشتر اتباع خارجی ساکن در همدان از کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان هستند که خدمات مورد نیاز را همانند سایر افراد دریافت می کنند.

۲۱۵ جلد شناسنامه در همدان برای فرزندان اتباع خارجی صادر شد

به گزارش ایرنا، بحث اولیه در مورد اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ و مجلس هفتم باز می‌گردد. این طرح در دوره‌های هشتم و نهم مجلس تغییراتی پیدا کرد و در نهایت توسط شورای نگهبان رد شد.

در سال ۹۷ دولت دوازدهم لایحه‌ای را به مجلس فرستاد تا به ‌موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

این لایحه موافقان و مخالفانی داشت و هر کدام استدلال‌های خاص خود را داشتند تا آنکه سرانجام شورای نگهبان آن را در مهر ماه سال ۹۸ تصویب کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری سابق ۱۳ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری ابلاغ کرد و بعد از آن هیات وزیران در اجرای قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین‌نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد.

براساس آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت برای فرزندش باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha